Tým Aston Martin zveřejnil první rozhovor s Adrianem Neweyem po jeho nástupu do stáje formule 1. Zde jsou nejzajímavější odpovědi úspěšného konstruktéra.
Jaká je vaše role v týmu?
Lawrence Stroll mi nabídl pozici Managing Technical Partnera, což v praxi znamená, že budu zodpovědný za celkový technický směr týmu. Nejde jen o navrhování vozu, ale o komplexní posílení inženýrských kapacit, způsobu práce, interních procesů i komunikace mezi odděleními. V podstatě mám pomoci zvednout tým na novou úroveň po všech stránkách.
Jaké jsou vaše první dojmy z prostředí Aston Martinu?
Upřímně, byl jsem příjemně překvapen, jak přátelské a pozitivní přijetí jsem zažil. To se neděje automaticky, zvlášť když přicházíte jako silná osobnost zvenčí. V Silverstonu je cítit velké nadšení, energie i touha po zlepšení. Tým se rychle rozšiřuje, staví nové zázemí a najímá špičkové lidi. Všichni jsou velmi motivovaní – je to prostředí, které člověka táhne vpřed.
Jaký je váš pohled na nové technické předpisy od roku 2026?
Na první pohled vypadají velmi restriktivně, což bývá často kritizováno. Ale jakmile se ponoříte hlouběji, objevíte v nich určitý prostor pro kreativitu – hlavně v oblastech, kde by to laik nečekal. Třeba v aerodynamickém detailu nebo synergii s pohonnou jednotkou. Výzvou bude najít cestu, jak v rámci omezení vytvořit vůz, který bude výkonný, ale i jezdecky příjemný.
Jak pracujete se svým týmem? Jaký je váš inženýrský přístup?
Mám dva hlavní způsoby práce. První je samostatné přemýšlení – snažím se identifikovat oblasti, kde lze získat výkon, a navrhovat řešení. Druhá část je spolupráce s jednotlivými inženýry: vedeme diskuse, rozebíráme data, navrhujeme alternativy. Nejde o to, být 'šéf', který říká, co se má dělat – spíš se snažím vytvářet prostředí, ve kterém se ostatní můžou rozvíjet a růst.
Zasahujete už do vývoje současného vozu AMR25?
Do vývoje AMR25 nejsem přímo zapojen, ale samozřejmě sleduji, co se s ním děje. Zajímá mě, jak se chová na trati, jaké problémy vnímají jezdci, kde se nacházejí slabiny. Dívám se na to hlavně očima budoucnosti – co se můžeme naučit a promítnout do vozu AMR26. Ten je hlavním středobodem mé práce, protože vzniká od čistého listu a může naplno využít můj přístup.
Jaká je vaše interakce s jezdci týmu Aston Martin?
S Fernandem Alonsem i Lancem Strollem jsem mluvil hned po nástupu. Jejich poznatky o chování auta jsou neocenitelné, protože žádná simulace ani výpočty nenahradí subjektivní vjem za volantem. Věřím, že otevřená komunikace s jezdci je klíčem k lepším rozhodnutím při návrhu vozu. Fernando má obrovské zkušenosti, Lance zase čerstvé postřehy – oba přinášejí hodnotné vstupy.
Kdy vás fanoušci uvidí přímo na trati?
Na trati se chystám být už brzy – konkrétně na Velké ceně Monaka. Přijedu spíš v pozorovatelské roli, ne jako aktivní člen závodního inženýrského týmu. Budu mít s sebou poznámkový blok a budu sledovat vše od chování vozu po týmovou práci. Je to součást procesu – pochopit detaily, nasát atmosféru a získat vlastní dojem o tom, kde se jako tým nacházíme.
Foto: Aston Martin Aramco F1 Team
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.