Invictus. Tak zní jméno nového speciálu, který nasadí tým Buggyra do nadcházejícího ročníku Rallye Dakar v kategorii kamionů. O úspěch se s ním v nejslavnější dálkové soutěži světa porve Martin Šoltys. Do jeho dosavadního modelu Evo3 usedne Karel Poslední.
„Věřím, že to auto bude neporazitelné,“ říká sebevědomě Šoltys, který se zúčastní Rallye Dakar už poosmé. Dvaapadesátiletý matador podotýká, že ve srovnání s předchozím modelem Evo3 jde o velkou změnu. „Všechno je uděláno jinak, všechno je uděláno líp, kamion je lehčí. Baví nás vyrábět nové věci. Baví nás auto kousek po kousku zlepšovat. Navíc tady v Buggyře máme kolem sebe tým lidí, kteří mají radost, že Invictus stavíme,“ dodává Šoltys.
Dosud nejlepším výsledkem Martina Šoltyse na Rallye Dakar je šesté místo z roku 2023. Toho dosáhl ještě s modelem Tatra 815. Se speciálem Evo3 si měl původně odbýt premiéru v roce 2024, těsně před tímto ročníkem se ale zranil a musel tak za něj zaskočit zkušený Nizozemec Pascal de Baar. Letos v lednu už ale Šoltys za volantem seděl a málem z toho byl životní výsledek. Ještě dva dny před koncem totiž figuroval na čtvrté příčce. Při předposlední etapě ale na jeho kamionu praskl kloubový hřídel a do cíle nakonec dojížděl mimo celkové pořadí.
Na závadu z posledního ročníku Buggyra myslela i při konstrukci nového kamionu. Na jeho vývoji se velkou měrou podílel právě Martin Šoltys. Tým sází na nová technická řešení a kvalitnější materiál.
„Podvozek od Tatry má bohužel ten hendikep, že používá těžkou rouru. S tím nic nenaděláme, proto jsme se snažili odlehčit všechno ostatní. Přitom vychytáváme všechny mouchy a snažíme se udělat auto ještě lepší, než bylo Evo3,“ vysvětluje Šoltys. Konkrétní kroky popisuje technický ředitel týmu Robin Dolejš. „Kde to jde, vyvrtáváme. Kde to nejde, použili jsme lehčí materiál,“ doplňuje.
Ačkoli Šoltys přesedá do nového stroje, i Tatru Buggyra Evo3 v akci na Dakaru opět uvidíme. Tentokrát do ní usedne Karel Poslední. Ten na Dakaru poprvé závodil letos s Tatrou Phoenix. V cíli skončil jako jedenáctý.
„Pojedeme s pohodlnějším autem, které je ale rychlejší a bude to tak určitě více bolet,“ očekává Poslední. Nic to ale nemění na tom, že se na svůj druhý dakarský start těší. „Už teď se nemůžu dočkat,“ ujišťuje.
Dvoučlenné zastoupení bude mít Buggyra při lednové Rallye Dakar také v nejvyšší kategorii automobilů Ultimate. Tam tradičně nastoupí Aliyyah Kolocová. Jméno druhého jezdce bude představeno v závěru listopadu.
Na Dakar 2026 Buggyra zamíří i s novým sponzorem. Tým totiž obnovil spolupráci se společností Albixon. Jde o největšího výrobce bazénů, zastřešení a bazénového příslušenství v Evropě.
„Jsem moc rád za tuto obnovenou spolupráci. Albixon je symbolem kvality, inovací a technické preciznosti a myslím, že přesně tohle jsou vlastnosti, které nás spojují,“ říká šéf týmové komunikace Jan Kalivoda.
Nadcházející ročník Rallye Dakar bude již čtyřicátým osmým v historii. V Saúdské Arábii se pojede posedmé. Soutěž startuje 3. ledna v přístavu Jan-bú na břehu Rudého moře.
Foto: Buggyra Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.