Porsche do terénu? Pro nový model 911 Dakar nic nemožného

Na autosalonu v Los Angeles představilo Porsche speciální verzi ikonické 911ky: nový model 911 Dakar - AKTUALIZOVÁNO.

Německá značka připravila první dvoudveřový sportovní vůz, který bude mít zároveň výborné terénní schopnosti. Název modelu je poctou prvnímu celkovému vítězství Porsche v Rallye Paříž - Dakar. O tento triumf se v roce 1984 postaral francouzský pilot René Metge v upraveném Porsche 911, které bylo poprvé vybaveno pohonem všech kol.

Při testování vozu se vývojoví inženýři kolem generálního projektového manažera Achima Lampartera neomezili pouze na intenzivní využívání terénních polygonů ve Weissachu. Vývojový tým zkoušel 911 Dakar po celém světě v extrémních podmínkách na více než půl milionu km včetně více než 10 000 km naježděných v terénu.

Například na testovací dráze Château de Lastours v jižní Francii se zjišťovala ovladatelnost na typických rallyových tratích a došlo i k jemnému doladění odpružení. „Všechny dakarské týmy sem přijíždějí, aby před legendární soutěží otestovaly své vozy ještě v Evropě,“ uvedl  tovární jezdec Porsche Romain Dumas.

Francouz byl nejprve překvapen ze zadání řídit nový vůz 911 Dakar v Château de Lastours. Údiv však rychle vystřídal obdiv k jízdním vlastnostem v terénu. Dokonce ani skoky nebyly díky robustní konstrukci a zvýšené světlosti problém. Stejně tak Porsche 911 Dakar zvládlo s přehledem i sněhové závěje. „Věděl jsem, co 911 do-káže na silnici,“ sdělil Dumas. „Ale to, co dokáže i mimo zpevněné cesty, tím jsem byl naprosto uchvácen.“

Spokojen byl i legendární Walter Röhrl

Do vozu usedl i dvojnásobný mistr světa v rallye Walter Röhrl. Ten Porsche 911 Dakar proháněl na velkém testovacím polygonu ve švédském Arjeplogu. Silný led zamrzlých jezer nabízí testovacím jezdcům Porsche ideální základ pro přibližně z 90 % zhutněný sněhový povrch – realističtější scénář zimy než čistý led.

S nízkou adhezí to na sněhu bylo o trakci a přesnosti řízení. Dokonce i v terénu musí Porsche 911 poskytovat přesnou zpětnou vazbu. Röhrl coby ambasador značky neskrýval nadšení: „Řízení vozu je neuvěřitelně zábavné. Všechno funguje tak přesně a klidně. Žádný zákazník Porsche neuvěří, co vůz dokáže, dokud ho sám neřídí.“

Problémem nebyly ani duny

Nové Porsche 911 Dakar se muselo osvědčit rovněž na rychlých písčitých tratích a ve vysokých dunách. V Dubaji a Maroku testovací jezdci nemilosrdně vodili terénní sportovní kupé po strmých 50metrových dunách při teplotách až 45 °C.

„Model 911 Dakar předvedl suverénní výkon i v poušti,“ radoval se viceprezident modelové řady 911/718 Fank Moser. „Zejména zde může 911 Dakar maximálně využít výhod své koncepce – kombinace nízké hmotnosti, vyšší světlé výšky, výkonného motoru umístěného vzadu a krátkého rozvoru vytváří vzrušující zážitek z jízdy. Zažil jsem to na vlastní kůži na Sahaře.“

Další zkušený pilot Jörg Bergmeister byl při testech překvapen jízdními vlastnostmi nezvykle vysokého sportovního vozu jak na nezpevněném povrchu, tak na asfaltu. „Nikdy bych si nemyslel, že se auto s tak vysokou světlostí a terénními pneumatikami bude chovat jako 911ka na asfaltu,“ sdělil.

Vývojový jezdec Lars Kern byl překvapen také během finálních testů: „Zpočátku jsem neměl odvahu tlačit vůz na jeho limity. Ale jsem velmi spokojen s ovladatelností na nezpevněných površích. Dokonce i ABS je optimalizováno pro brzdění na štěrku. Je úžasné, kolik trakce poskytují terénní pneumatiky. Řídit tohle auto je pecka.“

Zdroj: Porsche Inter Auto CZ

Fotogalerie

Autor

Redakce

Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.