Konec éry Moto3, jak ji známe. Yamaha převezme vládu nad nejnižší třídou

Svět motocyklových závodů se chystá na zásadní proměnu. Od roku 2028 se třída Moto3, nejnižší kategorie v seriálu Grand Prix, stane jednotnou značkovou sérií. Výhradním dodavatelem motocyklů se stane Yamaha, která nahradí současné duopolní uspořádání KTM–Honda.

Cílem změny je především omezit rostoucí náklady týmů a zároveň zjednodušit techniku i provoz. Dorna tím reaguje na dlouhodobé volání po reformě nejmenší třídy, jejíž rozpočty se v posledních letech nebezpečně přiblížily úrovni Moto2.

Podle dostupných informací Yamaha nasadí zcela nový dvouválcový motor o objemu 700 ccm, odvozený z modelu R7, upravený však speciálně pro závodní použití. Japonská značka bude navíc zajišťovat i kompletní podvozky, což by mělo přinést další úspory a sjednocení techniky napříč startovním polem.

Tento koncept navazuje na model Moto2, kde Triumph od roku 2019 dodává své tříválcové agregáty o objemu 765 ccm. Moto3 se tak po šestnácti letech existence vydává podobnou cestou – a uzavírá éru prototypových strojů, které od roku 2012 nahradily legendární dvoutakty 125 ccm.

Rozhodnutí Dorni zároveň přináší výrazný posun v charakteru celé třídy. Nový motor totiž dramaticky zvýší výkon i hmotnost, čímž se zmenší rozdíl mezi Moto3 a Moto2. To by mohlo otevřít dveře i jezdcům z jiných kontinentů – zejména z USA, kde jsou silnější stroje přirozenější.

Změna přichází v době, kdy se chystá i velká technická reforma MotoGP – od roku 2027 se objem motorů zmenší ze současných 1000 na 850 ccm a aerodynamika bude přísněji regulována. Mezi Moto3 a MotoGP tak nově zůstane rozdíl pouhých 150 kubíků, což zmenší propast mezi jednotlivými kategoriemi, i když vývojové a finanční nároky zůstanou neporovnatelné.

Yamaha tímto krokem znovu posiluje své postavení v mistrovství světa silničních motocyklů – a Moto3 se připravuje na největší změnu za poslední dekádu.

 

Foto: Monster Energy Yahama MotoGP

Autor

Tereza Chvílíčková

Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.