MotoGP pokračuje na domácí půdě lídra šampionátu Quartarara. Před svými fanoušky chce poprvé vyhrát

Fabio Quartararo se bude o víkendu snažit uhájit při domácí Velké ceně Francie v Le Mans první místo v průběžném pořadí MotoGP. Ve své domovině by jezdec Yamahy rád zvítězil, což je něco, co se mu ještě nepovedlo.

Po vítězství v Portimau a druhé příčce v Jerezu se Fabio Quartararo osamostatnil na čele průběžného pořadí MotoGP, kde nyní vede s náskokem sedmi bodů před druhým Aleixem Espargarem a o 20 bodů před třetím Eneou Bastianinim. Tento víkend bude své vedení hájit před domácími fanoušky. Na programu je totiž Velká cena Francie na 4,2 kilometrů dlouhém okruhu v Le Mans. Jezdec Yamahy má před víkendem jasný cíl - vítězství. Pokud by se mu na něj skutečně podařilo dosáhnout, bylo by to vůbec poprvé, co by ve své domovině vystoupal na nejvyšší stupeň.

"Druhé místo z Jerezu bylo dobrým výsledkem, ale lhal bych, kdybych řekl, že jsem nechtěl vyhrát. Bylo to velmi těsné a těším se, že to tento víkend v Le Mans budu moct napravit. Cítím se velice dobře, ale uvidíme, co se stane. Zatím to byla velmi nepředvídatelná sezona. Toto je ale můj domácí závod a já na to budu tlačit, co to půjde," říká rodák z Nice.

Quartararo vybojoval v Le Mans stupně vítězů jen jednou - loni. Při deštivém závodě skončil jako třetí. V letech 2019 a 2020 zde ještě jako jezdec Petronasu obsadil osmé, respektive deváté místo. Během svého působení ve třídě Moto2 v letech 2017 a 2018 zde nejprve skončil osmnáctý a poté osmý. Své první vystoupení na domácí půdě v rámci MS ve třídě Moto3 v roce 2015 nedokončil poté, co havaroval. V sezoně 2016 dojel při závodě nejslabší kubatury jako šestý.

Připomeňme, že Quartararo stále nemá jasno o své budoucnosti. Před sezonou se kvůli slabému výkonu motoru jeho Yamahy spekulovalo, že zamíří jinam. Toto riziko po prvních čtyřech závodech ještě narostlo, neboť Francouz získal jen jedno pódiové umístění a jinak dojížděl ve druhé polovině nejlepší desítky. Po jeho výkonech v předchozích dvou závodech se ale jeho setrvání u "tří ladiček" jeví pravděpodobně, mimo jiné i proto, že u Hondy a Suzuki, se kterými byl původně spojován, nejspíše nebude místo. U Hondy má totiž Pola Espargara nahradit Joan Mir a Suzuki plánuje ze šampionátu na konci roku odejít.

Quartararův nejbližší pronásledovatel v šampionátu Aleix Espargaró věří v Le Mans v dobrý výsledek mimo jiné i proto, že se mu podařilo při testech v Jerezu zapracovat na startech: "Máme za sebou dobré testy, během kterých jsme přišli na pár zajímavých řešení pro zlepšení naší výkonnosti při startech. Je důležité, že se i nadále zlepšujeme. Stroj RS-GP je bezpochyby na vynikající úrovni, ale neznamená to, že zde není prostor ke zlepšení. To platí zejména pro úvodní část závodu, která má velký vliv na konečný výsledek," říká jezdec Aprilie.

Ducati útočí na francouzský hattrick

Do hry o nejvyšší příčky ale pochopitelně nemůžeme ve Francii počítat pouze s Quartararem a Espargarem, ale například také s jezdci tovární Ducati. Právě tato stáj zde totiž v uplynulých dvou letech zvítězila - v roce 2020 s Danilem Petruccim a loni s Jackem Millerem. Italská továrna navíc do Le Mans přijíždí v dobrém rozpoložení díky vítězství Francesca Bagnaiy v Jerezu.

Bagnaia už by neměl být v Le Mans limitován ramenem. To ho bolelo jak v Algarve, tak v Jerezu. Šlo o následek pádu v kvalifikaci na Velkou cenu Portugalska.

"Přestávka mezi závody mi pomohla se zotavit a mé rameno mohlo odpočívat. Předtím jsem musel závodit dva týdny po sobě, což bylo velmi náročné. Tuto trať mám obecně hodně rád a vždy si závodění zde užívám. Rozhodně to ale není jednoduchá trať a loni jsme se tu na suchu trochu trápili," říká loňský vicemistr.

Bagnaia do víkendu vstupuje jako pátý muž průběžného pořadí. Z této pozice ztrácí na vedoucího Quartarara 33 bodů. Miller, na jehož místo u továrního týmu pro příští rok si brousí zuby Enea Bastianini s Jorgem Martínem, má zatím na koně pouze jedno umístění na stupních vítězů a celkově mu patří 11. pozice.

Na pozoru se budou muset jezdci mít i před Marcem Márquezem. Šestinásobný šampion zde dokázal závod MotoGP vyhrát celkem třikrát a je tak nejúspěšnějším současným jezdcem na této trati. Když se podíváme na celou historii MotoGP, které vzniklo v roce 2002, patří Márquezovi v historických tabulkách podle počtu vítězství v Le Mans dělené druhé místo. Stejně jako on zde třikrát vyhrál Valentino Rossi. Nejúspěšnější je Jorge Lorenzo, který tu triumfoval pětkrát.

"Víkend v Jerezu včetně testů byl pro nás celkově dobrý. Nyní uvidíme, co dokážeme ve Francii. Důležité je i nadále pracovat, zlepšovat se a držet kontakt se špičkou. V Jerezu jsme udělali pokrok a nyní musíme pořád pracovat, zvláště po testu v Jerezu bude důležité vidět, jak všechno funguje. V Le Mans jsem zažil několik dobrých a také složitých závodů. Může záležet na podmínkách, ale zdá se, že ty budou pro tento víkend dobré," uvedl Márquez.

Fernández s Di Giannantoniem chtějí ukončit čekání

Po prvních šesti závodech zůstávají už jen dva stálí jezdci, kteří pořád čekají na první letošní body. Jsou jimi nováčci Raúl Fernández a Fabio di Giannantonio. Zatímco Di Giannantoniovým nejlepším výsledkem zůstává 17. pozice z prvního závodu v Kataru, loňský vicemistr Moto2 Fernández byl k bodům nejblíže v Argentině, kde obsadil 16. místo. V posledních dvou závodech ovšem nestartoval kvůli zranění pravé ruky, které si přivodil při kvalifikaci na Velkou cenu Portugalska, ve které havaroval.

"Teď už se cítím mnohem lépe. Jsem optimistický a připraven na návrat zpátky. Le Mans je navíc domácím závodem pro můj tým, takže zde chci jet. Z minulých sezon mám na tuto trať dobré vzpomínky, tak uvidíme, co dokážeme," prohlásil jezdec týmu Tech3.

Dobrými vzpomínkami má na myslí Fernández zejména loňský rok. Dokázal zde totiž vyhrát závod Moto2. Jaké je to v Le Mans stát na stupních vítězů, ví už také Di Giannantonio. Současný jezdec stáje Gresini zde dojel třetí v roce 2017 při závodě Moto3.

"Le Mans je těžká trať, záleží na teplotě a počasí. Podmínky zde byly vždy jedinečné, máme ale za sebou pozitivní test, během kterého jsme našli dobrý směr pro nastavení. Jsem tedy zvědavý, jestli to bude fungovat i na trati," říká di Giannantonio.

Své čekání na další závod MotoGP si Di Giannantonio zkrátil rallyeovým vystoupením. Minulý týden se totiž s vozem Toyota GR Yaris zúčastnil v Itálii soutěže Targa Florio - Rally Internazionale di Sicilia. Obsadil celkovou 37. příčku.

Třídu Moto2 vede před Velkou cenou Francie Celestino Vietti. Jezdec stáje Valentina Rossiho, o kterém se nedávno začalo mluvit jako o kandidátovi na sedačku u RNF pro příští sezonu MotoGP, vede s náskokem 19 bodů před druhým Ajem Ogurou. Japonec je zase blízko k tomu, aby nahradil u LCR Hondy svého krajana Takaakiho Nakagamiho. O třicet bodů za Viettim je třetí Tony Arbolino. Filip Salač se nachází se čtyřmi body na 25. pozici.

Třídě Moto3 kraluje Sergio García (103 bodů) před Dennisem Foggiou (82 bodů) a Izanem Guevarou (73 bodů). MotoE vede po prvním podniku v Jerezu Eric Granado (50 bodů). Brazilec ve Španělsku vyhrál oba závody. Druhý je Dominique Aegerter (33 bodů) a třetí Miquel Pons (28 bodů).

Kromě Filipa Salače uvidíme ve Francii i další dva české jezdce. Jednou z doprovodných sérií MotoGP totiž bude úvodní podnik nové sezony Northern Talent Cupu. V něm bude letos opět účinkovat juniorský tým Automotodromu Brno, jehož barvy budou hájit Filip Novotný a Michal Prokeš. Brněnská stáj loni dosáhla v šampionátu úspěchu. Její jezdec Jakub Gurecký se totiž stal šampionem.

Úvodní foto: Monster Energy Yamaha MotoGP

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.