Další evropské stříbro, tentokrát s cenou zlata. Vrchař Marek Rybníček si při svém premiérovém vystoupení v legendárním italském podniku Trento Bondone připsal druhé místo v rámci skupiny 3. Stejná pozice mu nyní patří i v průběžném pořadí mistrovství Evropy.
„Byl to nejnáročnější závod, jaký jsem ve své kariéře kdy absolvoval,“ uvedl v cíli vyčerpaný, ale šťastný Rybníček. „Nepředpokládal jsem, že bych mohl dosáhnout takového výsledku. Na takto náročné trati bylo mým cílem hlavně dokončit závod a o výsledku jsem upřímně ani nepřemýšlel,“ dodává závodník stáje Liqui Moly Racing.
Ačkoli má Marek Rybníček s evropským vrchařským šampionátem zkušenosti již z minulých let, letos poprvé se účastní kompletní sezony. Řada závodů je pro něj proto nových a musí se učit dosud neznámé tratě, na což je před víkendem pouze omezený prostor. Trento Bondone pro něj ale bylo z tohoto pohledu mimořádně těžké.
Trasa legendárního italského závodu, který letos oslavil 100 let své existence, totiž měří neuvěřitelných 17,3 kilometru, což z něj dělá nejdelší vrchařský závod v Evropě. Bez přehánění proto bývá mezi vrchaři přezdíván jako „evropský Pikes Peak“, čímž odkazují na slavný závod v americkém Coloradu. A aby toho nebylo málo, účastníci se musejí vypořádat s převýšením 1 350 metrů a více než 180 zatáčkami. Závod navíc nabízí jenom jeden ostrý pokus, nikoli tradiční dva. Přípravu proto Rybníček nebral na lehkou váhu.
„Dva dny před závodem jsem seděl v autě a jezdil pořád tam a zpět. Naučit se tak dlouhou trať úplně nazpaměť, aby člověk přesně věděl, co má v jaké zatáčce udělat, je opravdu dost těžké. Najel jsem přes 700 kilometrů,“ popisuje Rybníček svůj intenzivní trénink.
Tyto kilometry se nakonec zúročily. Z Trenta až na horu Monte Bondone se totiž Rybníček přes klikaté alpské cesty dostal v čase 11 minut, 6 sekund a 697 tisícin. Tento výkon mu stačil už na čtvrté druhé místo v rámci skupiny 3 mistrovství Evropy v řadě za sebou. Porazil ho pouze domácí jezdec O´Play startující s Mitsubishi Lancer EVO IX. Ten letos triumfoval už popáté ze šesti startů.
Druhé místo považoval Rybníček v rámci možností za maximum možného. „O´Play je místní. Bydlí přímo ve městě. Tu trať zná tak dobře, že bylo skoro nereálné proti němu závodit,“ přibližuje jezdec z Náměště nad Oslavou situaci.
Vzhledem k délce a technicky náročnému charakteru trati šlo o výzvu nejenom z pohledu jezdce, ale také pro techniku. Do hry totiž tentokrát vstoupily i proměnné, které ve standardních vrchařských podnicích až tak velkou roli nehrají. Na cestě za úspěchem bylo důležité správné hospodaření s pneumatikami. Zabrat ale dostávaly také brzdy nebo motor. Na trati totiž chyběly delší rovinky, kvůli čemuž se tyto komponenty rozhodně nemohly těšit optimálnímu chlazení.
„Nastoupili jsme s nižším výkonem motoru a je pravda, že jsem musel jet hlavně v horní části defenzivněji, protože pneumatiky už byly hodně přehřáté. To stejné brzdy. Rozdíl teplot vzduchu na startu a v cíli byl více než 15 stupňů,“ popisuje Rybníček.
Jezdec stáje Liqui Moly Racing doufá, že se na Trento Bondone v budoucnu ještě vrátí. Má k tomu motivaci. „Mým cílem je atakovat hranici 11 minut a dostat se pod ní,“ vytyčuje cíle do budoucna.
Mistrovství Evropy v závodech do vrchu si nyní dá více než měsíční pauzu. Další závod se uskuteční až 20. července v polské Limanowé. K našim severním sousedům Rybníček pojede jako druhý nejlepší jezdec skupiny 3. Na Trento Bondone totiž přeskočil Milovana Vesniče. Srb se závodu nezúčastnil a v šampionátu se propadl o dva body za Rybníčka. Vedoucí O´Play má před českým jezdcem k dobru 38 bodů.
Foto: Liqui Moly Racing, Autoklub České republiky
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.