MotoGP se připravuje na technickou revoluci v roce 2027, ale testování nové generace motocyklů bylo mezi výrobci odloženo až po skončení sezóny 2025. Změna však nebrání plánovanému testu pneumatik Pirelli, které od roku 2027 nahradí Michelin jako výhradního dodavatele.
Mezinárodní motocyklová federace (FIM) oznámila tento týden zákaz testování prototypů motocyklů MotoGP specifikace 2027 až do ukončení sezóny 2025. Ačkoliv se některým výrobcům už podařilo vyvinout první verze strojů nové generace, dohoda dosažená během Velké ceny Španělska omezuje jejich nasazení na trať do 17. listopadu příštího roku.
Nové technické předpisy, které vejdou v platnost v roce 2027, přinesou mimo jiné přechod na motory o objemu 850 cm³, redukci aerodynamiky a zjednodušení zařízení pro ovládání výšky motocyklu. S těmito změnami se očekává výrazná proměna technické tváře MotoGP.
„Byla mezi výrobci uzavřena dohoda, že v průběhu sezony 2025 nebudou testovat stroje specifikace 2027. To znamená, že testování motocyklů specifikace 2027 bude povoleno až od 17. listopadu 2025,“ uvedla FIM ve svém oficiálním prohlášení.
Sezóna 2025 skončí 16. listopadu ve Valencii, přičemž už 18. listopadu je na stejném okruhu naplánován první předsezónní test pro rok 2026.
Zákaz testování se ale netýká přechodu k novému dodavateli pneumatik – společnosti Pirelli, která od roku 2027 nahradí současného partnera MotoGP, Michelin. Italský výrobce plánuje ještě letos uskutečnit první test svých směsí pro královskou třídu. Ten se odehraje na okruhu v Aragonii po tamní Velké ceně, naplánované na 8. června.
Testování bude probíhat na motocyklech o objemu 1000 cm³ bez výškového zařízení a s pouze základním aerodynamickým balíčkem. Stroje i jezdce dodají jednotliví výrobci, přičemž celou akci finančně pokryje Pirelli.
Foto: Yamaha MotoGP