Kolínský závod Toyoty získá výrobu bateriového vozu, investice vyjde na 680 milionů eur

Kolínský závod Toyoty získá výrobu bateriového vozu, investice vyjde na 680 milionů eur

Toyota Motor Europe spustí v Kolíně výrobu nového bateriového elektromobilu. Oznámení zaznělo na Úřadu vlády, kde vystoupili premiér Petr Fiala, ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček a šéf evropské Toyoty Jošihiro Nakata. Jde o rozšíření stávajícího závodu Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.

Areál se zvětší z 152 032 m² na 173 202 m². Přibude lakovna a svařovna. Součástí projektu je i montáž bateriových systémů přímo v Kolíně, což má zrychlit výrobu a omezit závislost na externích dodavatelích. Vznikne 245 nových pracovních míst.

Toyota odhaduje investici na zhruba 680 milionů eur. Vláda počítá s pobídkou až 64 milionů eur pro část spojenou s bateriovými moduly. Ministerstvo zároveň uvádí, že přímá podpora v korunách bude 1,6 miliardy a stát očekává celkový přínos kolem šesti miliard. Projekt zapadá do evropských plánů značky, která chce dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2040.

Kolínský závod dnes vyrábí modely Aygo X a Yaris Hybrid s kapacitou asi 220 tisíc aut ročně. Od listopadu 2025 má být Aygo X jen v hybridní verzi. Nová linka na bateriový elektromobil má výrobní možnosti rozšířit. Toyota tvrdí, že většinu dílů budou dodávat firmy z Česka. Podíl místních dodavatelů už dnes uvádí okolo 65 procent.

Premiér Fiala připojil, že se Česko prosadilo v konkurenci dalších evropských i asijských lokalit. Zdůraznil podíl automobilového průmyslu na domácím HDP a potřebu udržet výrobu modernizací. Ministr Vlček mluvil o tom, že výroba bateriových systémů přímo v areálu má smysl i z hlediska logistiky a času. Podle šéfa evropské Toyoty Nakaty investice posílí přítomnost značky na trhu a má přinést čistší řešení dopravy. Šéf Toyoty a Lexusu v ČR Martin Peleška označil projekt za důležitý pro postavení firmy v zemi. Prohlášení jsou převážně formální, klíčová jsou ale čísla investice, nárůst plochy a nový typ výroby.

Toyota je v Kolíně přes dvě dekády. Od roku 2002 tam vznikaly malé modely v rámci původního společného podniku. V roce 2021 automobilka závod převzala celý. Dnes patří mezi největší zaměstnavatele ve Středočeském kraji, uvádí zhruba 3 200 zaměstnanců. V Kolíně zároveň funguje evropské logistické centrum Mega Hub z roku 2024, které zásobuje dealery Toyoty a Lexusu na šesti trzích střední Evropy.

Dosavadní investice v Kolíně Toyota vyčísluje na 1,069 miliardy eur v letech 2002 až 2005 a dalších 184 milionů eur v letech 2020 až 2021. Nový projekt přidává výrobu čistě bateriového vozu i montáž baterií. Kolín se tím stává jedním z bodů, kde Toyota v Evropě posouvá elektrifikaci z úrovně hybridů k plně elektrickým autům.

Foto: Toyota

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.