Toyota pokračuje ve vývoji vodíkového spalovacího motoru. GR Corolla zvládla 468 kol ve Fudži, GR86 běžel na benzin s příměsí bioetanolu.
Toyota otestovala další verzi svého vodíkového spalovacího motoru v extrémní zátěži při 24hodinovém závodě na okruhu Fudži. Prototyp GR Corolla H2 Concept, za jehož volantem se mimo jiné střídal i bývalý prezident automobilky Akio Toyoda (startující pod přezdívkou Morizo), zvládl ujet 468 kol. Hlavní novinkou je systém, který umožňuje plynulé přepínání mezi dvěma režimy spalování vodíku – výkonově výhodnějším stechiometrickým a úspornějším chudým. Auto tak dokáže reagovat na styl jízdy a tlak na plynový pedál.
Toyota navíc upravila systém tankování. Nový ventil se obejde bez vnějšího pohonu, což zlepšilo těsnost, zrychlilo doplňování o třetinu a ušetřilo dvě kila hmotnosti. Dalších úspor dosáhli konstruktéři použitím hliníkových kabelových svazků, které nahradily měděné. Výsledkem bylo snížení hmotnosti o 18 procent u některých komponentů a menší riziko koroze.

Vedle vodíkové Corolly testovala Toyota také GR86 Future FR Concept poháněný tzv. nízkoemisním benzinem E20. Zhruba pětinu tohoto paliva tvoří bioetanol vyrobený z rostlinných surovin. Vůz na něj odjel celý závod bez potíží a zvládl ujet 523 kol. Toyota věří, že právě podobné směsi, které využívají stávající infrastrukturu i spalovací motory, mohou být rychlou a dostupnou cestou ke snižování emisí zejména u aut, která už jezdí v provozu.
Obě auta se představila v rámci japonského vytrvalostního seriálu Super Taikyu, kde značka dlouhodobě testuje technologie pro reálný provoz. Výsledky z tratí pak využívá při vývoji produkčních modelů i budoucích ekologických řešení.
Foto: Toyota
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.