Stoletý Phantom a legenda o Keithu Moonovi znovu ožila v Plymouthu

Rolls-Royce oslavil výročí modelu Phantom neobvyklou rekonstrukcí rockového mýtu.

Sto let luxusu, sto let hudby a také sto let legend. Rolls-Royce slaví výročí svého nejslavnějšího modelu Phantom způsobem, který dokonale vystihuje spojení značky s hudebním světem. V Plymouthu poslal vůz přímo do bazénu Tinside Lido. Byla to narážka na historku o bubeníkovi The Who Keithu Moonovi, jenž měl v 70. letech při svých bouřlivých narozeninách zajet s Phantomem do bazénu. „Ať už se to skutečně stalo, nebo ne, ta legenda je tak silná, že stojí za připomenutí,“ vysvětlil šéf značky Chris Brownridge.

Příběh Keitha Moona fascinuje už půl století. Podle jedněch šlo o Lincoln Continental, podle jiných o Phantom, a někteří tvrdí, že k žádnému ponoření auta nedošlo. Faktem je, že v kolektivní paměti se do bazénu vždy řítil Rolls-Royce. A právě to nyní automobilka využila. Do slavného art deco bazénu na pobřeží Lamanšského průlivu automobilka nechala spustit vysloužilý prototyp. Ten už měl namířeno do šrotu, teď se stal připomínkou jednoho z největších rockových mýtů.

Tinside Lido přitom nese vlastní hudební historii. V roce 1967 se tu fotili Beatles během natáčení filmu Magical Mystery Tour. Symbolika je jasná – Rolls-Royce Phantom byl a je součástí hudební kultury, která sahá od jazzu přes rock až po rap.

„Za posledních sto let se Phantom stal nejen symbolem luxusu, ale i sebevyjádření. Hudebníci ho používali jako prostředek, jak dát najevo svou identitu,“ připomněl Brownridge. A seznam je opravdu dlouhý. Elvis Presley si pořídil Phantom V v roce 1963 a vybavil ho mikrofonem i psacím pultem. John Lennon vlastnil hned dva vozy: jeden přelakoval do psychedelických barev v éře Sgt. Pepper’s, druhý nechal celý přestavět do minimalistické bílé v době, kdy žil s Yoko Ono. Liberace osadil Phantom zrcadly a používal ho jako součást svých show v Las Vegas.

Sir Elton John byl známý svou zálibou v Phantomech – měl růžovo-bílý kus, který později daroval svému perkusionistovi Rayi Cooperovi, a také další, který koupil spontánně cestou na koncert v roce 1973. A propojit jména Rolling Stones, Elvis nebo Elton John s Rolls-Roycem se stalo součástí kultury. „Phantom se stal legendární nejen jako automobil, ale i jako hudební symbol,“ říká automobilka.

Hudební vazby však nekončí rockem. Na přelomu tisíciletí si Phantom našel nové publikum v hip-hopu. V roce 2004 se Phantom VII objevil v klipu Snoop Dogga a Pharrella Drop It Like It’s Hot, Lil Wayne pózoval s vozem na obalu alba Tha Carter II a rappeři dodnes zmiňují hvězdné nebe na stropě Rolls-Royce ve svých textech. Pro mnohé se stal synonymem luxusu a úspěchu, stejně jako kdysi pro Elvise či Lennona.

Do výčtu by šlo přidat i jazzové velikány Dukea Ellingtona nebo Counta Basieho, kteří už ve 30. letech cestovali v Rolls-Royce. Marlene Dietrich dostala Phantom při svém příjezdu do Hollywoodu a vůz se objevil i ve filmu Morocco. Historie Phantomu je zkrátka provázaná s hudbou všech žánrů a období.

Rekonstrukce Moonovy legendy v Plymouthu tak není jen recesí, ale spíš připomínkou, jak hluboko se Phantom zapsal do kulturní paměti. Ať už šlo o jazzmany, rockové rebely nebo rapové hvězdy, pro všechny byl Rolls-Royce způsobem, jak ukázat světu, kdo jsou. Po sto letech zůstává Phantom nejen luxusním vozem, ale i společníkem hudebních legend – a jak ukazuje bazén v Plymouthu, také příběhem, který se nikdy neutopí.

Foto: Rolls-Royce

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.