Minimum změn, superbiková hvězda i návrat brazilské vlajky. Takové bude jezdecké složení pro příští sezonu MotoGP

Drtivá většina týmů si ponechá své stávající dvojice. Hvězda mistrovství světa superbiků Toprak Razgatlioglu bude debutovat u Pramacu a Diogo Moreira se stane prvním Brazilcem ve startovním poli od roku 2007. Tak vypadá jezdecké složení pro příští sezonu MotoGP.

Ducati Lenovo Team

U továrního týmu Ducati není co řešit. Letošní suverén Marc Márquez i dvojnásobný šampion Francesco Bagnaia totiž mají platné smlouvy až do konce roku 2026 a budou v rudých barvách závodit i příští rok. Nic na tom nemění ani skutečnost, že se Francesco Bagnaia aktuálně velmi výrazně trápí a hrozí mu, že přijde o třetí místo v celkovém pořadí.

BK8 Gresini Racing MotoGP

Ani u Gresiniho se jezdci nezmění. U týmu zůstane Álex Márquez. Španěl, který letos zažívá svou nejlepší sezonu v kariéře a s přehledem se drží na druhém místě, má s italskou stájí smlouvu do konce roku 2026. U Gresiniho zůstane i letošní nováček Fermín Aldeguer, který v indonéské Mandalice dosáhl na svou první výhru. Mladší z dvojice Španělů má kontrakt přímo s Ducati. Ten mu garantuje minimálně čtyřleté působení v MotoGP ve dvou dvouletých cyklech.

Ačkoli jezdecká sestava zůstane stejná, něco málo se u Gresiniho příští rok změní. Ducati se totiž rozhodla odměnit Álexe Márqueze za jeho letošní výkony a pro sezonu 2026 mu poskytne motocykl nejnovější specifikace – stejně jako Marcu Márquezovi, Francescu Bagnaiovi a Fabiu di Giannantoniovi.

Pertamina Enduro VR46 Racing Team

Stáj Valentina Rossiho dál sází na italskou krev. U týmu zůstávají Fabio di Giannantonio i Franco Morbidelli. První jmenovaný loni podepsal smlouvu přímo s Ducati až do konce sezony 2026 a opět bude sedlat motorku nejnovější specifikace. Morbidelli letos prodloužil kontrakt o další rok a opět pojede na rok starém stroji.

Morbidellimu letos příchod k VR46 prospěl. Vicemistr z roku 2020 našel po trápení u tovární Yamahy a Pramacu opět lepší formu. Dvakrát se dostal na stupně vítězů a ačkoli musel dvě velké ceny vynechat kvůli zlomenině klíční kosti, je čtyři závody před koncem průběžně šestý – o 16 bodů před týmovým kolegou Di Giannantoniem na novější motorce.

Také u Morbidelliho existovala šance, že by příští rok mohl jet na nejnovějším stroji Ducati. Ještě předtím než italská značka přidělila stroj aktuální specifikace Álexi Márquezovi, nabídla ho právě týmu VR46. Stáj ale odmítla především z důvodů vyšších nákladů. Týmový manažer Pablo Nieto si rovněž myslí, že rozdíl mezi novou a rok starou verzí motocyklu Ducati nebude příští rok příliš velký. Půjde totiž o poslední rok před zavedením nových technických regulí. Pro příští sezonu byl i zmražen vývoj motoru.

Ještě předtím než VR46 potvrdilo Morbidelliho setrvání, spekulovalo se o příchodu Pedra Acosty. Dělo se tak zejména v době, kdy se značka KTM potýkala s finančními problémy a nad jejím budoucím účinkování v MotoGP visel otazník. Rakouský výrobce ale nakonec v šampionátu pokračuje a s ním i Acosta.

Red Bull KTM Factory Racing

Značku KTM zachránila investice od Bajaj Auto před krachem a minimálně pro sezonu 2026 zůstává i v MotoGP. S týmem pokračují Brad Binder i Pedro Acosta. Také tato dvojice má smlouvy podepsané do konce roku 2026.

Aprilia Racing

Ohledně jezdeckého složení Aprilie pro rok 2026 byla situace na přelomu jara a léta poněkud dramatická, nakonec ale zůstávají Marco Bezzecchi i loňský šampion Jorge Martín. Bezzecchi, který je letos největším konkurentem motocyklů Ducati, podepsal s Aprilií víceletý kontrakt. Martín má platnou smlouvu do roku 2026.

Martín ovšem původně nechtěl s Aprilií pokračovat. Španěl, který letos více závodů vynechal než odjel kvůli zraněním, se po prvních šesti podnicích nenacházel mezi nejlepší pěticí průběžného pořadí. Oznámil proto týmu, že chce využít výkonnostní klauzule ve své smlouvě a od příštího roku přestoupit k Hondě. Aprilia však trvala na tom, že vzhledem k Martínovým zraněním je výkonnostní doložka v kontraktu neplatná a snažila se Španěla přinutit, aby s týmem zůstal.

Když už situace zaváněla soudním sporem, přišlo prohlášení výkonného ředitele Dorny Carmela Ezpelety. Ten uvedl, že pro příští sezonu nezaregistruje žádného závodníka, který má nevyřešený konflikt s týmem nebo značkou. To nakonec přimělo Martína a jeho manažera Alberta Valeru kapitulovat. Jestli ovšem zůstane Martín jezdcem Aprilie i pro rok 2027, zůstává otázkou.

Monster Energy Yamaha MotoGP Team

Fabio Quartararo i Álex Rins dodrží své smlouvy s Yamahou, které uzavřeli do konce příští sezony. Zejména v Quartararově případě ale bude rok 2026 klíčový. Šampion z roku 2021, ze kterého aktuální smlouva dělá nejlépe placeného jezdce v MotoGP, totiž opakovaně vyjadřuje svou frustraci z výkonnosti Yamahy. Značka z Iwaty je letos nejslabším výrobcem v poli. Francouz by tak mohl pro sezonu 2027 zatoužit po novém angažmá.

Red Bull KTM Tech3

U týmu Tech3 mají smlouvy na rok 2026 oba stávající jezdci – Enea Bastianini i Maverick Viňales. Stáj zůstává satelitní stájí KTM. Oba její jezdci obdrží stejnou tovární podporu jako Brad Binder a Pedo Acosta.

Honda HRC Castrol

Joan Mir se s Hondou dohodl do konce sezony 2026 už loni, Luca Marini podepsal smlouvu na příští rok letos. Italova sedačka byla chvíli v ohrožení zejména kvůli Jorgemu Martínovi, o kterého měla Honda zájem. Mluvilo se i o jezdci satelitní stáje LCR Johannu Zarcovi, který je letos nejvýše umístěným jezdcem Hondy v průběžném pořadí a dokonce ovládl deštivou Velkou cenu Francie. Obě tyto možnosti ale nakonec zůstaly jen v oblasti teorie.

Pro sezonu 2026 sice setrvají Mir a Marini, ani jeden z nich si ale nemůže být jistý tím, že jim Honda prodlouží smlouvu i na ročník 2027. Hrozbou pro ně může i nadále být už zmíněný Jorge Martín, kterému příští rok vyprší smlouva s Aprilií.

Trackhouse MotoGP Team

Raúl Fernández i Aj Ogura už mají místo u Trackhouse nějakou dobu zajištěné. Oba jezdci loni podepsali se satelitním týmem Aprilie dvouletý kontrakt. Fernández letos závodí v MotoGP čtvrtým rokem a ten je zatím jeho nejvydařenější, když se pravidelně umisťuje v nejlepší desítce. Nováček Ogura ohromil zejména svým nástupem do sezony. Hned svůj první závod v Thajsku dokončil jako pátý. Oba jezdci znovu pojedou na továrních motorkách.

LCR Honda

Johann Zarco si svými výkony v uplynulých dvou letech vyjel prodloužení smlouvy s týmem LCR Honda až do konce roku 2027. To znamená, že součástí startovního pole MotoGP bude minimálně do svých 37 let. Součástí týmu se stává i Diogo Moreira. Brazilský nováček, který se momentálně nachází na druhém místě průběžného pořadí Moto2, nahradí trápícího se Somkiata Čantru. Moreira se stane prvním Brazilcem ve startovním poli MotoGP od roku 2007, kdy v šampionátu působil Alex Barros. Čantra pojede za tovární Hondu MS superbiků.

Jaká přesná je délka Moreirova kontraktu, nebylo v oficiální tiskové zprávě specifikováno. Podle zjištění serveru Motorsport ale dostal dvouletý kontrakt s opcí na sezonu 2028. Je rovněž otázkou, v jakých barvách příští rok Moreira vyjede. Dosud sice druhý motocykl stáje LCR sponzorovala společnost Idemitsu, jednou z jejích priorit je ale podpora asijských závodníků. Tím ovšem Diogo Moreira není.

Prima Pramac Yamaha MotoGP

Stáj Pramac bude příští rok budit pozornost především díky Topraku Razgatliogluovi. Dvojnásobný mistr světa superbiků, který aktuálně míří za třetím titulem, se totiž rozhodl přijmout novou výzvu a přestoupit do MotoGP. Smlouvu podepsal na dva roky, tedy do konce sezony 2027. Jeho týmovým kolegou bude Jack Miller. U Pramacu vědí, že se budou hodit Australanovy bohaté zkušenosti. Yamaha totiž příští rok přechází na vidlicový čtyřválec. Smlouvu má pouze na příští rok.

Příchod Razgatlioglua znamená, že se s MotoGP musí rozloučit Miguel Oliveira. Portugalec, který měl u Pramacu na rok 2026 pouze opci, už ale také ví, co bude dělat. Shodou okolností se stane nástupcem Topraka Razgatlioglua u továrního týmu BMW v MS superbiků.

Foto: MotoGP

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.