Ve věku 78 let v sobotu zemřel Jochen Mass, vítěz Velké ceny Španělska a závodu 24 hodin Le Mans.
K motorsportu neodmyslitelně patřil. Elegantní, výmluvný, zkušený. Ať už seděl v kokpitu formule 1, nebo vytrvalostního prototypu, Jochen Mass zanechal ve světě závodění nesmazatelnou stopu. Ve věku 78 let však legenda světového motorsportu odešla. Rodina v sobotu potvrdila, že zemřel v Cannes na následky mrtvice, kterou prodělal letos v únoru.
„Dnes truchlíme nad ztrátou milovaného manžela, otce, dědečka a závodní legendy,“ napsala Massova rodina na Instagramu. „Jeho vášeň pro motorsport, charisma a životní moudrost zanechaly nesmazatelný otisk v srdcích všech, kdo ho poznali.“
Jochen Mass (McLaren M23) - Spanish Grand Prix - 1975. #F1 pic.twitter.com/aiMZcnOVbu
— F1_Historical (@Historical_F1) September 1, 2020
Mass se narodil v roce 1946 v Dorfenu nedaleko Mnichova. Zpočátku se věnoval plachtění, ale v roce 1968 usedl poprvé do závodního auta. Tak začala kariéra, která ho postupně dovedla až na vrchol motorsportu. Po několika sezonách v německé F3 a evropském šampionátu cestovních vozů přišla nabídka z formule 1.
Ve světe Grand Prix se objevil poprvé v roce 1973 v barvách týmu Surtees, ale největšího úspěchu dosáhl o dva roky později. V roce 1975 totiž zvítězil ve Velké ceně Španělska na trati Montjuïc Park. Šlo o kontroverzní závod – po havárii Rolfa Stommelena zemřeli čtyři diváci a pořadatelé se rozhodli závod předčasně ukončit.
Mass, který v té chvíli vedl, byl vyhlášen vítězem. Byly ovšem uděleny jen poloviční body. „Byla to velmi hořká výhra. Nikdo se nerad raduje v den, kdy někdo zemře,“ vzpomínal později. Přesto to zůstává jeho jediný triumf ve formuli 1, kde v 105 startech získal osm pódií a celkem 71 bodů.
Po odchodu z formule 1 v roce 1982 se Mass zaměřil na vytrvalostní závody – a právě tam přišel jeden z největších vrcholů jeho kariéry. V roce 1989 vyhrál závod 24 hodin Le Mans, a to za volantem vozu Sauber-Mercedes společně se Švédem Stanleym Dickensem a Němcem Manuelem Reuterem. Mass měl v té době v endurance scéně již velké jméno – reprezentoval týmy Porsche i Mercedes a patřil mezi nejrespektovanější jezdce své doby.
Právě v týmu Sauber-Mercedes měl mimo jiné zásadní vliv na začínajícího Michaela Schumachera. „Jochen byl jedním z těch, kteří Michaelovi předávali zkušenosti, vedl ho. Doporučil mu i přestup do Ferrari. To ukazuje, jaký měl přehled,“ řekl Gerhard Berger, bývalý jezdec formule 1 a blízký Massův přítel.
Na přelomu 80. a 90. let působil Mass také jako komentátor a odborný poradce pro německou stanici RTL. Byl známý pro svůj ironický, ale zasvěcený pohled na dění v paddocku. Netajil se kritikou směru, kterým se formule 1 ubírala. „Začíná to být příliš sterilní. Vše řídí strategie a data. My jsme tenkrát závodili srdcem,“ řekl jednou během přenosu z Grand Prix Monaka.
Mass také aktivně jezdil historické závody – i v pokročilém věku si s chutí sedl do veteránů McLaren, Mercedes nebo Porsche. Byl častým hostem na festivalech jako Goodwood nebo Nürburgring Classic. Jeho vášeň pro rychlost ho neopustila až do pozdního věku.
Mass zanechal po sobě manželku Bettinu, dva syny z prvního manželství a dvě dcery z druhého. Motorsport ho miloval nejen jako závodníka, ale i jako člověka. V paddocku byl známý svým přátelským vystupováním, nadhledem a inteligencí. „Jochen byl vždy vzorem, jak by měl závodník vypadat – rychlý, čestný, a přitom lidský,“ napsal na sociální síti šéf týmu Mercedes Toto Wolff.
S Jochenem Massem odešla jedna z nejvýraznějších osobností motorsportu 70. a 80. let. Ale jeho jméno zůstane navždy zapsáno zlatým písmem v historii – jako symbol poctivého závodění, odvahy a elegance za volantem.
Foto: Mercedes a Porsche
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.