Nová éra vytrvalostních závodů je tu. Odstartuje čtyřiadvacetihodinovkou v Daytoně

Letošní sezona elitních sportovních vozů kategorie Hyúercar začíná o víkendu čtyřiadvacetihodinovkou v Daytoně.

Nová sezona seriálu IMSA WeatherTech SportsCar Championship začíná tento víkend 61. ročníkem závodu Rolex 24 at Daytona. Bude to i premiéra nových Hyperaut kategorie Le Mans Daytona h.

Vytrvalostní závody letos napíší novou kapitolu, když se na trať poprvé společně vydají prototypy Le Mans Hypercar (LMH) a Le Mans Daytona h (LMDh). Tato nová éra Hyperaut bude oficiálně zahájena v Daytoně jako výsledek spolupráce na technických předpisech mezi ACO, FIA a IMSA.

V 60členném startovním roštu najdeme s devět vozů LMDh, které se utkají v nové třídě GTP IMSA. Za nimi bude následovat deset vozů LMP2, devět strojů LMP3, osm vozů GTD ve třídě Pro a zbytek bude bojovat o úspěch v kategorii GTD.

Zástupci IMSA odhalili svá nová pravidla LMDh už před několika lety. Tyto vozy jsou založeny na podvozcích LMP2, které výrobci doplňují o vlastní karoserie a hybridní motory. Jsou připravené pro závody IMSA a mistrovství světa ve vytrvalostních závodech (FIA WEC). To znamená, že poprvé po několika desetiletích mohou stejné vozy závodit v Daytoně, Sebringu i Le Mans  a utkat se tak o o trojkorunu vytrvalostních závodů.

Francouzské ACO připravilo svoje pravidla pro kategorii LMH. Tyto vozy jsou hybridní nebo nehybridní vozy, mohou být postavené na podvozku závodních nebo silničních aut a mají přísné předpisy pro výkon. Toyota, Ferrari, Peugeot ani Glickenhaus však zatím se starty v IMSA nepočítají.

V Daytoně se v rámci třídy GTP objeví vozy značek Porsche, Acura, Cadillac a  BMW. Kvalifikaci ovládli piloti Porsche. V kvalifikaci se nejlépe vedlo Acuře v barvách Meyer Shank Racing, která si vyjela historicky první pole position v hybridní éře.

61. ročník Rolex 24 at Daytona startuje v sobotu v 19:40 našeho času.

Startovní listina Rolex 24 at Daytona ZDE

Výsledky kvalifikace Rolex 24 at Daytona ZDE

Foto: IMSA

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.