Nová výstava v mladoboleslavském muzeu připomíná hlavní milníky automobilky a ukazuje, kam směřuje dál.
Škoda Auto si letos připomíná 130 let od svého založení a při té příležitosti otevřela rozsáhlou výstavu ve svém muzeu v Mladé Boleslavi. V autentických prostorách bývalých výrobních hal jsou vystaveny klíčové modely od jízdního kola Slavia přes motocykl L&K až po zbrusu nový elektrický Elroq. Výstava také zachycuje vývoj motorů, které automobilka vyrábí už 125 let, a růst mladoboleslavského závodu od jeho počátků až do současnosti.
Součástí expozice jsou vedle samotných vozidel i obrazové a textové panely, trofeje z Tour de France navržené designéry Škody nebo Enyaq používaný ředitelem slavného cyklistického závodu. Dětem je věnován speciální koutek a nechybí ani fotopoint s podobiznou zakladatele Václava Klementa a závodníka Václava Vondřicha. Výstava potrvá do ledna 2026.
Velkým lákadlem je také čerstvě zrenovovaný vůz Laurin & Klement Si z roku 1918, který patří k nejcennějším exponátům sbírky. Automobil, zakoupený za první republiky podnikatelem z Jablonce, se po důkladné rekonstrukci vrací do veřejné expozice.
Oslavy vyvrcholí Mladoboleslavskou muzejní nocí 16. května. Návštěvníci se mohou těšit na komentované prohlídky expozic i depozitáře, a pro starší 10 let také na noční návštěvu výrobních hal. Vstup na akci je zdarma.
Výstava je zároveň připomínkou toho, kam značka směřuje dál. Dnes má Škoda dvanáct modelových řad, působí na téměř stovce trhů a v roce 2024 dodala přes 926 tisíc vozů. V rámci koncernu Volkswagen vyvíjí komponenty pro elektromobily a vyrábí nejen v Česku, ale i na Slovensku, v Indii, Číně, Vietnamu a na Ukrajině.
Z regionální značky se tak během třinácti dekád stala globální automobilka, která si i přes technologický pokrok uchovává úctu ke svému odkazu. Výstava v muzeu to ilustruje srozumitelně, důstojně – a bez nostalgie.
Foto: Škoda Auto
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.