Quartararo ztrácí trpělivost: Yamaha stojí na místě už od Barcelony

Yamaha vstoupila do letošní sezony MotoGP s velkým očekáváním – po úspěšných testech v Barceloně se zdálo, že se tým konečně vydal správným směrem. Jenže podle Fabia Quartarara od té doby vývoj prakticky zamrzl. Jezdec, který značce přinesl titul mistra světa v roce 2021, mluví o stagnaci a ztrátě tempa, které se začalo projevovat už v polovině roku.

Francouz si na začátku sezony užíval skvělou formu – tři po sobě jdoucí pole position a pódium ve Španělsku dávaly naději na obrat. Jenže od letní přestávky se výsledky Yamahy propadly. Od té doby se Quartararo dokázal v nedělním závodě umístit v první pětce jen jednou, při Velké ceně Katalánska.

Podle něj je příčinou nejen nedostatek novinek, ale i to, že Yamaha už část svých kapacit přesunula na vývoj nového motoru V4, který by měl nahradit současný řadový čtyřválec. „Největší krok vpřed jsme udělali během testů v Barceloně,“ přiznal Quartararo. „Zkoušeli jsme nový podvozek a ten nám dal určitý směr. Ale od té doby jsme neudělali žádný velký pokrok.“

Yamaha sice během sezony dvakrát upravila motor a lehce změnila aerodynamiku, ale výsledky se nedostavily. „Naše maximální rychlost je velmi nízká. Cítím, že jsme nejvíc zlepšili pocit při vjezdu do zatáček, ale jinak stagnujeme,“ říká Quartararo. „Na začátku roku jsme byli silní – v Le Mans, Jerezu a Silverstone – ale od té doby se trápíme.“

Tým proto plánuje sérii soukromých testů v říjnu a listopadu, aby nasbíral data pro přípravu motocyklu pro sezonu 2026. Quartararo přitom otevřeně přiznává frustraci z tempa vývoje: „Naše vybavení nám teď nedává šanci bojovat o top pětku v šampionátu. Musíme tlačit na inženýry, aby pro příští rok připravili motorku, se kterou to bude možné.“

Velké naděje Yamaha vkládá do nového motoru V4, který má zásadně změnit charakter M1. Quartararo už měl možnost jej otestovat v Misanu, nadšení ale nesdílí. „Potenciálně je to projekt pro rok 2026, ale momentálně má V4 stále menší výkon i stabilitu než náš současný řadový čtyřválec,“ říká upřímně. Zatímco ostatní jezdci Yamahy hovořili o pokroku, Quartararo zůstává opatrný. „Víme, že vývoj je teprve na začátku a že máme před sebou ještě spoustu práce. Ale prozatím má naše současná motorka pořád větší potenciál než nový V4.“

Yamaha tak stojí na rozcestí. Současná M1 už nedokáže držet krok s konkurencí, ale nový projekt je zatím v plenkách. Quartararo přesto doufá, že se tým znovu nadechne k podobnému posunu, jaký zažil před čtyřmi lety – tehdy, kdy se z Yamahy zrodil stroj schopný vyhrávat.

Foto: Monster Yamaha MotoGP

Autor

Tereza Chvílíčková

Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.