Zemětřesení u stáje Red Bull. V pozici šéfa rakouského týmu končí s okamžitou platností Christian Horner. Britský manažer vedl stáj od jejího vstupu do F1 v roce 2005. Dosáhl s ní na osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Ačkoli Horner dovedl Red Bull na vrchol, v poslední době prožívá rakouská stáj pod jeho vedením složité období. Max Verstappen sice ještě loni s týmem vybojoval svůj čtvrtý jezdecký titul, už od jara ale stáj přicházela o svou výkonnostní převahu. Letos týmu patří po polovině sezony v Poháru konstruktérů až čtvrtá příčka.
Čest rakouské stáje zachraňuje především Verstappen, který při většině velkých cen zvládá držet krok s nejlepšími a dvě velké ceny dokonce vyhrál. Druhý monopost týmu se pořádně trápí. Liam Lawson s ním v prvních dvou velkých cenách nedosáhl na žádné body. Od třetího závodu ho nahradil Júki Cunoda. Japoncovi se dosud podařilo bodovat jen ve třech velkých cenách.
Že v Red Bullu není idylická atmosféra, ukázal už začátek loňského roku. Christian Horner byl tehdy nařčen z nevhodného chování vůči jedné ze zaměstnankyň, které měla dokládat e-mailová korespondence. Nezávislé vyšetřování sice tehdy Hornera zprostilo jakéhokoli obvinění, otec Maxe Verstappena Jos ale nepřestával Brita kritizovat. Tvrdil, že se pod jeho vedením tým rozpadá. Objevily se dokonce i spekulace, že v obvinění z obtěžování měl Jos Verstappen prsty. Něco takového ale bývalý pilot F1 odmítl.
Během sezony 2024 se tým propadal do stále hlubší krize nejenom z hlediska výsledků. Stáj postupně opouštěly jeho klíčové opory. Geniální konstruktér Adrian Newey odešel do Aston Martinu, sportovní ředitel Jonathan Weathley se stal šéfem Sauberu a Rob Marshall designérem McLarenu. Strategický šéf Will Courtneay zamíří do McLarenu po skončení sezony.
Oznámení Hornerova konce přichází v době, kdy se množí spekulace o tom, že Max Verstappen navzdory platné smlouvě až do konce roku 2028 zamíří po sezoně do Mercedesu. Vzhledem k antipatiím Jose Verstappena a Christiana Hornera může jít ze strany Red Bullu o krok, který je motivován snahou udržet Maxe v týmu. Zdali se tímto tahem podaří týmu obnovit důvěru své hlavní hvězdy nebo půjde naopak o definitivní hřebíček do rakve pro toto kdysi úspěšné partnerství, ukáže čas.
Jméno nového šéfa Red Bullu už je známé. Od Velké ceny Belgie nahradí Hornera ve funkci Laurent Mekies. Francouz od roku 2024 šéfoval juniorské stáji Racing Bulls. Předtím působil mimo jiné jako sportovní ředitel Ferrari, bezpečností ředitel FIA nebo zastupující ředitel závodu F1. Na začátku 21. století sbíral své první zkušenosti v F1 s Arrowsem a Minardi.
„Bylo pro mě velkou výsadou vést tým Racing Bulls uplynulý rok a půl. Bylo to neuvěřitelné dobrodružství. Spolu s dalšími talentovanými lidmi jsme přispěli k jeho zrodu. Celý tým má neuvěřitelného ducha a já pevně věřím, že toto je jen začátek,“ rozloučil se 48letý Mekies se svým dosavadním působištěm.
Novým týmovým šéfem Racing Bulls se stane jeho dosavadní závodní ředitel Alan Permane. Ten se bude na vedení stáje podílet s jejím výkonným ředitelem Peterem Bayerem.
Christian Horner vstoupil v roce 2005 s Red Bullem do F1 jako nejmladší šéf v její historii. Tehdy mu bylo 31 let. Dvacetileté působení u rakouské stáje z něj udělalo nejdéle sloužícího šéfa v historii šampionátu. Nejprve dosáhl na čtyři jezdecké tituly se Sebastianem Vettelem (2010, 2011, 2012, 2013) a poté na další čtyři s Maxem Verstappenem (2021, 2022, 2023, 2024). K Poháru konstruktérů se tým probojoval v letech 2010, 2011, 2012, 2013, 2022 a 2023.
Ještě před svým působením ve F1 vedl Horner od roku 1997 vlastní stáj Arden v F3000. Za tu ve dvou sezonách dokonce sám závodil. V letech 2003 a 2004 s týmem získali titul Björn Wirdheim a Vitantonio Liuzzi. U stáje působil také Tomáš Enge, kterého v roce 2002 připravil o titul až pozitivní test na doping.
Kam nyní povedou další kroky Christiana Hornera, zůstává otázkou. Krátce před jeho vyhazovem se objevily spekulace o jeho možném přesunu do Alpine nebo Ferrari. Obě tyto možnosti tehdy zavrhl. U Alpine už sice nedávno oznámili příchod nového výkonného ředitele Steva Nielsena, budoucnost Fréderica Vasseura u Ferrari ale rozhodně jistá není.
Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.