Sháním místo v MS superbiků, říká Aegerter. Rád by jednou zažil závod MotoGP ve Švýcarsku

Cílem současného lídra MS supersportů a MotoE Dominiqua Aegertera pro příští rok je přestup do MS superbiků. Mimo jiné i to Švýcar prozradil v našem exkluzivním rozhovoru. Řeč přišla také na víkendový rozhodující podnik MotoE v Misanu nebo na zrušení zákazu závodění ve Švýcarsku.

Letošní sezona je pro tebe zatím skvělá. Jsi první jak v MS supersportů, tak v MotoE, které o víkendu v Misanu vyvrcholí posledními dvěma závody. Jak jste tedy se sezonou spokojen?

Zatím jsem spokojen. Zatímco v MotoE vedu o 17,5 bodu, v supersportech o 14. V MotoE jsem byl až na jedno čtvrté místo vždy na stupních vítězů, v supersportech jsem zase vyhrál devět závodů. Akorát jednou jsem byl druhý, jednou jsem havaroval a jednou jsem nemohl startovat (pro druhý závod v Mostě dostal zákaz startu za to, že simuloval po pádu v první jízdě otřes mozku - pozn. red.). I tak jsem ale spokojen.

Jak už jsi řekl, do posledního podniku MotoE jdeš s náskokem 17,5 bodu. Tvůj nejbližší pronásledovatel Eric Granado ovšem vyhrál poslední tři závody. Možná to tedy pro tebe ještě bude těžké...

Ano, v posledních závodech byl sice nejrychlejší, také měl ale štěstí, že prošel závodem relativně bez problému. MotoE je totiž velmi složité. Pokaždé musíte být perfektní a nedělat chyby, jede se jen na šest nebo sedm kol. Já jsem byl na Red Bull Ringu jednou druhý a jednou třetí. To není špatné, ale každý chce samozřejmě vyhrávat. V Misanu ale pro mě bude hlavní, abych udržel vedení v šampionátu. K tomu by mi stačila i dvě druhá místa. Uvidíme, jak to bude, každopádně jsem ale motivovaný a připravený.

Přesně tak, k titulu ti budoou stačit i dvě druhá místa. Je tedy možné, že se více než na boj o vítězství budeš soustředit na to, abys to dojel na jistotu a hlavně si zajistil titul?

Pokud budu moct vyhrát, zkusím to. Není to ale nutné a hlavní pro mě je, abych byl před Granadem. Určitě se nebudu snažit vyhrát za každou cenu a riskovat.

Pojďme nyní k MS supersportů. Tam sice stále vedeš a máš před Lorenzem Baldassarrim náskok čtrnácti bodů, ten byl ale ještě před podnikem v Mostě mnohem větší - 64 bodů. Ze suverénního náskoku, který přesahoval hodnotu dvou vítězství, je tak najednou mezera, která může být smazána teoreticky již po příštím závodě. Když se něco takového závodníkovi přihodí, tak to určitě nemůže být psychicky snadné...

Ano, ztratili jsme 50 bodů. Byl to divný víkend. Stále ale vedu, což je dobré. V dalších závodech se budu snažit své vedení navýšit. Do konce sezony ale stále zbývá 12 závodů a může se tak stát spousta věcí. Teď se soustředím na Magny-Cours, kde se budu snažit odvést co nejlepší práci.

Mistrem světa supersportů jsi se stal už loni a letos zase vedeš šampionát. V takovém případě se tedy nabízí přestup do MS superbiků. Je podle tebe šance, že bys příští rok závodil v superbicích?

Už pro letošek jsem se snažil do superbiků dostat. Myslím si, že i letos dokazuji své kvality, ale zatím jsem žádnou nabídku na přestup do superbiků nedostal. Mluvíme s různými týmy. Doufám, že se najde nějaké dobré místo u některého z týmů Yamahy. Zatím ale žádný kontrakt v kapse nemám.

Pokud by ses do MS superbiků skutečně dostal, bylo by podle tebe možné pokračovat v MotoE? Nebo myslíš, že tak prestižní šampionát jako MS superbiků by vyžadoval, aby ses věnoval výhradně jemu?

Myslím si, že kdybych šel do superbiků, tak bych z MotoE odešel. Prvně se tam ale musím dostat a pak by se teprve řešilo, co dál. Když zůstanu v supersportech, možná bych mohl znovu jet i MotoE, těžko říct. Uvidíme na konci roku. Zejména se budu chtít soustředit na superbiky nebo na supersporty. Když pak nebudou žádné termínové kolize s MotoE, můžu pokračovat i tam.

Když už mluvíme o příštím roce, může být podle tebe ve hře třeba i Moto2? Tam jsi už v minulosti závodil. V MotoE navíc jezdíš za stáj Dynavolt Intact, která působí také v Moto2...

Jsem Švýcar, je mi 31 let a v Moto2 už jsem závodil deset let. Něco takového je v podstatě bez šance. Je to otázka spíše pro stáj Dynavolt Intact. Ta má ale v týmu zkušeného Schröttera, který je navíc Němec. Vedle něj je mladý Alcoba. Pro mě tedy v Moto2 místo nebude.

V MotoE dojde pro příští sezonu ke změně dodavatele motocyklů. Společnost Energica nahradí Ducati. Její motocykly mají být mimo jiné i lehčí. Současné motorky jsou kritizovány za to, že jsou příliš těžké. Letos v Le Mans po startu upadl Jordi Torres a Xavi Fores s Niccolem Canepou se mu zkrátka s těžkými motocykly nebyli schopni vyhnout. Nemyslíte si tedy, že něco takového dělá z MotoE zejména po startu nebezpečnou kategorii?

Je dobře, že přijde nová motorka, která přinese vylepšení a bude i lehčí. Ale ano, máš pravdu. Momentálně je to právě hlavně po startu dost nebezpečné. Ta motorka má 247 kilogramů a když pak dojde k nějaké nehodě.... Doufám, že příští motorka bude mnohem lehčí.

Jak to vidíš s budoucností elektrických motocyklů v motorsportu? Dovedeš si představit, že se bude jednou na elektrických motorkách závodit například i v MotoGP?

To je těžké říct. Já mám stále vášeň hlavně pro benzinové motorky. Na elektrické motorce pořád nezažíváte takové emoce. Také by mi chyběl například i ten zvuk při řazení. Nevím tedy, jestli je toto budoucnost. Samozřejmě tu je snaha zavést nějaké elektrické věci i v MotoGP. Když jsou ale diváci na trati, nejvíce je stejně fascinuje ten zvuk. Myslím si, že v dalších minimálně dvaceti letech bude MotoGP závodit pořád s benzinovými motorkami.

V tvém rodném Švýcarsku by měl téměř po sedmdesáti letech brzy přestat platit zákaz závodění. V tuto chvíli zde žádný okruh. Dovedeš si ale představit, že by zrušení tohoto zákazu mohlo vést až k tomu, že MotoGP bude jednou závodit ve Švýcarsku?

Samozřejmě z toho mám velkou radost. Už asi dvacet let jsme všichni usilovali o to, aby byl tento zákaz zrušen. Doufám, že se u nás v blízké budoucnosti nějaká trať postaví. Bylo by to skvělé pro naši budoucnost, děti a sport. Možná by to mohlo zlákat více Švýcarů k motorkám. Nyní totiž moc švýcarských závodníků není. Jsem to já, Brenner, pak možná Krummenacher a třeba dva jezdci ve španělském šampionátu. Kdyby se někdy ve Švýcarsku uskutečnil závod MotoGP, byl by to splněný sen.

Foto: Ten Kate Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.