Attíja vyhrál pro Toyotu potřetí Dakar, Lategan si vybral velkou porci smůly

Násir Attíja a francouzský navigátor Mathieu Baumel s vozem GR DKR Hilux T1+ úspěšně obhájili dakarský titul a pro tým Toyota Gazoo Racing (TGR) získali už třetí triumf ve slavné rallye

Katarský jezdec triumfoval na Dakaru celkem popáté. První dva úspěchy získal za volantem VW, respektive Mini. Attíja si letošní celkové vítězství pojistil náskokem 1:20:49 hodiny před Sébastienem Loebem ve speciálu Prodrive.

„Je to úžasný pocit! Musím poděkovat spoustě lidí, především ale všem členům našeho týmu. Byly to dva náročné týdny, ale je úžasné vrátit se a obhájit titul! Jsem moc hrdý na naši Toyotu Hilux T1+. Třikrát vyhrát závod s Toyotou, to je mimořádné,“ liboval si 52letý Attíja.

Giniel de Villiers, jenž průjezdem pomyslnou cílovou páskou poblíž Dammánu úspěšně zakončil svoji už dvacátou Rallye Dakar v řadě, vybojoval čtvrté místo. Rozšířil tak sbírku dojezdů v první pětce na 15, počítaje v to i vítězství z roku 2009.

Jihoafričan pouze jedinkrát dojel hůře než v první desítce, přičemž jeho výkony na letošním Dakaru opět potvrdily nezlomnost a houževnatost jednoho z pravověrných dakarských veteránů.

„Dakar je jedna nekonečná výzva a letos jsme si svůj příděl výzev určitě vybrali. Samozřejmě jsme mohli dopadnout lépe, ale to by dost možná mohla říci spousta našich konkurentů. Bylo by pěkné stát na bedně, ale celkově má Toyota jako výrobce pádný důvod k hrdosti. Myslím, že tento výsledek opět prokázal spolehlivost vozů Hilux a znovu se nám letos v Saúdské Arábii podařilo prezentovat tento skvělý vůz v tom nejlepším světle,“ prohlásil De Villiers.

Na tento Dakar jistě dlouho nezapomenou Henk Lategan s navigátorem Brettem Cummingsem, protože soutěž pro ně mohla dopadnout zcela jinak. Během rallye se dokázali vyšplhat až na druhé místo, jenže kvůli dvěma nevydařeným etapám se rázem propadli.

Tato dvojice po celý Dakar předváděla velmi dobré tempo, a tak věří, že v příštích ročnících bude její rychlosti odpovídat i konečný výsledek. Přesto Lategan  nakonec  dokázal dojet na 5. místě, necelých 5 minut za De Villiersem.

„Dakar byl pro nás tentokrát jako jízda na horské dráze. Byly to dva náročné týdny, které zahrnovaly i pár extrémně dobrých dnů – ale i několik dnů zklamání. Je to určitě dobrý pocit zakončit tak těžký Dakar v první pětce a ohledně náročnosti si myslím, že jsme si letos vybrali opravdu vše. V tomto směru je úžasné dojet až do finiše, a přestože si nikdy nepřestaneme klást otázky ‚Co by, kdyby‘, máme ohromnou radost, že jsme vůz v pořádku dovezli do cíle na dobrém místě,“ zafilozoval si další pilot z Jižní Afriky ve službách Toyoty.

Značka Toyota jubilejnímu 45. ročníku Rallye Dakar dominovala, protože posádky jejího továrního týmu TGR obsadily první, čtvrté a páté místo. Skvělé skóre japonské automobilky dále vylepšuje Toyota Hilux T1+ soukromého týmu v rukách mladého Brazilce Lucase Moraese, jenž dojel na třetím místě. Zatímco Moraese se o zisk titulu na Dakaru pokoušel poprvé, po jeho boku usedal zkušený navigátor Timo Gottschalk.

„Pro celý tým to byl úžasný den! Vítězství na Dakaru je nezapomenutelné, ale triumfovat v nejtěžším závodu světa dvakrát po sobě, to je neuvěřitelné. Upřímně děkuji všem členům našeho týmu, každému z našich sponzorů a samozřejmě našim jezdcům a navigátorům, kteří se postarali o tak senzační výsledek. Jsem skutečně hrdý na náš GR DKR Hilux T1+, který se opět předvedl jako spolehlivý a odolný vůz, nejen aby absolvoval nejtěžší automobilový závod světa, ale aby tak učinil hned dvakrát po sobě,“ shrnul účast japonské značky na Rallye Dakar šéf týmu TGR Dakar Glyn Hall.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.