WRC27. Mezinárodní automobilová federace FIA dokončila nové technické předpisy, které vstoupí od roku 2027 v platnost v rallyeovém mistrovství světa. Cílem je přilákat do šampionátu nové značky a týmy, mezi jezdci se ale objevují pochybnosti a s pokračováním v sérii prozatím váhají i současní výrobci.
„Technická pravidla WRC27, která byla původně schválena v prosinci 2024, byla během uplynulého roku vyladěna do konečné podoby,“ oznámila FIA po středečním zasedání Světové rady motorsportu v Taškentu, hlavním městě Uzbekistánu. Tam byly dokončeny předpisy pro homologaci nových vozů. „Tímto se uzavírá proces potvrzení homologačních pravidel a konstruktérům poskytuje jasnou a dlouhodobou strukturu pro výrobu další generace rallyeových vozů,“ stojí dále v prohlášení.
Cílem Mezinárodní automobilové federace FIA je nalákat novými předpisy do šampionátu další výrobce. Nové vozy specifikace WRC27 proto budou výrazně levnější. Náklady na jejich provoz nebudou podle pravidel moci přesáhnout 345 000 euro. Základem vozu zůstane trubkový rám stejně jako u současných speciálů Rally1, v drtivé většině ale budou využívány díly z vozů specifikace Rally2. To platí o brzdách, zavěšení, ale také o motoru.
Výkon motoru se má pohybovat kolem 300 koní. V roce 2027 budou povinné spalovací agregáty, do budoucna ale dostanou konstruktéři volnost a budou moci přijít i s hybridem nebo čistě elektrickým motorem. Totéž platí v oblasti karoserie. Konstruktér si bude moci postavit hatchback, sedan, SUV nebo svůj vlastní design.
Konstruktéry mohou být v nové éře nejenom automobilky, ale také ladiči. Současný šampionát značek tak nahradí mistrovství konstruktérů. „Výrobci i ladiči se tímto jakožto účastníci mistrovství světa dostávají pod jednu střechu. Konstruktér je subjektem zodpovědným za návrh a stavbu vozu WRC27, jeho přípravu, předání k homologaci a za obchodní prezentaci samotného vozu a dalších komponent,“ dodává FIA.
Během dvou let od data homologace musí každý konstruktér vyrobit minimálně 10 takových vozů. Stejný počet aut připravených účastnit se soutěží musí být během kalendářního roku schopen dodat svým zákazníkům. Pravidla ale myslí i na výjimky.
The World Motor Sport Council has today approved the final elements of the regulatory framework governing the FIA World Rally Championship from 2027 ????
— FIA (@fia) December 10, 2025
The approved regulations introduce a formal definition for Constructors, bringing Manufacturer and Tuner entrants under a… pic.twitter.com/SzyXIeGgAY
„Když konstruktér funguje jako dodavatel jiného konstruktéra pro částečnou homologaci, může být minimální počet vyrobených základních vozů nebo variant nižší v závislosti na množství dodaném druhému konstruktérovi,“ stojí v předpisech.
Homologován může být pouze vůz výrobce, který se již zaregistroval do šampionátu. Během své první sezony musí auto s homologací odjet minimálně polovinu ročníku a v každé soutěži nasadit minimálně dva vozy. Limit dvou vozů pro jednu soutěž platí i pro další roky, zde už se ale musí výrobce účastnit kompletní sezony.
S novými vozy bude možné závodit nejenom v mistrovství světa, ale také v regionálních a národních šampionátech. S úpravami je bude možné nasazovat také do rallyekrosových závodů.
Speciály WRC27 nahradí vozy Rally1. Ty se v šampionátu používají od roku 2022. Tímto krokem se ale organizátorům nepodařilo nové značky přilákat. Výrobci si totiž dlouhodobě stěžují na náklady těchto vozů, které v dobách, kdy byl jejich součástí hybridní systém, dosahovaly skoro až milionu euro. Hybrid se ale letos v těchto autech používat přestal. Vozy dosahují výkonu kolem 380 koní. V době, kdy pohonné ústrojí tvořil vedle spalovacího motoru i elektromotor, přesahoval kombinovaný výkon i 500 koní.
Ačkoli si WRC díky menší finanční náročnosti slibuje od nové generace vozů příchod nových automobilek a týmů, nedá se říct, že by nová pravidla byla mezi výrobci přijata pouze s nadšením. Nový speciál totiž v tuto chvíli vyvíjí pouze Toyota.

M-Sport zatím své pokračování v šampionátu nepotvrdil a Hyundai už oznámil, že pokud bude v roce 2027 v sérii závodit, tak pouze s vylepšeným vozem Rally2. Stavba nového vozu jihokorejskou automobilku neláká, protože podle šéfa týmu Cyrila Abiteboula v ní Hyundai nemůže uplatnit technologie používané v běžném silničním provozu.
Právě vozy Rally2 budou společně s novými speciály WRC27 tvořit od sezony 2027 hlavní kategorii. K tomuto kroku FIA sáhla proto, aby nejvyšší třída mistrovství světa byla co nejpočetnější. Jde ale pouze o krátkodobé řešení. Za předpokladu, že do šampionátu vstoupí noví konstruktéři a naroste počet vozů WRC27, bude elitní kategorie vyhrazena pouze jim.
Abiteboul v tuto chvíli pochybuje o tom, zdali vozy Rally2 budou vůči novým autům konkurenceschopné. Technický ředitel FIA Xavier Mestelen Pinon ale ujišťuje, že obě specifikace aut si budou moci výkonnostně konkurovat, zejména kvůli tomu, že vozy WRC27 budou těžší. Ve hře je i zavedení minimálního váhového limitu pro nová auta, FIA se ale odmítá inspirovat například po vzoru vytrvalostního WEC nebo závodů TCR a zavádět systém Balance of Performance, který se omezením parametrů jednotlivých vozů snaží zajistit jejich vyrovnanost.
Právě skutečnost, že by vozy Rally2 mohly speciálům WRC27 konkurovat, naopak dělá starosti Thierrymu Neuvillovi. Mistr světa z roku 2024 si myslí, že právě něco takového by mohlo snížit zájem ze strany automobilek o nové vozy, ale dokonce také znehodnotit výsledky a tím prestiž šampionátu.
„Mám obavy z toho, jak to bude vypadat,“ nechal se slyšet loni v prosinci. „Jak se vypořádáme třeba s účastníky národních šampionátů? Budeme mít vozy Rally2, které pojedou rychleji než nejvyšší kategorie. Když budete startovat druhý nebo třetí a někdo třeba až čtyřicátý pátý, tak dojde k tomu, že soukromník bude rychlejší než tovární jezdec,“ varuje Neuville.

Neuvillovy obavy sdílí i jeho týmový kolega Adrien Fourmaux. „Přijdou soutěže, kdy budou Rally2 rychlejší než nová auta. Když bude auto Rally2 startovat jako čtyřicáté a vy budete mít s novým autem maximálně tak 30 koní navíc, tak si myslím, že na šotolině se vám vyplatí mnohem více jet s Rally2 a startovat jako čtyřicátý než jet s novým autem a startovat první,“ tvrdí Francouz.
Ani šéfovi Toyoty Jarimu-Mattimu Latvalovi se výkonnostní vyrovnanost vozů WRC27 a Rally2 nelíbí. „Musíme být velmi opatrní a nadále udržet rozdíly mezi vozy. Když si budou příliš blízko, tak jaký je pak důvod koupit si nové auto, když i Rally2 bude rychlá? Podle mě musí být nové auto alespoň o jednu sekundu na kilometr rychlejší než Rally2,“ dodává Fin.
Na závěr dodejme, že homologace pro vozy WRC27 bude platit na 10 let. Pro ladiče platí, že všechny komponenty musí zakoupit na jednom místě. Není proto možné zkombinovat díly například od Toyoty, Hyundai a Fordu.
Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.