Plochodrážní svět v 2026 opustí český stálý prvek. Žádný Čech nebude mít stálé místo v seriálu Grand Prix.
Realita české ploché dráhy je tvrdá: na startovní listině Grand Prix nebude jako stálý účastník žádný český jezdec. Druhá dekáda 21. století tak přinese bezprecedentní pauzu – a pro český plochodrážní svět to je rána.
Dosud Česko mohlo spoléhat na Jana Kvěcha. Ten se stal v sezoně 2024 prvním českým jezdcem s permanentním místem v GP od doby, kdy v roce 2008 závodil Lukáš Dryml. V dalších letech Kvěch potvrdil svůj talent, bojoval o progresivní výsledky a letos dokázal rozvířit pořadí několika výkony blížícími se finálovým jízdám.
Jenže v GP Challenge Kvěch neuspěl. Odtud se probojovali Dominik Kubera, Kacper Woryna, Leon Madsen a Andžejs Ļebedevs. Zároveň se do seriálu zapojí sedm nejlepších z roku 2025 plus zástupci nominovaní komisí. Český jezdec tak na trvalém místě v hlavní lize GP nenajde své místo.
V rozhovorech Kvěch opakovaně přiznal, že zraněné rameno mu ještě omezuje výkon: „Cítím bolest, když trať vibruje, ale chci bojovat, chci to dotáhnout do finále,“ uvedl ve švédské Malille, kde obsadil šesté místo v GP.
Celé odvětví v Česku teď stojí před otázkou, jestli půjde jen o pauzu, nebo o symptom širšího útlumu. Systém výběru jezdců pro GP je tvrdý, vyhoví jen nejkonstantnějším. Ačkoliv Kvěch získal několik účastí v jízdách poslední šance, nebyl schopen se dostat přes kvalifikační bariéry pro následující rok.
Zahraniční jezdecké jméno, které zazářilo: tři vítězové GP světových šampionátů – Max Fricke, Jason Doyle a Tai Woffinden – byli potvrzeni pro 2026 jako součást permanentní sestavy. To značí posun pozornosti na globální hvězdy a vyšší konkurenci.
Co ale pro Česko znamená absence? Nejde jen o to, že fanoušci uvidí jen jednoho jezdce, který bude mít v Praze své místo jisté jako domácí závodník. Znamená to i snížené mediální pokrytí, menší tlak na investice a možná i slabší nábor mladých talentů. Pokud mladí závodníci nevidí domácí cesty na světovou scénu, odchod z ploché dráhy v některých případech hrozí.
Přesto nejsou Češi zcela bez naděje – Jan Kvěch se v Grand Prix i nadále drží jako třetí náhradník. Pokud se dokážou znovu naplnit ambice a vytvořit cesta zpět, GP se může vrátit i s českou přítomností.
Světlou stránkou může být, že absence českého zástupce bude impulsem k reflexi v domácím prostředí: revizi podpory mládeže, technické infrastruktury, financování a motivace pro nadějné jezdce. Pokud se dokážou znovu naplnit ambice a vytvořit cesta zpět, GP se může vrátit i s českou premiérou.
Sestava jezdců FIM Speedway Grand Prix 2026 (startovní čísla):
95 – Bartosz Zmarzlik (Polsko)
101 – Brady Kurtz (Austrálie)
99 – Dan Bewley (Velká Británie)
66 – Fredrik Lindgren (Švédsko)
25 – Jack Holder (Austrálie)
29 – Andžejs Ļebedevs (Lotyšsko)
505 – Robert Lambert (Velká Británie)
46 – Max Fricke (Austrálie)
69 – Jason Doyle (Austrálie)
415 – Dominik Kubera (Polsko)
30 – Leon Madsen (Dánsko)
52 – Michael Jepsen Jensen (Dánsko)
692 – Patryk Dudek (Polsko)
223 – Kacper Woryna (Polsko)
108 – Tai Woffinden (Velká Británie)
Náhradníci:
785 – Nazar Parnyckyj (Ukrajina)
105 – Anders Thomsen (Dánsko)
201 – Jan Kvěch (Česko)
744 – Kai Huckenbeck (Německo)
999 – Mathias Pollestad (Norsko)
Foto: Warner Bros. Discovery Sports Europe
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.