„Okamžiky, které mohly rozhodnout o životě“: Neuville chválí bezpečnost WRC po dramatické nehodě

Belgický mistr světa Thierry Neuville děkuje bezpečnostním protokolům WRC, které mu podle jeho slov „zachránily život“ po dramatické nehodě během Středoevropské rallye. Spolu se spolujezdcem Martijnem Wydaeghem vyvázli bez zranění z prudkého nárazu do mostu – incident, který znovu ukázal, jak důležitá je bezpečnost v rallyovém sportu.

Belgický jezdec Thierry Neuville zažil během Středoevropské rallye okamžik, který by mohl otřást i těmi nejzkušenějšími závodníky. Jeho Hyundai i20 N Rally1 se v plné rychlosti střetl s mostem – a přestože byl náraz devastující, on i spolujezdec Martijn Wydaeghe vyvázli bez zranění. Neuville následně přiznal, že za jejich přežití vděčí především bezpečnostním opatřením, která FIA a týmy v posledních letech v šampionátu zavedly.

Incident se odehrál během nedělní 15. rychlostní zkoušky, kterou organizátoři museli po nehodě okamžitě zrušit. Neuville, v tu chvíli sedmý celkově, ztratil kontrolu nad vozem při nájezdu na úzký most. Auto narazilo do betonové konstrukce chráněné balíky sena a okamžitě se zastavilo.

Záchranáři byli na místě během několika vteřin. Wydaeghe byl transportován vrtulníkem na vyšetření, zatímco Neuville byl převezen po silnici do místní nemocnice. Oba po důkladné prohlídce lékaři propustili bez zranění a ještě téhož dne se vrátili do servisní zóny.

„Upřímně řečeno, cítím se dobře, i když mám pár bolavých míst,“ řekl Neuville po návratu. „Martijn a já jsme měli opravdu tvrdý náraz, ale záchranáři i lékaři odvedli skvělou práci. Jsme v pořádku, a to je teď to nejdůležitější.“

Neuville se k nehodě postavil sebekriticky. „Udělal jsem chybu mezi mostem a betonem, byla tam malá mezera. Chtěl jsem jet rychle, ale když jsem tam najel, uvědomil jsem si, že tam ta mezera vlastně není,“ popsal. „Auto se roztočilo a zasáhlo most středem. Byla to moje chyba – a v rallye často platí, že i ta nejmenší chyba může mít největší následky.“

Belgický jezdec zároveň ocenil, že moderní specifikace vozů Rally1 a přísné bezpečnostní standardy FIA zafungovaly přesně tak, jak měly. „Byl to velký náraz. Ale konstrukce vozu, ochranná klec, sedačky, pásy – všechno fungovalo. Díky tomu jsme dnes tady. V minulosti by podobná nehoda mohla skončit mnohem hůř.“

Neuville nezapomněl zdůraznit, že za úspěšným vývojem bezpečnostních protokolů stojí nejen FIA, ale i samotní závodníci a spolujezdci, kteří se aktivně podílejí na zlepšování podmínek.

„Tohle je výsledek práce, kterou FIA dělá už dlouho,“ uvedl. „Julien Ingrassia (bývalý spolujezdec Sébastiena Ogiera) i další členové jezdecké komunity strávili roky tím, že analyzují nehody, hledají rizika a navrhují změny. I my po každé rallye dáváme zpětnou vazbu. Dnes můžu říct, že tahle práce zachránila životy.“

Organizátoři soutěže po nehodě zavedli dodatečná bezpečnostní opatření, která umožnila pozdější opětovné použití rychlostní zkoušky před závěrečnou Power Stage. Zajímavé je, že Ott Tänak, Neuvilleův týmový kolega, měl v témže úseku potíže, ale díky rychlé reakci dokázal situaci ustát.

Po návratu do servisního parku Neuville osobně poděkoval členům lékařského a bezpečnostního týmu WRC. „Byl to silný moment,“ přiznal. „Může se to stát každému z nás, i těm nejzkušenějším. Dnešek byl důkazem, že bezpečnostní protokoly fungují. Rallye je extrémní sport – ale díky lidem, kteří se starají o naše zdraví, se můžeme stále posouvat na hranici možností.“

Belgický jezdec, který se stal mistrem světa v roce 2024, tak nejen potvrdil svou oddanost soutěžím, ale i respekt k organizátorům, kteří každý rok posouvají hranice bezpečnosti dál. „Nikdy to nebereme jako samozřejmost,“ uzavřel. „A tahle nehoda mi to znovu připomněla.“

 

Foto: WRC 

Autor

Tereza Chvílíčková

Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.