Nastal čas dokončit rallyekrosovou misi. Loeb se vrací s Lancií do mistrovství světa

Sébastien Loeb se po pěti letech vrací do rallyekrosového mistrovství světa. Legendární Francouz odjede celou sezonu s vozem Lancia Delta Evo e-RX stáje Special One Racing.

Základem elektrické Delty Evo e-RX je legendární vůz Lancia Delta Integrale. Ten na přelomu 80. a 90. let minulého století zářil ve WRC a k mistrovským titulům dovezl Mikiho Biasiona s Juhou Kankkunenem.

"Patřím do generace, která když vyrůstala, tak sledovala vozy Lancia Delta vítězit v rallye. Pro toto auto tak mám samozřejmě slabost," popisuje Loeb svůj vztah k vozu.

Devětačtyřicetiletý Francouz pojede za stáj Special ONE Racing. Jejím šéfem je Guerlain Chicherit. Ten se kromě rallyekrosu věnuje i dálkovým rallye, kde stejně jako Loeb závodí s vozem Prodrive BRX Hunter.

Loeb byl původně ohledně Chicheritovy nabídky skeptický, to se ale brzy změnilo: "Když jsme spolu poprvé mluvili o tom, že bychom s tímto autem odjeli rallyekrosovou sezonu, myslel jsem si, že se zbláznil. Loni v prosinci jsem si ale auto vyzkoušel a okamžitě si mě získalo svou dynamikou. Tomuto projektu hodně důvěřuji a nemůžu se dočkat, až ho budu na tratích po celém světě propagovat," dodává.

I šéf týmu Chicherit si s Lancií letos zazávodí. Stejně jako Loeb totiž odjede celou sezonu. S tímto autem si zazávodil už loni při posledním podniku na Nürburgringu. Tehdy měl dokonce nakročeno k postupu do finále, pak si ale během semifinálového klání poškodil o obrubník zavěšení a jeho vystoupení skončilo.

Loeb už v rallyekrosovém mistrovství světa působil v období 2016-2018 s vozem Peugeot 208. Závod se mu podařilo vyhrát dvakrát - nejprve v sezoně 2016 v lotyšské Rize a poté o dva roky později v belgickém Mettet. V šampionátu ale skončil nejlépe čtvrtý. Tohoto výsledku dosáhl v sezonách 2017 a 2018.

S rallyekrosem ale nemá Loeb zkušenosti pouze z mistrovství světa. V minulosti se ukázal i v evropském šampionátu, dále také v americkém seriálu Global RallyCross a v roce 2012 se v této disciplíně zúčastnil i X Games. Ty se tehdy konaly v Los Angeles a Loeb vybojoval zlatou medaili.

Kromě devíti titulů mistra světa ve WRC a výše zmíněných rallyekrosových úspěchů má Loeb na kontě například také titul šampiona Extreme E. V seriálu pro elektrická SUV dosáhl na prvenství loni společně s Cristinou Gutiérrezovou. Loni se stal rovněž vicemistrem světa v dálkových rallye. Za zmínku stojí i čtyři druhá místa na Rallye Dakar (2017, 2022 a 2023) nebo vítězství ve slavném závodu do vrchu s názvem Pikes Peak (2013).

Loeb už nasbíral rovněž řadu okruhových úspěchů. Mezi nimi vyčnívá zejména druhé místo při závodě 24 hodin Le Mans z roku 2006. V letech 2014 a 2015 obsadil celkovou třetí příčku v mistrovství světa cestovních vozů WTCC. Nechybělo navíc mnoho a zazávodil si i ve F1. Při Velké ceně Abú Zabí 2009 byl na spadnutí jeho debut s týmem Toro Rosso. FIA mu ale nakonec neudělila superlicenci kvůli nedostatečným zkušenostem v nižších formulových sériích.

Možností ve WRC ubývá

Loebovo angažmá v mistrovství světa v rallyekrosu není úplně příznivou informací pro fanoušky WRC, kteří si letos přejí Francouzův alespoň jednorázový návrat. Vylučuje totiž možnost Loebova startu na třech soutěžích rallyeového mistrovství světa.

K první termínové kolizi mezi MS rallyekrosu a WRC dojde o víkendu 3.-4. června. Během něj totiž rallyekrosová elita zahajuje sezonu v portugalském Montalegre, zatímco WRC bude závodit na Sardinii. Kryjí se rovněž Estonská rallye s podnikem MS rallyekrosu v Lydden Hillu (22.-23. července) a Finská rallye s rallyekrosovým MS v belgickém Mettet.

Pokud by se tedy Loeb chtěl letos vrátit do rallyeového mistrovství světa, má šest možností. Jsou jimi Portugalská rallye, Safari Rallye Keňa, Rallye Akropolis, Chilská rallye, Středoevropská rallye a Japonská rallye.

Loni Loeb absolvoval čtyři soutěže s vozem Ford Puma stáje M-Sport. Majitel stáje Malcolm Wilson sice před sezonou vyjádřil zájem dohodnout se s Loebem i na letošek, od té doby se ale situace trochu změnila. Ott Tänak totiž zvítězil na Švédské rallye a momentálně se nachází na čtvrté pozici průběžného pořadí s devítibodovou ztrátou na prvního Ogiera. Bojuje tak o titul a Wilson dal najevo, že v tuto chvíli je Tänak pro M-Sport prioritou.

Zdá se tak, že posledním Loebovým startem v klasické rallye ještě chvíli zůstanou letošní Rallye Azory. Při nich dokázal triumfovat při svém prvním startu s vozem Škoda Fabia RS Rally2.

Foto: World Rallycross Championship

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.