První sezona na českých kopcích a hned je z toho titul. Marian Lipka odchází z letošního ročníku vrchařského mistrovství republiky jako šampion skupiny 3. Závodník stáje KV Motorsport musel na cestě k tomuto úspěchu překonat nejenom nezkušenost, ale také zranění a bolest.
„S letošní sezonou jsem moc spokojený,“ pochvaluje si 49letý závodník své letošní účinkování na české scéně, kde jsme ho mohli vídat za volantem speciálu Mitsubishi Lancer EVO IX. Ten „zdědil“ po svém zkušenějším týmovém kolegovi a současně šéfovi Karlu Stehlíkovi. I z jeho zkušeností mohl Lipka během roku čerpat. „Na začátku to pro mě byla výzva. Vše bylo nové a těžké,“ dodává.
Do českého vrchařského šampionátu letos sice Lipka vstupoval jako nováček, přesto už ale z minulosti zkušenosti se závoděním měl. Byly ale velmi letité a k tomu výrazně odlišné než to, co na něj mělo čekat.
„V mládí jsem závodil na motokárách, pak jsem ale toho nechal,“ vzpomíná. „Před letošní sezonou jsem se ale rozhodl zkusit vrchy. Vždy jsem rád jezdil na okreskách svižněji, navíc se nám podařilo posunout dál v práci, takže k tomu nastala ideální chvíle“ říká.
Lipkova vrchařská premiéra se paradoxně odehrála na okruhu. Úvodní podnik letošního ročníku totiž hostil v dubnu Slovakia Ring. Závodník KV Motorsportu ovšem prokázal, že nemá z nového dobrodružství žádný přehnaný respekt. V obou závodech dokázal zvítězit a do dalšího podniku v Náměšti nad Oslavou vstupoval s plným počtem bodů. Velmi brzy ale přišla podstatná komplikace.
Pár dní před Velikonocemi totiž Marian Lipka boural na kole a následky byly bolestivé. Zlomil si rameno, dvě žebra a k tomu také prst na noze. Přesto se rozhodl postavit na start Zámeckého vrchu.
Právě za tímto víkendem se Lipka ohlíží jako za letošním nejtěžším. „Když jsem vlezl do auta a poutal se, tak jsem přemýšlel, jestli jet nebo vylézt. Trpěl jsem,“ přiznává. Nyní už na tento moment vzpomíná s úsměvem. „Dnes kroutím hlavou nad tím, že jsem do toho vůbec lezl,“ říká.
Navzdory všem svým strastem si Lipka dojel v sobotu pro třetí místo ve skupině 3. Jeho nedělní vystoupení na nejkratší trati v kalendáři ukončily technické problémy. To pro něj byla smůla a zároveň i vysvobození. „Vlastně jsem byl rád, protože už jsem toho měl fakt plné brýle,“ dodává.
Po Ústí nad Orlicí bylo ještě hůře. Z Ústecké 21 si totiž Lipka neodvezl ani bod. V sobotu byl totiž vyloučen kvůli technické nesrovnalosti a v neděli boural už při tréninku, což ho ze zbytku víkendu vyřadilo. Tento incident ale především vůbec nepomohl jeho zraněním.
„Dostal jsem bouchance od svodidel i od mostu. Auto se dokonce mělo tendenci převrátit a když se vracelo zpět na asfaltku, tak jsem dostal tu největší ránu zespodu. To bylo pro žebra něco,“ prozrazuje Lipka, který tak z Ústí nad Orlicí odjížděl jako pátý muž průběžného pořadí se ztrátou 25 bodů na první místo.
Právě tímto momentem ale odstartoval sled událostí, který Lipkovu sezonu opět vrátil na pozitivní vlnu. Ve Šternberku skončil s obrovským sebezapřením druhý. „Bylo to hrozné. Trpěl jsem jak pes. Na tak dlouhé trati dostala pořádně zabrat i ruka,“ popisuje své martyrium.
Pak přišla měsíční pauza, během které si mohl jezdec KV Motorsportu dopřát rekonvalescenci a léčit svá zranění. V Čiernem Balogu poté bylo znát, že se cítil lépe. Na nejrychlejší vrchařské trati Slovenska totiž vyhrál oba závody a rázem mu chyběly pouhé čtyři body na vedoucího Pavla Bejdu. „Kdybych měl vyzdvihnout jeden letošní závod, tak právě Čierny Balog,“ přemítá.
Při předposledním podniku v Pezinské Babě pak svůj letošní titul definitivně zpečetil. Náročné deštivé podmínky, ve kterých řada závodníků havarovala, nachytaly Lipku pouze v tréninku. V závodech dosáhl na dvě druhá místa v rámci skupiny 3 a v neděli si jako třešničku na dortu připsal i stříbro v absolutní klasifikaci.
Tyto výsledky dostaly Lipku do čela průběžného pořadí. Závěrečný podnik v rakouské St. Agathě už sice neabsolvoval poté, co na jeho voze došlo k poruše spojky při podniku seriálu Maverick Hill Climb Czech v Divákách, v Rakousku ale chyběl i jeho hlavní pronásledovatel Marek Rybníček. Ten se letos věnoval prioritně mistrovství Evropy a v českém šampionátu se objevoval pouze příležitostně. V konečném účtování to znamenalo, že šampionem se stal rozdílem 9 bodů Lipka.
Úspěšná premiérová sezony Mariana Lipky tímto ale stále nekončí. V plánu je ještě vystoupení při podniku seriálu Maverick Hill Climb Czech v Brně a poté také start v Chorvatsku.
Tým KV Motorsport si kromě titulu odnáší z letošního vrchařského mistrovství republiky také jeden bronz. Ve skupině 2 totiž obsadil třetí místo Karel Stehlík. Zkušený závodník letos na českých kopcích premiérově závodil s novým speciálem Mitsubishi Lancer EVO X.
Foto: KV Motorsport
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.