Chris Vermeulen pro MotorMix: Bagnaia s Quartararem odejdou jinam. Salač je rychlý, ale chybí mu konzistence

Bývalí šampioni Francesco Bagnaia a Fabio Quartararo podle něj po skončení příští sezony MotoGP změní působiště. Za návrat Masarykova okruhu do kalendáře je rád a věří, že Filip Salač může s týmem American Racing pravidelně bojovat o pódia v Moto2. To vše a mnoho dalšího prozradil v exkluzivním rozhovoru pro MotorMix Chris Vermeulen, vítěz Velké ceny Francie 2007.

Chrisi, letošní sezona MotoGP už je za námi. Jak se ti líbila?

Užil jsem si ji, znovu přinesla spoustu příběhů. Bylo skvělé vidět Marca (Márqueze – pozn. red.) zpět v jeho nejlepší formě s Ducati, Bez (Marco Bezzecchi – pozn. red.) a Aprilia na mě ale od půlky sezony dělali také velký dojem.

Jak už jsi zmínil, Marc Márquez se letos vrátil do takové dominantní formy, kterou jsme u něj viděli například v roce 2014. Očekával jsi něco takového nebo tě to překvapilo?

Musím říct, že jsem to očekával. Naopak loni jsem byl překvapen, že nevyhrál větší počet závodů. To ale podle mě ukazuje na rozdíl mezi motocykly Ducati z roku 2023 a 2024. Když pak ale posadíš nejlepšího jezdce na nejlepší motorku, dostaneš přesně tento výsledek.

Když se Marc Márquez trápil u Hondy a bojoval se svými zraněními, mnoho lidí už ho odepisovalo a dokonce se mluvilo i o konci jeho kariéry. Ty ale zníš tak jako kdybys vždy věřil, že se jednou vrátí do této formy.

Vždy jsem Marca vnímal jako talent, který může znovu vítězit. Co na mě ale udělalo dojem, byla jeho vůle dostat se zpět na vrchol navzdory všem těm zraněním. Už předtím toho vyhrál spoustu, takže o to mimořádnější je, že stále měl to odhodlání a tah na branku.

Jediný Australan ve startovním poli MotoGP Jack Miller letos obsadil 17. pozici. Co si myslíš o jeho sezoně?

Byl to pro něj těžký rok, o tom není pochyb. Yamaze se rychle přizpůsobil a na začátku roku ukázal, že by to mohlo být slibné, potom ale moc velký pokrok nepřišel. Doufám, že on i Yamaha udělají příští rok krok dopředu.

Jak říkáš, Jack Miller příští rok v MotoGP zůstane. Ale co až jednou odejde? Nemáš obavy o budoucnost australských jezdců v MotoGP?

Doufám, že i po Jackově odchodu budeme mít v MotoGP Australana. Z mnoha důvodů to ale není lehké. Tím prvním je, že jsme malý trh a MotoGP není až tak vrcholný sport a nenabízí až takové zviditelnění, takže sehnat sponzory je těžké. Velkým trhem nejsme ani pro Dornu. Také se nacházíme na opačné straně zeměkoule, takže aby jezdci měli vůbec nějakou šanci, musí se v mladém věku přestěhovat do Evropy.

V Moto2 letos dokázal vyhrát dva závody Senna Agius. V Moto3 zase skončil na celkovém šestém místě Joel Kelso. Myslíš si, že tito dva jezdci mají potenciál na to, aby se jednou dostali až do MotoGP?

Joel i Senna na mě udělali tento rok dojem. U Joela ale prvně musíme počkat na to, jak se adaptuje na Moto2. Doufám, že se tam v roce 2027 dostane. Senna ale má potenciál, aby byl na silnější motorce ještě rychlejší. Doufám, že brzy dostane šanci.

A co kromě Kelsa a Agiuse? Vidíš ještě nějakého dalšího Australna, který by měl podle tebe potenciál dostat se jednoho dne až do MotoGP? Vím, že doma komentuješ mimo jiné závody australských superbiků.

Doma máme spoustu rychlých jezdců a někteří z nich by mohli být konkurenceschopní i ve světovém šampionátu. Jak už jsem ale řekl, že vzdálenost od Evropy a náklady nedělají něco takového snadným.

Na konci roku 2026 se změní formát australského superbikového šampionátu. Stane se z něj letní série, která se pojede od října do března. Myslím si, že to přiláká jezdce ze severní polokoule a ti by tak mohli vyzvat ty nejlepší závodníky z Austrálie. To by bylo skvělé sledovat. Nejlepší cestou do MotoGP jsou dnes doprovodné juniorské série. Pro rychlé australské jezdce si umím představit jako cestu Asia Talent Cup.

Do MotoGP příští rok vstoupí trojnásobný mistra světa superbiků Toprak Razgatlioglu. Půjde o jeden z nejsledovanějších příběhů sezony. Ty takovou situaci moc dobře znáš, protože v roce 2006 jsi rovněž přestupoval do MotoGP z MS superbiků. Měl bys proto v tuto chvíli pro Topraka nějaké rady a tipy?

Ano, do MotoGP jsem přestupoval z MS superbiků a byl to pro mě velký krok. Myslím si ale, že dnes jsou rozdíly mezi těmito motocykly ještě větší, zejména po technické stránce. Toprak je velký talent, takže doufám, že se zvládne vypořádat se všemi těmi novinkami, kterým se bude muset přizpůsobit, aby mu stroj MotoGP sedl. Velká výzva bude také porozumět pneumatikám.

Toprak už novou motorku několikrát otestoval. Při posezonním testu ve Valencii byl dokonce druhou nejrychlejší Yamahou za Fabiem Quartararem. Jak to ty osobně vnímáš? Můžeme z toho vyčíst, že Toprak zvládá přechod do MotoGP dobře a bude i v tomto šampionátu rychlý? Nebo tomu zatím nepřikládáš moc velký význam?

Je hezké vidět, že se tak rychle zabydluje. Ale máš pravdu v tom, že zatím je velmi obtížné z něčeho takového vyvozovat nějaké závěry. Jsou to jenom testy. Spousta jezdců může zkoušet různé novinky a tím pádem se nesoustředí na zajetý čas. Až začne nová sezona, tak teprve pak zjistíme, jak si opravdu stojí. Já doufám, že se mu bude dařit. Myslím si, že je skvělý a doufám, že jeho přestup v budoucnu otevře dveře do MotoGP dalším superbikovým jezdcům.

Letošní sezona MotoGP přinesla důvod k radosti i českým fanouškům. Po pěti letech se totiž do kalendáře vrátilo Brno. Jsi rád, že je Masarykův okruh zpátky? Pokud si dobře vzpomínám, tak jsi mi kdysi řekl, že ti tato trať nikdy neseděla.

Já měl okruh v Brně moc rád, nikdy jsem tam ale nedosáhl zrovna dobrých výsledků. Je to pro mě trať ze staré školy, stejně jako Mugello a Phillip Island. Tyto tratě mají charakter a nabízejí skvělou závodní podívanou. Je pěkné vidět zde znovu velkou cenu.

Když už jsme u Česka, zastavme se také u jediného našeho zástupce v MS silničních motocyklů Filipa Salače. Ten zažil dvě nepříliš výrazné sezony u Marc VDS od příštího roku se v Moto2 přesouvá k American Racing. Závody komentuješ, takže jak se díváš na vývoj Filipovy kariéry?

Myslím si, že Filip je kousek od toho, aby se z něj stal jezdec, který bude v Moto2 pravidelně bojovat o nejvyšší příčky. Z nějakého důvodu ale nedokáže takové výkony podat vždy, když je to potřeba. Znám pár lidí z týmu American Racing a myslím si, že pro Filipa je to skvělý krok. V týmu je vynikající pracovní atmosféra a já doufám, že Filip i Joe Roberts budou příští rok pravidelně bojovat o pódia.

Zpět k MotoGP. Ducati sice i letos získala tituly, zejména v závěru sezony byla ale ve velmi dobré formě i Aprilia, zejména pak Marco Bezzecchi. Nemáš proto pocit, že ta absolutní dominance Ducati, na kterou jsme byli zvyklí, končí a v příští sezoně uvidíme mezi Ducati a Aprilií mnohem vyrovnanější boj o titul?

Ne, nemyslím si, že by dominance Ducati skončila – tedy v případě, že se Marc vrátí po zranění ve své staré formě. Na druhou stranu si myslím, že Bez a Jorge Martín, v případě, že bude zdravý, dokážou Aprilii pravidelně dostávat na pódium a vyhrát několik závodů. Raúl Fernández byl na konci sezony také působivý, což podle mě ukazuje, že Aprilia má v tuto chvíli dobrý balíček. Doufám, že i KTM najde nějakou rychlost, Pedro (Acosta – pozn. red.) a Maverick (Viňales – pozn. red.) by měli být vpředu. Honda podle mě také jde správným směrem.

Když se podíváme do startovního pole MotoGP, najdeme zde dva bývalé šampiony, které se momentálně nacházejí řekněme na rozcestí. Letošní sezona Jorgeho Martína byla poznamenána zraněními a už během roku se nahlas mluvilo o tom, že chce Aprilii opustit a odejít do Hondy, což stále není vyloučeno pro rok 2027. Fabio Quartararo už se několik sezon trápí s Yamahou a jeho smlouva vyprší na konci sezony 2026. Takže i zde je odchod reálnou možností. Co bys těmto dvěma jezdcům poradil, aby znovu nakopli své kariéry?

To je těžké. V angličtině říkáme, že tráva je na opačné straně plotu vždy zelenější. Myslím si ale, že Martín se potřebuje soustředit na to, aby se dostal do formy a porozuměl, jak funguje Aprilia. Až potom by měl přemýšlet o čemkoli jiném. Pokud jde ale o Fabia, tak ano. Myslím si, že nastal čas zkusit něco nového. Dokáže dostat z Yamahy více než kdokoli jiný, bylo by ale skvělé vidět, co by dokázal s jinou značkou. Zaslechl jsem, že o něj má zájem Aprilia a jsem si jistý, že není jediná.

A nyní poslední otázka. Tady jsem velmi zvědavý. Vytvoř pět predikcí, které se podle tebe stanou v příští sezoně MotoGP. Může to být cokoli.

Dobře, ale jsou to jenom predikce. Aprilia získá v roce 2026 titul mezi značkami. Marc vyhraje osmý jezdecký titul. Pecco (Francesco Bagnaia – pozn. red.) pro sezonu 2027 odejde k jiné značce. Honda vyhraje závod na suchu. Yamaha neudělá s vidlicovým čtyřválcem tak velký krok dopředu, aby si udržela Fabia. Myslím si, že přestupový kolotoč pro sezonu 2027 bude velice zajímavý.

Foto: Chris Vermeulen via Facebook

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.