KTM v krizi! Polovina zaměstnanců končí a škrty míří až do MotoGP

Indický gigant Bajaj Auto, který dokončuje převzetí rakouské značky KTM, oznámil zásadní restrukturalizaci společnosti. V rámci rozsáhlého úsporného plánu má dojít ke snížení počtu zaměstnanců o více než 50 %, a to i v oblastech, které se přímo dotýkají motocyklového závodění a programu MotoGP.

Generální ředitel Rajiv Bajaj v rozhovoru pro indickou stanici CNBC TV18 uvedl, že cílem je zefektivnit chod společnosti a odstranit nadbytečnou byrokracii. „Vidíme příležitost snížit režijní náklady o více než polovinu – od výzkumu a vývoje, přes marketing (včetně závodění), až po provoz a administrativu,“ uvedl Bajaj. Podle něj má být problém především ve „zbytečně rozsáhlém managementu“, zatímco výrobní pracovníci tvoří jen čtvrtinu ze současných čtyř tisíc zaměstnanců.

„KTM trpěla příliš složitou strukturou. Připomíná mi to slova Marka Zuckerberga o manažerech, kteří řídí manažery, kteří řídí manažery,“ dodal Bajaj.

Kritika bývalého vedení

Rajiv Bajaj se ostře vymezil vůči předchozímu vedení KTM a naznačil, že za současné finanční problémy stojí především špatná rozhodnutí minulého managementu. I když nejmenoval bývalého šéfa Stefana Pierera, uvedl, že firmu „zničila chamtivost“.

„Za posledních dvanáct měsíců jsme byli svědky tří druhů chamtivosti – provozní, strategické a manažerské,“ prohlásil. Podle něj KTM pokračovala ve výrobě i v době, kdy poptávka po pandemii prudce klesla, čímž vznikly obrovské přebytky zásob. Kromě toho kritizoval rozhodnutí expandovat do segmentu elektrických jízdních kol, které označil za strategickou chybu.

„KTM během několika měsíců skončila v insolvenci. My jsme jako menšinový akcionář neměli dostatečný vliv, abychom to zastavili,“ dodal Bajaj.

Nový začátek pod dohledem Bajaj

Současné vedení KTM má nyní před sebou nelehký úkol: přetvořit společnost na štíhlejší, finančně stabilní a výkonnější organizaci. Bajaj věří, že nové vedení, složené z kombinace zkušených zaměstnanců a nových odborníků, dokáže značku znovu postavit na nohy.

„Devadesát devět procent lidí v KTM za současný stav nemůže. Problém byl v minulém vrcholovém managementu, který už většinou odešel,“ uvedl Bajaj. „Nový tým už je téměř kompletní a mám v něj plnou důvěru.“

Konečné převzetí KTM ze strany Bajaje však stále čeká na schválení Evropské komise. Přesto indická společnost už nyní de facto kontroluje rakouského výrobce a v rámci stabilizačních kroků už poskytla několik kol kapitálového financování.

Pokud bude plán restrukturalizace naplněn, čeká ikonickou značku z Mattighofenu největší proměna za poslední desetiletí – a její dopady pocítí nejen zaměstnanci, ale i motocyklový svět MotoGP, kde KTM v posledních letech patří mezi nejambicióznější hráče.

 

Foto: Red Bull KTM Tech3

Autor

Tereza Chvílíčková

Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.