Nováčci v MotoGP: Bezzecchi poráží zkušenějšího kolegu, Gardner s Fernándezem zůstávají za očekáváním

Z letošních nováčků se zatím září v MotoGP nejvíce Marcovi Bezzecchimu. Hlavní dva protagonisté loňského boje o titul ve třídě Moto2 Remy Gardner a Raúl Fernández naopak zatím nenaplňují očekávání. Zatímco Gardnerovi se podařilo nasbírat pouze tři body, Fernández na první umístění v nejlepší patnáctce stále čeká a navíc ho trápí zranění.

Marco Bezzecchi

Z pětice letošních nových tváří o sobě zatím dává nejvíce vědět Marco Bezzecchi. Jezdec stáje Valentina Rossiho, který loni obsadil celkovou třetí pozici v Moto2, už na svém kontě má tři bodované výsledky. V celkovém pořadí mu patří 18. místo se ziskem patnácti bodů a za sebou má mimo jiné i zkušenějšího týmového kolegu Lucu Mariniho, který dosud nasbíral o bod méně a je devatenáctý. Bezzecchi přitom sedlá loňskou specifikaci motocyklu Ducati, zatímco Marini jezdí na té nejnovější. S tou se ovšem zatím trápí.

Záblesky rychlosti ukázal Bezzecchi už při prvním závodě v Kataru. Zde zajel v kvalifikaci 15. čas jako nejlepší z nováčků a v závodě poté jezdil třináctý. Nakonec ale upadl, když při jízdě ve větrném pytli použil příliš moc zadní brzdu. Smůly se nedokázal zbavit ani v Indonésii, kde mu technický problém neumožnil během závodu ukázat celý potenciál a dojel až na dvacáté pozici.

Od VC Argentiny se ale Bezzecchiho sezona začala otáčet k lepšímu. Zde sice startoval až sedmnáctý a v úvodu se propadl na 20. příčku, poté ale stoupal pořadím, až nakonec dojel devátý. Připsal si tak svých prvních sedm bodů v MotoGP. V Austinu sice jeho vystoupení ukončila havárie a následné technické potíže, v portugalském Portimau už ale získal další bod za 15. místo, přestože na osychající trati v kvalifikaci zajel šestý čas a v závodě se trápil. V Jerezu získal dalších sedm bodů ze již druhou devátou příčku.

Přestože se zatím Bezzecchimu daří ze všech nováčků nejvíce, je otázkou, jak bude vypadat jeho budoucnost. O místo u stáje VR46 si totiž velmi hlasitě říká Celestino Vietti, který za Rossiho tým závodí v Moto2 a po prvních šesti závodech vede s náskokem devatenácti bodů průběžné pořadí. Odchod Lucy Mariniho, který je nevlastním bratrem Rossiho, se navíc momentálně nejeví příliš pravděpodobně.

Kdyby přeci jen Bezzecchi musel změnit působiště, místo by se pro něj mohlo najít u týmu Gresini, který s největší pravděpodobností opustí Enea Bastianini. Fabio di Giannantonio navíc zatím nepodává dobré výkony. Možností by mohla být i Aprilia, pokud by se nedohodla na nové smlouvě s Aleixem Espargarem. Tato značka totiž měla o Bezzecchiho zájem už v době, kdy ještě závodil v Moto2. Variantou může bát i stáj RNF. Ta totiž stále nemá smlouvu na příští rok s Yamahou o odběru motocyklů a Aprilia se nedávno vyjádřila, že pokud by přišla správná nabídka, uvažovala by o satelitním týmu...

Darryn Binder

Darryn Binder se letos do MotoGP přesunul s týmem RNF Yamaha rovnou z Moto3. V nejnižší kubatuře strávil předtím sedm sezon, během kterých si připsal na konto pouze jedno vítězství a nejlépe sedmé místo v šampionátu. Jeho přesun do nejvyšší třídy proto vyvolal mnoho kritických ohlasů. Jihoafričan je ale po šesti závodech druhým nejlepším nováčkem se šesti body na kontě. S nimi mu patří celkové 21. místo.

Všech Binderových šest bodů ale pochází jen z jednoho závodu - Velké ceny Indonésie. Zde se dokázal solidně vypořádat s mokrou dráhou a do cíle dojel jako desátý. Blízko byl k bodům i při úvodní Velké ceně Kataru, kde jen o 12 tisícin sekundy podlehl Remymu Gardnerovi a skončil šestnáctý. V Argentině obsadil 18. příčku, v Austinu skončil po problémech s elektronikou a zastávce v boxech dvacátý druhý, v Portugalsku sedmnáctý a vystoupení ve španělském Jerezu utnul pád.

Z hlediska získaných bodů sice Binder zastiňuje tři další nováčky a také některé zkušenější jezdce, za svůj jízdní styl to ale zatím schytal nejvíce ze všech nových tváří. V Kataru označil jeho počínání za strašné Remy Gardner. V Indonésii pak jel nebezpečně podle Eney Bastianiniho.

Co se Binderovy budoucnosti týče, nelze nic považovat za jisté. S týmem podepsal smlouvu na jeden rok. Její součástí je ale opce. Daleko více se mluví o odchodu Binderova kolegy Andrey Doviziosa. Trojnásobný vicemistr světa sice sedlá na rozdíl od Bindera, který jede s motocyklem z roku 2021, letošní stroj, na kontě má ale pouze o dva body více. Nedávno se dokonce objevily spekulace, že by ho mohl už letos nahradit současný jezdec Moto2 Jake Dixon. To sice Dovizioso popřel, před sezonou ale uvedl, že s kontraktem pro rok 2023 nespěchá a rozhodne se podle svých výsledků. Ty však zůstávají za očekáváním.

S příchodem do MotoGP je spojován také loňský superbikový šampion Toprak Razgatlıoğlu, který by měl letos v létě motocykl Yamaha YZR-M1 otestovat. Turek ale trvá na tom, že přestup do tohoto šampionátu by ho lákal pouze v případě, že by dostal tovární motorku. Mluví se i o současném jezdci Tech3 Raúlu Fernándezovi, o kterého měla Yamaha zájem už loni a chtěla jej umístit do týmu Petronas (předchůdce RNF). Existuje ale teoretická možnost, že by RNF mohlo od příštího roku využívat místo Yamahy motocykly Aprilia, což by samozřejmě také mohlo ovlivnit výběr sestavy.

Remy Gardner

Jako papírově nejslibnější nováček šel do letošní sezony MotoGP Remy Gardner. Syn mistra světa kategorie do 500 ccm z roku 1987 Wayna Gardnera totiž loni vybojoval titul v Moto2. Po přestupu do nejvyšší třídy ale zatím získal pouze tři body a celkově je dvacátý druhý.

První bod se mu podařilo získat hned při premiéře v Kataru, kde skončil patnáctý. Další dva body přidal díky 14. příčce v Portugalsku. Zatímco v Mandalice skončil 21., v Austinu a Jerezu bral 20. místa. Při Velké ceně Španělska byl jeho výkon ovlivněn tím, že v prvním kole ztratil levé křidélko a poté se na své KTM trápil. Je rovněž třeba dodat, že Gardner stále bojuje se zápěstím, které si zlomil před sezonou.

Raúl Fernández

Loňský vicemistr Moto2 je na tom ještě hůře než Gardner, který letos hájí stejně jako on barvy stáje Tech3. Španěl totiž na své první body v královské kubatuře stále čeká a navíc ho sužuje zranění pravé ruky.

Nejblíže k bodované patnáctce byl jednadvacetiletý rodák z Madridu v Argentině. Tam dojel do cíle jako šestnáctý. Na kontě má i 17. pozici (Indonésie), 18. příčku (Katar) a 19. místo (USA). V posledních dvou závodech v Portugalsku a Španělsku ale chyběl. Důvodem je zranění pravé ruky, které si přivodil po pádu v portugalské kvalifikaci.

I přesto, že začátek jeho kariéry v MotoGP nezačal moc dobře, má slušnou šanci, že bude v MotoGP závodit i příští rok. To samé platí i pro jeho týmového kolegu Gardnera. Týmový manažer KTM Francesco Guidotti se totiž nechal nedávno slyšet, že v tuto chvíli nechce nikoho ze svých stávajících jezdců vyhazovat, ačkoli připustil, že situace na přestupovém trhu ještě může sestavami zamíchat. Fernández by navíc kromě Tech3 mohl mít teoreticky šanci  i u RNF, neboť se proslýchá, že o něj má stále zájem Yamaha.

Fabio di Giannantonio

Raúl Fernández není jediným nováčkem, který stále čeká na body. Tím druhým je jezdec stáje Gresini Fabio di Giannantonio.

Ital, který během tří sezon v Moto2 dosáhl na jedno vítězství a celkově na nejlépe sedmé místo, sahal po prvním bodu v Portugalsku. Zde se nacházel na 16. místě a jeho ztráta na 15. příčku činila méně než sekundu. Tři kola před koncem ho ale potkala technická závada a ze závodu odstoupil. Šachovnicovou vlajku neviděl ani v Argentině, kde měl tvrdý pád. V Kataru skončil sedmnáctý, v Indonésii a Španělsku získal 18. pozici a v Austinu dojel dvacátý první.

Pokud Di Giannantonio své výkony nezlepší, může být jeho místo pro příští rok ve velkém ohrožení. Od Gresiniho sice nejspíše odejde Enea Bastianini, v Moto2 si ale o přestup do nejvyšší kategorie říkají například také italští mladíci Celestino Vietti a Tony Arbolino, pro které by mohl být Gresini dobrým místem pro začátek kariéry. Rošády v ostatních týmech by navíc mohli do řad stáje za určitých okolností nasměrovat i současného jezdce Pramacu Johanna Zarca nebo Marca Bezzecchiho ze stáje VR46.

Úvodní foto: Mooney VR46

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.