Dva šampioni v rudé. Márquez se stane novým parťákem Bagnaiy u Ducati

Už je to hotová věc. Ducati oficiálně oznámila, že v příští sezoně MotoGP bude v továrním týmu závodit po boku Francesca Bagnaiy Marc Márquez. Šestinásobný mistr světa královské kubatury podepsal kontrakt na dva roky.

"Z toho, že budu v příští sezoně oblékat rudé barvy továrního týmu Ducati, mám velkou radost. Od doby, kdy jsem poprvé přišel s motocyklem Desmosedici GP do kontaktu, jsem si jízdu na něm užíval a hned jsem si na něj zvykl. Přesně od tohoto momentu jsem věděl, že toto je cesta, ve které chci pokračovat, růst a dostat se až do týmu, se kterým se stal Francesco Bagnaia dvakrát po sobě mistrem světa," má 31letý Španěl radost z podpisu smlouvy.

Součástí rodiny Ducati se Márquez stal letos. Od Hondy, se kterou získal mimo jiné všech šest titulů, se přesunul k satelitní stáji Gresini. Zde dostal k dispozici rok starou motorku. Po čtyřech letech, ve kterých ho omezovala zranění paže a nekonkurenceschopnost Hondy, chytl na italském stroji druhý dech. V úvodních sedmi podnicích dosáhl na tři pódiová umístění v nedělních velkých cenách a mezi nejlepší třemi se umístil i při pěti sprintech. V průběžném pořadí mu patří třetí pozice. Na vedoucího Jorgeho Martína ztrácí 35 bodů a na druhého Francesca Bagnaiu sedmnáct.

Ačkoli nakonec Márquez tovární místo získal, původní plány Ducati byly jiné. Boloňská značka totiž chtěla umístit vedle Bagnaiy současného lídra Martína. Ten už měl tovární místo dokonce přislíbené. Ducati ale současně nechtěla přijít o Márqueze, v jehož případě zamýšlela přesun ke stáji Pramac, kde by již usedal na motocykl nejnovější specifikace. A právě v tom byl nakonec zádrhel.

Márquez se několikrát nechal slyšet, že po přechodné letošní sezoně chce v roce 2025 zpět do továrního týmu, i kdyby to pro něj například mělo znamenat odchod ke KTM nebo Aprilii. Před Velkou cenou Itálie dal jasně najevo, že ani angažmá u Pramacu mu nebude stačit. Hrozba ztráty takového závodníka, který má pro Ducati mimo jiné mnohem větší marketingový potenciál než Martín, nakonec značku přiměla změnit názor. O tom, že se situace vyvine takto, se hovořilo již od pondělí. Když pak Jorge Martín oznámil svůj přestup do Aprilie, bylo potvrzení Márquezova přestupu jenom otázkou času.

"Rozhodnout o tom, kdo se stane novým týmovým kolegou Bagnaiy, nebylo lehké. Vybírali jsme ze seznamu, na kterém se nacházela spousta silných jezdců. Nakonec jsme se rozhodli pro nezpochybnitelný talent Marca Márqueze. Stačilo mu jenom pár závodů k tomu, aby se dokázal stroji Desmosedici GP perfektně přizpůsobit. Jeho přirozené ambice ho tlačí k tomu, aby postupně rostl. V garáži nyní budeme mít dva jezdce, kteří společně drží 11 titulů mistra světa. Budeme se moci spolehnout na jejich zkušenosti a vyzrálost, což bude neocenitelné i pro náš růst," vysvětluje generální manažer Luigi Dall´Igna volbu svého týmu.

Zatímco u Martína už je budoucnost jasná, současný druhý jezdec tovární Ducati Enea Bastianini ještě své další plány neoznámil. Zdá se ale, že i v této věci je jasno. Vícero zdrojů se totiž shoduje v tom, že Ital zakotví u stáje Tech3, kde pojede na továrním motocyklu KTM. Ačkoli na oficiální oznámení tohoto přestupu se stále čeká, jezdcův manažer Carlo Pernat již něco takového bere jako hotovou věc.

Dall´Igna vyjádřil uznání jak Martínovi, tak Bastianinimu. "Rád bych oběma poděkoval za jejich práci, kterou pro nás v posledních pár letech odvedli. Přeji jim do budoucna jenom to nejlepší. V této sezoně ukázali, že se dostali na úžasnou úroveň a věříme tomu, že až do konce letošního ročníku budou zapojeni do boje o titul," uzavírá Dall´Igna.

Šestý Španěl

Márquez se stane šestým Španělem v továrním týmu Ducati. Jako stálí jezdci v oficiální stáji italské značky působili Carlos Checa (2005), Sete Gibernau (2006) a Jorge Lorenzo (2017-2018). Jako záskok se u týmu ukázali rovněž Héctor Barbera (2016) s Álvarem Bautistou (2018, 2023).

Nejvýraznější byl z této pětice Lorenzo, ačkoli on sám své působení u týmu jako úspěšné určitě nehodnotí. V roce 2017 se k Ducati připojil jako trojnásobný mistr světa. V prvním roce ale výrazně zaostával za kolegou Andreou Doviziosem. Zatímco Ital sváděl boj o titul s Marcem Márquezem až do posledního závodu, Lorenzo nevyhrál ani jeden závod a po třech pódiových umístěních skončil na celkové sedmé pozici. V roce 2018 už sice dokázal tři závody vyhrát, v šampionátu se ale umístil až jako devátý a ještě před vzestupem formy se s Ducati dohodl na ukončení spolupráce.

Kromě Lorenza dokázal ze španělských jezdců získat s tovární Ducati stupně vítězů pouze Carlos Checa, kterému se to v roce 2005 podařilo dvakrát. Angažmá Seteho Gibernaua v sezoně 2006 bylo poznamenáno zraněními a mezi nejlepší tři se ani jednou nedostal.

Foto: Ducati

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.