Nejvyšší ambice i sbírání zkušeností. RTR projects zahajuje v Le Castellet novou sezonu GT2 European Series

Maťo Homola a Laura Kraihamerová chtějí útočit na přední příčky v nejvyšší třídě Pro-Am, zbylé dvě posádky se chtějí především učit a sbírat zkušenosti. Tým RTR projects vyráží do francouzského Le Castellet na první letošní zastávku seriálu GT2 European Series. Při ní se musí poprat s řadou neznámých.

„Do této sezony jdu s cílem být jedním z nejrychlejších jezdců,“ říká odhodlaně Maťo Homola, který letos působí u týmu nejenom jako jezdec, ale také jako kouč. „Chceme bojovat o nejvyšší příčky. Uvidíme, jak to půjde,“ dodává slovenský jezdec.

Pro Homolu bude letošní sezona u RTR projects první kompletní. Slovák dosud zářil především na scéně cestovních vozů, kde se blýsknul výhrami v prestižních seriálech jako WTCR nebo TCR Europe. Především se ale stal dvojnásobným šampionem TCR Eastern Europe. S vozy KTM X-Bow ve specifikacích GTX a GT2 získal první závodnické zkušenosti loni. Při šesti startech s RTR projects v GT2 European Series dosáhl v rámci třídy Pro-Am na pět pódiových výsledků včetně jedné výhry.

Okruh Paula Ricarda v Le Castellet je pro RTR projects obecně místem úspěchů. V roce 2023 zde Jan Krabec zpečetil svůj titul šampiona GT2 European Series ve třídě AM. Loni tu český jezdec zářil právě s Maťem Homolou. V první jízdě dojela dvojice na třetí pozici, v té další zvítězila. „KTM to tu svědčí. Důležité bude být celý víkend konzistentní,“ dodává Homola.

V osobě Laury Kraihamerové dostává Maťo Homola konkurenceschopnou a zkušenou parťačku s cennými zkušenostmi. Rakušanka patří mezi tovární jezdce KTM a má zkušenosti nejenom s vozem třídy GT2, ale také s X-Bow GTX nebo GT4. Loni závodila v GT2 European Series za tovární tým True Racing po boku Huberta Trunkenpolze. Dvojice skončila ve třídě Pro-Am na celkové šesté pozici s jedním pódiovým umístěním. Kraihamerová má rovněž zkušenosti ze závodu 24 hodin Nürburgring a například dokázala vyhrát i závod seriálu ADAC GT4 Germany.

„Bylo to trochu nečekané, ale jsem ráda, že tato příležitost přišla. Moc se těším na to, až si s RTR projects a Maťem Homolou zazávodím. Maťo byl s KTM vždy velmi rychlý, takže věřím, že to bude skvělý víkend,“ říká rakouská závodnice.

Ačkoli oba jezdci už mají s GT2 European Series zkušenosti, francouzský víkend pro ně bude v nejednom ohledu neznámou. Jednou z nejvýraznějších změn je prodloužení délky závodů. Ty už nepotrvají 50 minut jako doposud, ale rovnou hodinu.

„Může to vypadat jako drobná změna, ovlivňuje ale spoustu věcí,“ vysvětluje Homola. „Znamená to vyšší spotřebu paliva nebo pneumatik. Je to sice jen pár kol navíc, ale z tohoto hlediska velká změna,“ dodává.

Právě pneumatiky představují další otazník. „Dostaneme novou směs. Uvidíme, jaké to s ní bude,“ říká Homola. Slovenský jezdec ale věří, že tato novinka bude RTR projects ku prospěchu. „KTM je vůz, ve kterém se dá dobře pracovat s pneumatikami. Myslím si, že v tom může být naše výhoda, zvlášť pokud bude nová sada měkčí a vydrží méně,“ myslí si.

První ostrá akce pro Mercedes

RTR projects nasadí do úvodního podniku sezony ještě další dvě posádky, tentokrát v rámci třídy AM. Do druhého X-Bow usednou majitel stáje Tomáš Miniberger s Viktorem Mrázem a v klientském voze Mercedes-AMG se prostřídají Petr Lisa a Ondřej Rokos. Právě pro Rokose, který teprve loni absolvoval své první tři závodní víkendy v ESET Cupu (dnes GT Cup Series), bude francouzský víkend premiérou na všech možných frontách.

Bude to hlavně seznamování. GT2 European Series je něčím úplně jiným než to, co jsem zažil doposud. Především chceme sbírat zkušenosti a budeme si hodně zvykat,“ říká. Do úplného neznáma ale začínající jezdec nepůjde. Během intenzivní zimní přípravy totiž s RTR projects zavítal mimo jiné právě do Le Castellet. „Snažili jsme se. Obětovali jsme tomu relativně dost času,“ dodává.

Rokos nezastírá, že přechod z KTM X-Bow GTX do Mercedesu je pro něj velkou změnou. „Nějaké kilometry už máme za sebou. Ještě ladíme nastavení a podobné věci. Troufnu si ale říct, že nějakým způsobem už jsme se s autem sžili. Úplně stoprocentní to samozřejmě ještě není a myslím si, že ještě chvíli potrvá, než budeme auto znát do posledního detailu,,“ říká.

Na Rokose čeká rovněž první letmý start v životě. Ten při svých dosavadních vystoupeních v ESET Cupu ještě nezažil. „Ve vytrvalosti jsem pokaždé střídal Petra během závodu. Do sprintu v Brně jsem musel startovat z boxů. Tento víkend mě proto čeká první ostrý start se soupeři,“ vysvětluje.

I pro zkušenějšího Petra Lisu půjde o první start na okruhu Paula Ricarda. K závodnímu víkendu proto přistupuje se stejným respektem jako jeho parťák. „Tento rok jedeme hlavně sbírat zkušenosti. Ondra potřebuje nasbírat závodní kilometry. Při hledání nastavení se přizpůsobíme hlavně jemu,“ říká Lisa.

Také někdejší účastník závodu 24 hodin Dubaj si bude muset zvykat na novou techniku. „V porovnání s KTM to je úplně rozdílný styl. Mercedes je o hodně těžší. Budeme proto muset být šetrní k pneumatikám,“ uvědomuje si.

Okruh Paula Ricarda v Le Castellet se řadí k náročným technickým okruhům. Měří 5 842 metrů a skládá se z 21 zatáček. Jezdci v závodech prověří nejenom své schopnosti, ale také výkon svých vozů – to kvůli slavné rovince Mistral.

Víkendový program začne v pátek volnými tréninky. Sobota bude patřit kvalifikaci a oba hodinové závody jsou naplánovány na neděli. První odstartuje v 9:00, druhý ve 14:55.

Foto: RTR projects

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.