Citroën představil druhou generaci modelu C5 Aircross, která sází na tichou jízdu, komfort a širokou nabídku elektrifikovaných pohonů.
Citroën vstupuje do další etapy elektrifikace s novým modelem C5 Aircross. Místo velkých marketingových frází přichází vůz, který staví především na tom, co lidé reálně při každodenním cestování ocení – pohodlí, klid, variabilita interiéru a nabídka pohonů podle toho, jak kdo žije a jezdí. Žádné šokující designové výstřelky ani přehnané sportovní ambice, ale rozumné auto s důrazem na funkčnost.
Druhá generace tohoto SUV postavená na nové platformě STLA Medium je větší než dříve, s delším rozvorem a rozšířeným rozchodem kol. Výsledkem je mimo jiné více místa pro posádku, hlavně vzadu. Zavazadlový prostor si přitom zachovává svůj objem napříč všemi verzemi, ať už zvolíte hybrid, plug-in hybrid, nebo čistě elektrickou variantu. Citroën se tak snaží nabídnout variabilní pohonné jednotky bez kompromisů v praktičnosti.
Design působí uhlazeněji a dospěleji než u předchůdce. Ostřejší linie nahradily zaoblené tvary, čelní partie je kompaktnější a v elektrické verzi zcela uzavřená kvůli lepší aerodynamice. Zároveň si C5 Aircross zachovává rozpoznatelný vzhled značky – mimo jiné díky novým tříbodovým světlometům, které doplňuje decentní světelný podpis vzadu. Celková výška auta se drží na 166 centimetrech, což prospívá jízdním vlastnostem i aerodynamice.
Citroën tradičně sází na komfort a v tomto směru si nový C5 Aircross drží vysoký standard. Interiér je laděný do stylu domácího obýváku – látky, tlumené barvy a masivní sedadla, která mají být pohodlná i na delších cestách. Přední sedadla nabízí elektrické nastavování, vyhřívání, ventilaci a dokonce i masážní funkci. Zadní část interiéru je mimořádně prostorná a sklon opěradel zadních sedadel lze měnit, což ocení hlavně vyšší cestující. O pohodu na palubě se stará i velká panoramatická střecha nebo důsledně řešené odhlučnění kabiny.
Ve výbavě nechybí moderní technologie včetně nové dotykové obrazovky nazvané Cascade. Ta má vertikální rozložení, je snadno čitelná a přehledná. K dispozici je i pokročilý head-up displej promítající informace přímo na čelní sklo. Digitální přístrojový štít a možnost individualizace jednotlivých zobrazení dělají z místa řidiče přehledné a dobře ovladatelné prostředí.
Co se týče konektivity, nový C5 Aircross umožňuje bezdrátové připojení Apple CarPlay i Android Auto, má rychlonabíječku pro telefon a podporuje i dva současně připojené přístroje přes Bluetooth. Navigace je on-line, nechybí ani hlasové ovládání „Hello Citroën“ a nově integrovaný systém s umělou inteligencí ChatGPT pro komunikaci a asistenci během jízdy.
Citroën zároveň klade důraz na bezpečnost. Vůz může být vybaven světlomety Matrix LED, parkovacími kamerami se zobrazením 360° nebo sadou asistentů Drive Assist 2.0, která umožňuje částečně autonomní jízdu. Mezi pokročilejší prvky patří třeba sledování únavy řidiče kamerou nebo systém upozorňující na překážky při couvání.
Z pohledu pohonu nabídne C5 Aircross hybridní motory i plně elektrické verze. Základ tvoří hybridní varianta s tříválcem a elektromotorem, který v městském provozu umožní až polovinu jízdy čistě na elektřinu. Plug-in hybrid zvládne ve městě přes 100 km bez emise a nabízí kombinovaný výkon 195 koní. Plně elektrické verze pak přijdou ve dvou variantách – se 73kWh baterií a dojezdem 520 km, nebo s 97kWh baterií s dojezdem až 680 km dle cyklu WLTP. Nechybí ani podpora rychlého dobíjení, přičemž silnější baterie lze na 80 % kapacity dobít za méně než půl hodiny.
Zajímavostí je, že Citroën u nového C5 Aircross použil recyklované a udržitelné materiály. Ve voze se například objevují plasty z výhonků vinné révy z ekologických vinic v Burgundsku. Potahy sedadel jsou také z recyklovaných tkanin a automobilka se vyhýbá použití přírodní kůže.
Výroba probíhá ve francouzském Rennes a nový model se na evropský trh dostane v druhé polovině roku 2025. Uvidíme, zda si najde své místo mezi zavedenou konkurencí, ale jedno je jisté: C5 Aircross přichází s jasnou vizí pohodlného a klidného cestování bez zbytečného okázalého pozlátka.
Foto: Citroën
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.