Už žádný hybrid, menší restriktory, nové pneumatiky Hankook, upravený bodovací systém a návrat dvojnásobného šampiona Kalleho Rovanpery na plný úvazek. To vše přinese nová sezona rallyeového mistrovství světa WRC, kterou o víkendu tradičně otevře Rallye Monte Carlo.
Do 53. ročníku šampionátu vstoupí jako úřadující mistr světa Thierry Neuville. Jezdec stáje Hyundai se stal loni ve svých 36 letech šampionem poprvé. Stalo se tak po dlouhé honbě za tímto úspěchem, kterému předcházelo pět vicemistrovských titulů z let 2013, 2016, 2017, 2018 a 2019.
"Jsem sice mistrem světa, určitě se ale necítím jinak," říká Belgičan na prahu nové sezony. "Spadla nám tíha z ramen, to ano. Dlouho jsme o titul bojovali a konečně jsme na něj dosáhli. Tlak na dosahování výsledků, výkonnost a na to, abych byl lepší než ostatní tu ale zůstane vždy. Něco takového je ale pro mě velice důležité. Je to tlak, který mě nutí neustále posouvat své limity a nikdy se nevzdávat," dodává.
Cesta za obhajobou titulu ale nebude pro Neuvilla jednoduchá. Proti němu totiž budou stát nejenom jeho hlavní konkurenti z loňska jako jezdec Toyoty Elfyn Evans nebo týmový kolega Ott Tänak, ale především Kalle Rovanperä.
Suverén ze sezon 2022 a 2023 loni startoval pouze ve vybraných podnicích WRC a místo toho pronikal do okruhového závodění. Především zářil v seriálu Porsche Carrera Cup Benelux, kde vyhrál tři závody a navzdory absenci při dvou závodních víkendech skončil celkově čtvrtý. V úvodu letošního roku se účastnil i čtyřiadvacetihodinovky v Dubaji. Nyní se ale jeho pozornost opět upíná plně k rallye.
"Naším cílem je samozřejmě opět bojovat o titul. Myslím si, že konkurence bude opět silnější než když předtím, takže to bude zajímavé. Dám do toho všechno. Loni byl Thierry nejlepší, takže teď po něm jdou všichni. To platí i o nás," říká Rovanperä.
Závodník Toyoty si myslí, že mu rok s "částečným úvazkem" prospěl. "Naučil jsem se toho o sobě spoustu. O tom, jaké věci chci v životě dělat a jaké si chci užívat. Možná to teď vím trochu více. Také jsem se samozřejmě učil jako jezdec, i když samozřejmě na okruzích. Myslím si, že z loňského roku si mohu vzít spoustu pozitivních věcí," tvrdí.
Mimo jiné věří, že by mu okruhové zkušenosti mohly letos občas zahrát do karet. "Záleží na tom, v jakých podmínkách pojedeme. Pokud to bude na šotolině a na nečistotách, nebude to jako okruhové závodění. Ale když to budou nějaké opravdu čisté rychlostní zkoušky, což by mohlo být na Kanárech, tak tam doufám, že budu mít výhodu," zamýšlí se.
Mezi Toyotou a Hyundai je třeba počítat nejenom s bojem o jezdecký titul, ale také o ten týmový. Loni měl k němu nakročeno Hyundai, události na závěrečné Japonské rallye, kdy potkaly havárie Otta Tänaka i Andrease Mikkelsena, ale nakonec přihrály titul do rukou Toyoty. Thierry Neuville apeluje na své kolegy, aby si z nepovedeného konce loňského roku vzali ponaučení.
"Pokud se z toho nepoučíme, tak nevím, co mám dělat. Musíme tuto hru hrát, je to důležité. V Japonsku jsme drželi v rukou všechny trumfy. Přijeli se podívat důležití lidé z vedení a my to pokazili. Myslím si, že jsme měli vyhrát titul mezi jezdci i mezi značkami. Bohužel z toho byl jenom jezdecký titul. I mně se to stalo, všichni jsme udělali nějaké chyby a já nebudu nikoho vinit. Co se ale strategie týče, tak bychom do toho měli vstupovat více a jasněji," myslí si.
Hyundai už ukázal, že nechce boj o titul mezi značkami podcenit. Rozhodl se totiž změnit svou strategii týkající se třetího vozu. V něm už se letos nebude střídat větší množství jezdců, jako to tým loni praktikoval s Esapekkou Lappim, Danim Sordem a Andreasem Mikkelsenem. Místo toho pojede jeden stálý jezdec - Adrien Fourmaux. Francouz se stane novým parťákem Neuvilla s Tänakem poté, co opustil M-Sport. S ním loni dosáhl pěti pódiových umístění a celkového pátého místa.
This year's going to be big.#WRC #RallyMonteCarlo pic.twitter.com/Qd1FHzfkiQ
— Hyundai Motorsport (@HMSGOfficial) January 23, 2025
Toyota nasadí do všech podniků nejen Rovanperu s Evansem, ale také Takamota Kacutu s loňským šampionem WRC 2 Samim Pajarim. Fin ovšem pojede pod nově založeným týmem Toyota Gazoo Racing WRT 2. Při vybraných podnicích se přidá také osminásobný šampion Sébastien Ogier. Francouz pojede mimo jiné při úvodním podniku v Monte Carlu, který v minulosti vyhrál devětkrát.
Podle pravidel mohou týmy pro každý víkend nominovat tři jezdce, kteří budou sbírat body do hodnocení značek. Započítají se ale pouze výsledky dvou nejlépe umístěných. V Monte Carlu budou pro Toyotu skórovat Rovanperä, Evans a Ogier.
Tým M-Sport bude i letos pravidelně nasazovat dva vozy Ford Puma Rally1. S nimi pojedou Grégoire Munster a nováček Josh McErlean. Vybrané soutěže s týmem opět absolvuje Martins Sesks. Lotyš odjel se stájí tři podniky již loni. Letos ho uvidíme ve Švédsku, Portugalsku, na Sardinii, v Řecku, Estonsku a Finsku. Sesks se rovněž pokouší sehnat finance na závěrečný podnik v Saúdské Arábii. Příležitostně se bude s Fordem Puma objevovat také Jourdan Serderidis z Řecka.
Není vyloučeno, že během roku uvidíme i další vozy Rally1. Už teď je potvrzeno, že do druhého podniku ve Švédsku nastoupí s Toyotou i Lorenzo Bertelli. Hyundai zvažuje, že do vybraných soutěží nasadí čtvrtý vůz. Do něj by mohli usednout například Dani Sordo nebo Andreas Mikkelsen. Pokračování spolupráce s Esapekkou Lappim se už nejeví pravděpodobně. Fin totiž oznámil, že pojede domácí šampionát se Škodou Fabia RS Rally2.
Co se zbarvení týče, u Hyundai a Toyoty zůstává vše téměř beze změny. To ale neplatí o M-Sportu. Ten upouští od bílo-modré a vrací k modro-fialovému zbarvení. Hyundai odjede úvodní podnik s loňským autem. Evoluci modelu i20 N Rally1 nasadí až od únorové Švédské rallye. Vůz by měl dostat vylepšené zavěšení, tlumiče a převodovku.
It’s go time!???????????? pic.twitter.com/xIQqlogFcC
— M-Sport (@MSportLtd) January 23, 2025
Pro sezonu 2025 dochází k řadě změn také v pravidlech. Ty nejvýraznější jsou technického charakteru. Součástí vozů Rally1 už totiž od letoška nebude hybrid. Aby byl zachován poměr hmotnosti a výkonu, klesá rovněž minimální váha vozu z 1 260 kilogramů na 1 180. Ze 36 mililmetrů na 35 bude zmenšen i restriktor pro přívod vzduchu.
Ke zrušení hybridní jednotky došlo kvůli vysokým nákladům na její provoz. Jezdcům poskytovala dodatečný výkon kolem 130 koní. To znamená, že vozy nyní budou o něco pomalejší. Technický ředitel Toyoty Tom Fowler ale neočekává nic zásadního. "Bude to hodně závislé na podmínkách, ale zas tak velký rozdíl to nebude. Bude to méně než sekunda na kilometr. Na první pohled to nepůjde poznat," předpokládá.
Další podstatnou změnu představuje bodovací systém. Od letoška se bude skórovat opět výhradně v neděli. Nejlepších deset v celkovém pořadí si připíše body podle klíče 25-17-15-12-10-8-6-4-2-1. Kromě toho se ještě rozdají body pěti nejrychlejším na závěrečné powerstage a v celé nedělní etapě. V obou těchto případech se jezdci odmění systémem 5-4-3-2-1.
Loni došlo v bodování k revoluci. Nejprve si připisovali body jezdci, kteří se nacházeli v nejlepší desítce po sobotním programu systémem 18-15-13-10-8-6-4-3-2-1. To vše za podmínky, že o den později soutěž dokončili. V neděli se braly body za umístění v poslední etapě (7-6-5-4-3-2-1) a na powerstage (5-4-3-2-1). Tento formát ale čelil velké kritice. Jezdcům, kteří v úvodu havarovali, totiž stále umožňoval získat velkou porci bodů Často se navíc stávalo, že vítěz nezískal za víkend nejvíce bodů.
Drivers, teams, fans, we’ve listened and we’ve acted.
— FIA (@fia) January 22, 2025
Here is the new points system that will be taking place for the first time at the Rallye de Monte Carlo✨#FIA #WRC pic.twitter.com/lhqjp0r4P0
Jezdci a týmy se rovněž budou učit porozumět novým pneumatikám. Italské Pirelli totiž po čtyřech letech odešlo a role výhradního dodavatele se ujímá jihokorejský Hankook. Ten bude gumy dodávat minimálně do konce sezony 2027.
Letošní ročník WRC čítá dohromady 14 podniků. Jedná se proto o nejdelší sezonu od roku 2008. Do kalendáře přibyly také tři zcela nové soutěže. V dubnu na posádky čeká asfaltové klání při Rallye Islas Canarias, která dosud byla součástí mistrovství Evropy. Premiéra čeká i na šotolinové podniky v Paraguayi (srpen) a Saúdské Arábii. Tam v listopadu sezona uzavře.
BREAKING:
— About_Speed (@just_aboutcars) July 31, 2024
WRC calendar for 2025 season!#WRC pic.twitter.com/jSn7CIZ4EU
Kromě elitní třídy nezapomeňme ani na nižší kategorie WRC 2, WRC 3 a JWRC. Zejména WRC 2 slibuje stejně jako loni napínavou podívanou. Mezi největší aspiranty na titul se řadí loňský vicemistr Oliver Solberg, který pro letošek vyměnil Škodu Fabia RS za Toyotu Yaris stáje Printsport. Počítat se ale musí například také s Yohanem Rosselem (Citroën C3 Rally2) nebo Nikolajem Grjazinem. Ten se po roce stráveném v Citroënu C3 vrací zpět za volant Fabie RS Rally2.
Looking Hot AF????????#cameramanstillalive #sexy #af #wild pic.twitter.com/nIz7Z3D0mc
— Oliver Solberg ???? (@OliverSolberg01) January 17, 2025
V rámci WRC 2 uvidíme i českou stopu. Rallye Monte Carlo se účastní Jan Černý s Citroënem C3 Rally2 a Filip Kohn se Škodou Fabií RS Rally2. Druhého jmenovaného uvidíme také v únoru ve Švédsku. Za zmínku stojí mimo jiné účast devatenáctiletého Pabla Sarrazina. Jde o syna někdejšího jezdce Subaru ve WRC nebo účastníka 24 hodin Le Mans Stéphana Sarrazina. Pablo bude dalším z jezdců, kteří pojedou s Citroënem C3 Rally2.
Při Rallye Monte Carlo uvidíme ještě jednoho pokračovatele slavného rodu. S Opelem Corsa Rally4 nastoupí Eliott Delecour, sedmnáctiletý syn vicemistra z roku 1993 Francoise Delecoura.
Pozornost si zaslouží také Diego Domínguez. Paraguayec, který se loni stal šampionem WRC 3, totiž hodlá tento rok odjet kompletní sezonu ve WRC 2 s Toyotou GR Yaris Rally2, současně ale plánuje pokračovat ve WRC 3, potažmo JWRC s Fordem Fiesta Rally3. Domínguez tak absolvuje hned 13 z celkových 14 podniků. Chybět bude pouze v Estonsku.
Ve WRC 2 a WRC 3 si musí každý jezdec zvolit sedm soutěží, ve kterých pojede o body. Do šampionátu se však započítá jen šest nejlepších výsledků. V JWRC to budou čtyři z pěti podniků.
Foto: Red Bull Content Pool/Jaanus Ree
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.