Na český trh vstupuje sedan SEAL 5 značky BYD. Plug-in hybrid ujede přes 1000 km a nabízí výbavu i funkce známé z vyšších tříd.
Značka BYD rozšiřuje své evropské portfolio o sedan SEAL 5 DM-i, který nyní uvádí také na český trh. Plug-in hybridní vůz nabízí kombinovaný dojezd přes 1000 kilometrů, elektrický dojezd 100 km a několik technologií běžných spíše u dražších vozů. Sedan využívá technologii Super DM, která kombinuje elektromotor a úsporný benzinový čtyřválec o objemu 1,5 litru. Právě efektivní práce s energií má být hlavním argumentem, proč zvažovat nový model právě od BYD.
Design navrhl tým vedený Wolfgangem Eggerem, dříve působícím například u Audi. Tvar karoserie je aerodynamický, vůz má sportovně klesající střechu, ale přesto zůstává dostatečně prostorný pro pět cestujících. Zavazadlový prostor o objemu 508 litrů patří k největším v dané třídě. Standardem jsou LED světla, sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny a střešní okno. Interiér kombinuje syntetické čalounění a jednoduché ovládání. Dominantou je otočný dotykový displej o úhlopříčce 12,8 palce, který podporuje hlasové příkazy i integraci s Android Auto a Apple CarPlay. Vedle toho nechybí klasické ovládací prvky nebo multifunkční volant.
BYD SEAL 5 se nabízí ve dvou verzích – Comfort a Design. Obě mají poměrně bohatou výbavu už v základu, včetně klimatizace, digitálního přístrojového štítu, kamerového systému a parkovacích senzorů. Dražší varianta přidává mimo jiné 360stupňovou kameru, audiosystém s osmi reproduktory nebo bezdrátové nabíjení telefonu. V oblasti bezpečnosti je součástí standardní výbavy i systém eCall pro automatické přivolání pomoci, monitoring tlaku v pneumatikách, šest airbagů nebo asistenti pro udržování jízdního pruhu a sledování únavy řidiče.
Pohon tvoří kombinace elektromotoru a spalovacího motoru, kterou BYD označuje jako Super DM (Dual Mode). V běžném režimu jede vůz jako elektromobil, v případě potřeby si sám vyrábí elektřinu přes spalovací motor. Z 0 na 100 km/h zvládne zrychlit za 7,5 sekundy a v hybridním režimu má kombinovanou spotřebu 1,7 litru na 100 km (WLTP vážená hodnota). V praxi tak může SEAL 5 zvládnout delší trasy bez častého nabíjení i tankování. Dobití z 15 na 100 % zvládne za necelé tři hodiny pomocí palubní AC nabíječky o výkonu 6,6 kW.
Zajímavostí je podpora funkce Vehicle-to-Load (V2L), která umožňuje využít vůz jako mobilní zdroj energie. K dispozici je výkon až 3,3 kW, což může stačit například k napájení spotřebičů při kempování nebo výpadku proudu. Přístup do vozu umožňuje také NFC funkce přes mobilní aplikaci, což nahrazuje klasický klíč.
Z hlediska konstrukce BYD využívá svou vlastní baterii typu Blade Battery, která využívá lithium-železo-fosfátovou technologii. Ta je známá vyšší bezpečností i tepelnou odolností a neobsahuje kobalt ani nikl. Baterie prošla i tzv. hřebíkovým testem, který simuluje extrémní zatížení v případě nehody.
Sedan SEAL 5 DM-i se začne na českém trhu prodávat letos v létě. Ceny začínají na 739 000 Kč pro verzi Comfort, výbavově vyšší Design stojí od 790 000 Kč. Záruka na vůz je šest let nebo 150 tisíc kilometrů, na baterii až osm let.
Foto: BYD
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.