Ztratit třetí místo 42 kol po přestupku? To nic není, Bellof o něj přišel 45 dní po závodě

Zmatky kolem třetího místa Fernanda Alonso v Džiddě nebyly zdaleka jediným případem, kdy se v F1 dodatečně odebíralo třetí místo.

Fernando Alonso přišel až po skončení Velké ceny Saúdské Arábie kvůli dodatečnému trestu o své třetí místo. Po pár hodinách byla penalizace zrušena, atak mohl Španěl ve službách Aston Maritnu definitivně slavit jubilejní sté pódiové umístění v F1. Trest přitom přišel až 42 kol po spáchání údajného přestupku. Ovšem historie F1 má ve svých dějinách ještě mnohem pozdější odebrání stejné pozice.

3. června v Monaku lilo jako z konve. Závod byl kvůli tomu po 31 kolech předčasně ukončen. Vítězství slavil Alain Prost v McLarenu před Ayrtonem Sennou v Tolemanu a třetí byl Stefan Bellof s Tyrrellem.
Jenže pak přišel Detorit. 24. června téhož roku tam Bellofův týmový kolega Martin Brundle dojel druhý jen vteřinu za Nelsonem Piquetem.

Jen o pár hodin se při technické inspekci objevily vážné nesrovnalosti, týkaly se nádrže na vodu. 13litrový kanystr obsahoval vodu, která se rozstřikovala po motoru Cosworth DFY V8 a chladila jej během závodu. Lehký vůz se blíží hmotnostnímu limitu: proto šéf týmu Ken Tyrrell přišel s trikem, jak to vyřešit. Během závodu jeho vozy zajely do boxů, kde se doplnila voda. To stačilo na to, aby hmotnost Tyrellu 012 stále vyhovovala pravidlům. To ještě nebylo to nejhorší, v podstatě šlo o splnění předpisů. Jenže techničtí komisaři našli v nádrži na vodu množství olověných kuliček smíchaných s kapalinou.

Tyrrell tvrdil, že se šlo o přídavný balast, který byl umístěn proto, aby se zdvojnásobila hmotnost vozu. Opět teoreticky legální, i když šlo o poněkud sporný výklad regulí. Pravidla uváděla, že balast musí být umístěn na místě, kde jej lze snadno zkontrolovat, a musí být upevněn tak, aby ho bylo možné odstranit je s pomocí nářadí. Ken Tyrrell argumentoval tím, že olověné kuličky nijak nezatajoval. Kdokoli, kdo je chtěl vidět, se na ně mohl jednoduše zeptat. A tké se dušoval, že jejich umístění do nádrže vyžaduje nářadí. Vypadalo to jako typicky tyrrellovský spor s pravidly a všichni čekali na zdlouhavé tahanice o to, zda si Brundle udrží druhé místo .

18. července, mezi Velkou cenou Dallasu a Grand Prix Británie, byl Tyrrell předvolán na mimořádné zasedání FISA (předchůdce dnešní FIA). Tam ale přišla šokující rozhodnutí. Zástupci Tyrrellu se dozvěděli, že vzorek vody z Brundlovy nádrže v Detroitu obsahoval 27,5 % aromatických látek - laicky řečeno paliva. Kvůli tomu byl jeho tým vyloučen z celé sezony 1984 MS formule 1. FISA v tiskové zprávě uvedla, že Tyrrell porušil článek 152 sportovního kodexu. Tedy zákazu doplňování paliva během Grand Prix.

Rozzuřený Tyrrell dosáhl příkazu soudu, aby vozy mohly v Brands Hatch v britské GP závodit, a začal připravovat svou obhajobu. Jenže všechno bylo marné, FISA se držela striktně doslovného výkladu pravidel. Navíc se tu odrazily vrcholící sporty mezi FISA a organizací konstruktérů FOCA.

Drakonické rozhodnutí připravilo nejen Brundla o druhé místo v Detroitut, ale také Bellofa v Monaku. A to celých 45 dní po odjetí závodu. Talentovaný Němec se další "bedny" ve formuli 1 nedočkal, zabil se v září 1985 ve vytrvalostním závodě ve Spa-Francorchamps.

Foto: Porsche

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.