Šestinásobný šampion superbiků Rea odešel jako král

Šestinásobný mistr světa superbiků Jonathan Rea ukončil kariéru. V Jerezu se rozloučil s paddockem, který ovládal víc než dekádu, a ohlédl se za cestou z garáže v Severním Irsku až k trůnu světového motocyklového sportu.

Jonathan Rea, šestinásobný mistr světa superbiků, ukončil kariéru. Na tiskové konferenci před posledním závodním víkendem v Jerezu, se ohlédl za cestou, která ho dovedla z garáže v Severním Irsku až na vrchol světového motocyklového sportu.

„Byla to epická jízda a načasování mi připadá správné. Bylo načase zatáhnout oponu své kariéry ve WorldSBK,“ řekl osmatřicetiletý Rea. „Než jsem odešel, chtěl jsem poděkovat rodičům, sourozencům, manželce i dětem, protože oni byli páteří mé kariéry. Lidé vidí jen sestřih z těch nejlepších momentů, ale ne to, kolik krve, potu a slz bylo potřeba. Jsem jim neuvěřitelně vděčný.“

Rea začínal jako mladý jezdec ve supersportech, ale skutečný průlom přišel po přestupu do mistrovství superbiků. V roce 2009 nastoupil do seriálu s týmem Ten Kate Honda, avšak jeho jméno se nesmazatelně spojilo s Kawasaki. Po přestupu do zelených barev v roce 2015 odstartoval dominanci, jakou superbikový svět ještě neviděl.

Od sezony 2015 vyhrál šest titulů mistra světa v řadě – od roku 2015 až do 2020. Na cestě k nim přepisoval rekordy: 119 vítězství, 264 pódií, nejvíc bodů i nejrychlejších kol v historii WorldSBK. Žádný jiný jezdec se k jeho číslům ani nepřiblížil. V paddocku ho respektovali nejen pro rychlost, ale i pro profesionalitu, s jakou přistupoval ke každému závodu.

„Když se podíváte na čísla, to, co Jonathan dokázal, je prostě neuvěřitelné,“ uznal jeho dlouholetý rival Chaz Davies. „Byl standardem, kterému jsme se všichni snažili vyrovnat. Bojovali jsme s ním tvrdě, ale vždycky férově.“

Rea nikdy nezapomněl, odkud pochází. „Vyrostl jsem v Severním Irsku jako kluk, který měl jen potrhlý sen stát se mistrem světa,“ řekl se smíchem. „Nakonec jsem ho splnil, a to ne jednou, ale šestkrát. Vím, že jsou stovky mladých jezdců s obrovským talentem, kteří takovou šanci nikdy nedostanou. Moje rada pro ně byla vždy jednoduchá – buďte připraveni, až ta příležitost přijde. Když přišla ke mně, chytil jsem ji oběma rukama.“

Po konci éry s Kawasaki se Rea v roce 2023 přesunul k Yamaze, kde se však štěstí zcela nevrátilo. Zranění i méně konkurenceschopný motocykl mu dovolily dosáhnout jen na jedno pódium. Přesto zůstal pozitivní a při loučení mluvil o vděčnosti spíše než o zklamání. „Děkuji Hondě, Kawasaki a Yamaze. Každá z těch značek mi umožnila žít sen, který jsem měl od dětství,“ uvedl.

Současní i bývalí soupeři se po jeho odchodu shodli, že Rea změnil tvář superbikového mistrovství. „Byl to profesionál v každém smyslu slova,“ uvedl Toprak Razgatlıoğlu, který s ním v posledních letech bojoval o titul. „Když jste viděli, jak se připravuje na závod, bylo jasné, proč vyhrává. Není to jen o talentu, ale o neuvěřitelné disciplíně a soustředění.“

Podobně mluvil i Španěl Álvaro Bautista: „Jonathan byl pro naši generaci měřítkem. Když jste dokázali porazit Reu, věděli jste, že jste odvedli dokonalou práci. Nikdy neztratil respekt, ani když nevyhrával.“

Reův vliv přesáhl hranice závodních tratí. V rodném Ballyclaire se stal hrdinou celé komunity a vzorem pro mladé jezdce z Irska i Británie. Po jeho boku často stála i rodina – manželka Tatia a jejich dva synové, kteří s ním sdíleli nejen vítězství, ale i pády a dlouhé týdny na cestách. „Teď se těším na čas s rodinou,“ řekl Rea při rozloučení. „Motorky mě naučily hodně o životě – o tom, jak se zvednout po pádu, jak věřit sobě i lidem kolem. Všechno to za to stálo.“

Když odcházel z tiskovky, tleskali mu soupeři i novináři. Ne jako závodníkovi, který končí, ale jako šampionovi, který definoval celou éru. Jonathan Rea možná sundal přilbu naposledy, ale jeho stopa v historii superbiků zůstane nevymazatelná.

Foto: Yamaha Racing

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.