"Závod do oblak" slavil velké výročí. Na Pikes Peaku byla mlha, že by se dala krájet

Legendární závod do vrchu Pikes Peak má za sebou jubilejní stý ročník.

Na nebezpečné a náročné dvacetikilometrové trati potvrdil svoji převahu britský pilot Robin Shute. Se svým skoro šestisetkoňovým prototypem Wolf TSC-FS vyhrál potřetí během posledních čtyř let.

Ale když na vrcholku minul šachovnicový prapor, Shute jen zakroutil hlavou. Nad Pikes Peakem se během jeho jízdy převalovala hustá mlha a pilot se obával, že jeho rivalové budou mít lepší podmínky. To se ale nestalo, takže mu čas 10:09,525 bohatě stačil na vítězství. "V podstatě jsem jel na vrchol naslepo, protože čáry nebyly v té mlze vidět. Byly to jedny z nejtěžších podmínek, ve kterých jsem kdy jel," popsal divoké podmínky závodu rodák z Norwiche, který ale už řadu let žije v Kalifornii.

Druhý dojel domácí pilot z Colorada David Donner s Porsche 911, který za lídrem zaostal o 25 sekund. Jediné, čeho mohl Brit litovat, byl fakt, že mu počasí nedovolilo překonat vlastní rekord pro auta se spalovacím motorem z roku 2019, který činí 9:12,4 minuty.

Absolutní rekord Pikes Peaku patři elektrickému Volkswagenu I.D., v němž Romain Dumas před čtyřmi lety zajel čas 7:57,148 minuty.

"Závod do oblak", jak se jízdě do vrchu na Pikes Peak také přezdívá, se za dobu své existence radikálně změnil. V roce 1916 to byla jen ukázka toho, co závodní vozy dokážou. Postupně se ale proměnila v nejspektakulárnější podnik v rámci amerického formulového šampionátu USAC.

V 80. letech v Coloradu kralovaly nadupané speciály rallyové skupiny B, které následovaly vozy volné třídy inspirované právě těmito monstry. Ha hoře vysoké 4302 metrů také českou stopu. V ročníku 1994 vyhrál Antonín Charouz s Fordem Escort RS Cosworth rekordním časem svoji třídu.

V posledních dvou dekádách začaly postupně co do délky vyrovnávat   šotolinové úseky nové asfaltové, což také přineslo změnu v konstrukci vítězných aut. Vedle různých elektrických či vodíkových experimentů jsou nyní hlavními favority výkonné prototypy. Ty nejrychlejší jsou obvykle privátní konstrukce

Foto: Robin Shute Racing a Volkswagen Motorsport

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.