Kuriozita v Moto2. Vietti si přenese do nové sezony penalizaci

Celestino Vietti už čtyři a půl měsíce před startem nové sezony Moto2 ví, že její začátek pro něj bude složitý. Jezdec stáje Valentina Rossiho si totiž bude muset při Velké ceně Portugalska odpykat dvojitou penalizaci dlouhého kola, kterou dostal za své prohřešky při Velké ceně Valencie.

Vše začalo v sedmém kole nedělního závodu. Během něj se totiž Vietti poroučel v páté zatáčce k zemi ze šesté pozice. Traťoví komisaři dali Italovi vzhledem k poškození jeho motocyklu pokyn, aby se nevracel na dráhu. Vietti se ale i přesto zapojil zpět do závodu, čímž se dopustil prvního prohřešku.

„Jezdec se nemůže vrátit zpět na trať, jestliže nedostane svolení. To odporuje článku 3.3.2.2. Ten říká, že jakékoli dobrovolné či nedobrovolné jednání nebo čin, kterého se osoba nebo skupina osob dopustí během podniku a který odporuje pravidlům nebo instrukcím, je prohřeškem proti pravidlům mistrovství světa,“ uvedlo ředitelství závodu.

Tím to ale neskončilo. Nedlouho poté bylo totiž Viettimu máváno černo-oranžovou vlajkou. Ta mu nařizovala zajet se svým poškozeným motocyklem do boxů na opravu. Jezdec stáje Mooney VR46 nakonec do boxové uličky zajel a odstoupil, neučinil tak ale okamžitě.

„Neuposlechl instrukce traťových komisařů, aby se nevracel na trať. Následně navíc nereagoval okamžitě na černo-oranžovou vlajku, což musí. To je v rozporu s článkem 1.22.1 pravidel mistrovství světa. Tento článek říká, že černo-oranžová vlajka informuje jezdce o tom, že jeho motocykl má technický problém, který pravděpodobně ohrožuje jeho samotného nebo ostatní. Proto musí trať ihned opustit,“ píše se dále v odůvodnění ředitelství závodu.

Výhry a pak trápení

Konec sezony byl pro Viettiho velmi hořký. Na jaře ale začala velmi slibně. V prvních pěti závodech si totiž Ital připsal dvě vítězství, čtyři pódia a jedno odstoupení po nehodě. Po Velké ceně Portugalska vedl celkové pořadí s náskokem slušných 34 bodů a zdálo se, že je jasným aspirantem na titul. Pak to s ním ale začalo jít od deseti k pěti.

Po Portugalsku totiž přišla dvě Viettiho nevýrazná vystoupení. Zatímco v Jerezu obsadil pouze šestou příčku, v Le Mans dojel dokonce až osmý. Před domácími diváky v Mugellu to sice dlouho vypadalo na bronzový výsledek, tři kola před koncem ale Itala zastavil technický problém. Poté sice přišlo vítězství v Barceloně, to ale byl Viettiho poslední světlý moment z letošní sezony. V dalších třech závodech následovaly pád na Sachsenringu, čtvrté místo v Assenu a šestá příčka na Silverstone. Po Velké ceně Velké Británie definitivně přišel o celkové vedení a propadl se na třetí místo.

Ve zbylých osmi závodech ovšem bylo ještě hůře. Dokončil totiž pouze dva a oba navíc až jako desátý. O šanci na solidní body přišel na Red Bull Ringu a v Misanu, kde spadl ze třetího, respektive čtvrtého místa. Bouračka ukončila jeho vystoupení také v Motegi, na Phillip Islandu, Sepangu a v již zmíněné Valencii. Celkově nakonec skončil až sedmý s propastnou ztrátou 106 bodů na šampiona Augusta Fernándeze.

Vietti tak bude doufat, že se v příštím roce popasuje se všemi překážkami včetně penalizace dlouhého kola v Algarve lépe než letos a zažije vydařenější sezonu. Půjde o jeho třetí rok v Moto2 a vydařená sezona by mu mohla otevřít dveře do MotoGP. U týmu Valentina Rossiho by teoreticky mohl nahradit Lucu Mariniho, kterému na konci roku 2023 vyprší stávající kontrakt. Je ale otázka, zdali by se Valentino Rossi zbavil svého nevlastního bratra. Letos navíc Marini skončil celkově před druhým jezdcem stáje Marcem Bezzecchim. Ten má smlouvu do roku 2024.

S přestupem do MotoGP byl Vietti spojován už letos po vydařeném vstupu do sezony. Byl ale zmiňován ve spojitosti se stájí RNF. Za tu ale v roce 2024 určitě závodit nebude. Tým, který se od příštího roku stane satelitní stájí Aprilie, totiž podepsal pro sezony 2023 a 2024 Miguela Oliveiru s Raúlem Fernándezem.


Foto: Mooney VR46 Racing Team

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.