Dakar v roce 2023? Možná by to mohlo vyjít, říká Abraham

Bývalý závodník MotoGP Karel Abraham si našel čas a poskytl exkluzivní rozhovor pro náš server. V něm přišla řeč na letošní sezonu MotoGP, Filipa Salače nebo i na možný start na Rallye Dakar, který brněnský rodák do budoucna nevyloučil.

Do konce letošní sezony MotoGP zbývají tři závody. Šanci na titul už mají pouze dva závodníci - Fabio Quartararo a Francesco Bagnaia. Mnohem blíže je k celkovému vítězství Quartararo, který vede před Bagnaiou o 52 bodů. Jaký očekáváte vývoj boje o titul? Je už rozhodnuto nebo myslíte, že nás čeká ještě nějaké drama?

Drama samozřejmě může přijít, ale jen kdyby se Quartararo zranil, což mu samozřejmě nepřeji. Bagnaiova šance na titul už je opravdu jenom mizivá. Quartararo měl skvěle rozjetou už minulou sezonu a už tehdy mohl být mistrem světa. Pak to ale nezvládl psychicky. Musím ale říct, že co se týče psychiky, tak se před touto sezonou hodně zlepšil. Je vyrovnaný, podává dobré výkony a myslím si, že už je v podstatě letošním mistrem světa. Teď už to potřebuje jenom dotáhnout. Řekl bych, že po příštím závodě bude rozhodnuto.

Quartararo letos sice směřuje za titulem, u Yamahy ale během roku museli řešit i nepříjemnosti. Vztah japonské značky s Maverickem Viňalesem výrazně ochladl a vše vyvrcholilo při Velké ceně Štýrska, kdy se Viňales podle Yamahy snažil úmyslně poškodit motorku a nakonec se obě strany dohodli na předčasném ukončení spolupráce. Jak se na tuto kauzu díváte vy?

Myslím si, že tou dobou byly vztahy mezi Yamahou a Viňalesem vyhrocené. Stejně tak jako byl Viňales naštvaný na Yamahu, tak Yamaha byla například kvůli jeho různým prohlášením naštvaná na něj, ne-li více. Na ukončení spolupráce se sice domluvili, ale v podstatě ho vyhodili. To, co udělal, ale nebylo nic tragického. Nebylo to sice úplně podle pravidel, jak by se měl chovat, ale hodilo se jim to jako důvod ukončit s ním spolupráci.

Když jsem poprvé slyšel, že vytáčel motorku, tak jsem si říkal, že to muselo být strašné. Když jsem ale poté viděl video, tak jsem pochyboval o tom, jestli jde opravdu o video toho incidentu. Stejný názor jako já měl i Valentino Rossi. Když například jezdec vyhraje závod, tak při oslavách toto udělá naprosto běžně. Stává se to i na startu, kdy takto motorku vytočí na mnohem delší dobu. Samozřejmě to pro ni není zdravé, ale není to žádná tragédie. Z mého pohledu to byla pouze skvělá záminka pro Yamahu, aby opětovala útok na Viňalese, který měl vůči ní řeči.

Myslíte si, že ve zhoršení vztahů mezi Viňalesem a Yamahou může hrát nějakým způsobem roli i příchod Fabia Quartarara? Pro Viňalese šlo letos o pátou sezonu u Yamahy a nedokázal získat titul ani jednou, zatímco Quartararo k němu směřuje už ve své první sezoně…

Viňales a Quartararo se znali už z předešlých let, kdy spolu bojovali v juniorských šampionátech. Viňales byl tehdy úspěšnější než Quartararo a měl kariéru rozjetou lépe. Najednou to v MotoGP bylo naopak. Pro žádného týmového kolegu nikdy není příjemné, když je dvojka. Je to o to nepříjemnější, když ho v minulosti porážel. Nikdy to nikdo nebere v pohodě, zvláště v nejvyšší kategorii. K psychické pohodě to tedy Viňalesovi rozhodně nepomohlo.

Po dlouho léčeném zranění se letos vrátil do MotoGP Marc Márquez. Španěl letos vyhrál dva závody na Sachsenringu a v Austinu. Co si myslíte o jeho výkonech, které po návratu podává a co od něj očekáváte do budoucna? Myslíte, že bude schopen vrátit se opět do své dřívější formy a dominovat?

Těžko říct. Než se vrátil, tak jsem říkal, že to možná bude de facto konec jeho kariéry a že už nikdy nebude jezdit tak dobře jako dříve. A když se vrátil, tak to opravdu žádná pecka nebyla. Pak ale najednou vyhrál na Sachsenringu. Nevím, čím to bylo. Sachsenring je jeho trať, kde ho málokdy někdo porazí, stejně tak Austin. Jezdí skvěle na tratích, které mu výborně sedí, na ostatních okruzích už to ale tak slavné není.

Mezitím, co byl mimo, se mohli ostatní jezdci zdokonalit a možná ho i přeskočit. Těžko říct, jestli ještě někdy bude mít navrch tak jako v minulosti. Když jste v minulosti řekli, že Márquez vyhraje, bylo velice pravděpodobné, že vám tento tip vyjde. Dnes už by si to nikdo s tak velkou jistotou říct nedovolil. Uvidíme tedy, jako to bude v příštím nebo v přespříštím roce. Jde mu i o to, aby se stal takovým novodobým nejlepším jezdcem. Určitě by chtěl překonat devět titulů Valentina Rossiho a získat jich třeba i deset. Tím zraněním se mu to ale trochu vzdálilo a možná úplně překazilo.

Když se podíváme do minulosti, najdeme více takových jezdců, kteří byli s přehledem nejlepší ze všech a poté se něco takto pokazilo. A nemusíme chodit daleko. Například takový Valentino Rossi měl nakročeno k desátému titulu. Pak měl ale obrovský pád v Mugellu (v roce 2010 – pozn. red.), zranil se, chvíli trvalo, než se vrátil a od té doby už to nikdy nebylo ono. Uvidíme, jak tomu bude u Márqueze, ale Valentino už se nikdy nevrátil do té formy, jakou měl předtím.

Filip Salač letos získal první pódium v Moto3 a příští rok se přesouvá do Moto2, kde bude závodit za tým Gresini. Jezdec této stáje Fabio di Giannantonio letos získal v Moto2 tři pódia včetně jednoho vítězství. Co očekáváte od Filipa po přestupu do Moto2?

Myslím si, že mohl být v Moto2 už teď. Je samozřejmě skvělé, že získal pódium v Moto3, kdo ví, jak by se mu letos v Moto2 vedlo. Třeba u takového Kuby Kornfeila ale byla chyba, že do Moto2 nepřeskočil, mohlo to pak být všechno jinak. Je to ale těžké. Je možné, že příští rok pojede Salač v Moto2 hodně dobře. Odpovídalo by to jeho fyzickým proporcím. Je relativně vysoký, což v Moto3 není dobré a určitě s tím má problém. Oproti ostatním doslova prckům, kteří tam jezdí, má určitě velkou nevýhodu. V tomto ohledu by pro něj Moto2 mělo být lepší.

Byli jezdci, kteří přišli z Moto3 do Moto2 a hned od první sezony se jim dařilo, někteří skoro jeli i o titul. Pak je tu třeba ale loňský mistr světa Moto3 Albert Arenas, který je letos rád, když bojuje v Moto2 o body. Podobné to bylo i s Quartararem, který také neměl v nižších kategoriích až tak skvělé výsledky. Motocykly v Moto2 jsou jiné, rychlejší, výrazně těžší a zkrátka fungují jinak. Některým jezdcům to sedne, jiným zase ne a pak jsou tu závodníci, kterým to zkrátka trvá. Tak tomu bylo například u Álexe Márqueze, který po příchodu do Moto2 nebyl žádnou velkou hvězdou. Postupně se ale propracoval až k titulu.

Já si osobně myslím, že by Salačovi měla Moto2 sednout. Samozřejmě je to ale individuální. Každopádně bych se neunáhloval po prvních závodech a počkal tak do půlky sezony, jak na to celé reaguje.

Vy sám jste v prostřední kubatuře MS strávil čtyři sezony. Měl byste tedy pro Filipa před jeho přesunem do Moto2 například nějakou radu?

Těžko říct. Je vždy dobré, když jezdec dokáže něco rychle odkoukat od nejlepších. Pak je samozřejmě třeba se toho nebát. Všichni v kolotoči MotoGP jsou ale perfektní jezdci a to se nedá podcenit. Takovýchto podcenění už jsem viděl strašně moc. Například kluci, co jezdili perfektně v britských superbicích, šli do Moto2 s tím, že hned pojedou o titul. Vůbec to ale tak nebylo a jeli průměrně. Takže toto je také třeba nepodcenit.

Když jsme spolu dělali rozhovor v lednu, uvedl jste, že by vás do budoucna potenciálně lákalo vyzkoušet si automobilové závody nebo Rallye Dakar. Platí to pořád? A pokud ano, došlo k nějakému posunu nebo přišla dokonce nějaká nabídka?

Řekl bych, že je to stejné jako v lednu. Co se automobilových závodů týče, tak mi nikdo nic nenabídl. Zároveň jsem se ale ani nijak aktivně nesnažil, abych nějakou nabídku dostal. V dnešní době je to všeobecně tak, že pokud chce někdo závodit, musí sehnat sponzory a samozřejmě s sebou přinést nějaké peníze. Do toho se mi moc nechce, navíc je to extrémně drahé.

Pokud jde ale o Dakar, pořád je ten nápad nějakým způsobem živý. Možná by se mi to mohlo podařit v roce 2023. Pracuji na tom trochu aktivněji, zatím to ale není tak, že bych se při shánění sponzorů a tak dále úplně sedřel z kůže (směje se).

 

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.