Poslední nejlepším nováčkem, Šoltys s Kolocovou opravovali. Pro Buggyru byl závěr Dakaru perný

Karel Poslední potvrdil 11. pozici v kamionech a stal se nejlepším nováčkem ve své kategorii. Martina Šoltyse s Aliyyah Kolocovou potkaly na posledních 61 měřených kilometrech technické problémy a dvojici hrozilo, že soutěž vůbec nedokončí.

"Mám za sebou první Dakar. Dal jsem ho, takže dobrý," byl Karel Poslední v cíli spokojen. Jezdec startující s vozem Tatra Phoenix si letos odbyl dakarskou premiéru po pouhých dvou startech na scéně dálkových rallye. V cíli měl sice radost, že nástrahy Dakaru zdolal, současně ho ale mrzely trable jeho parťáků. "Cestou jsme pomáhali ještě Martinovi a na trati stála i Alča. I posledních šedesát kilometrů může být zrádných. Jsme celkově jedenáctí, to je taky super. Víc jsem si nemohl přát. Vítězstvím pro mě je už to, že jsem Dakar dojel," uzavírá své hodnocení.

Martin Šoltys si během závěrečných dvou dnů Rallye Dakar vybral snad všechnu možnou smůlu. Ještě ve středu zkušenému jezdci patřilo s vozem Tatra Buggyra EVO3 celkové čtvrté místo a zdálo se, že o jeho nejlepší dakarský výsledek ho mohou připravit snad jen technické problémy. Ty ale přišly. Ve čtvrtek Šoltys etapu nedokončil poté, co na jeho kamionu selhal kloubový hřídel. Problémy nezmizely ani v pátek, kdy už soutěž dojížděl mimo celkové pořadí.

"Kompresor to vzdal, únava materiálu," popisuje palubní mechanik Tomáš Šikola, který ale spolu se Šoltysem a navigátorem Vlastimilem Mikschem nehodil "ručník do ringu". "My jsme to nevzdali. Když jsem vylezl z auta a viděl, jak je celé od oleje a za námi je velká olejová stopa, tak mě přepadla totální bezmoc," přiznává Šikola.

Trn z paty posádce vytrhl Karel Poslední. "Naštěstí nám Kája dal kompresor. Vyměnili jsme ho, i když jsme byli poslední auto na trati. Dokonce k nám přiletěla helikoptéra a člen organizačního týmu se nás ptal, jestli vůbec budeme pokračovat. Ale to jsme už zavírali bočnice a měli hotovo," dodává Šikola.

Aliyyah a její potíže

Své si při poslední etapě užila také Aliyyah Kolocová. Jednadvacetiletá závodnice směřovala se speciálem Red-Lined REVO T1+ v poklidu do cíle, 20 kilometrů před cílem ale přišla neočekávaná komplikace.

"Zlomil se trojúhelník na zadním rameni. Museli jsme ho vyměnit, což trvalo opravdu dlouho. Nakonec se nám to podařilo dát dohromady," říká Aliyyah. To ale ještě nebyl konec. "Když jsme se rozjeli, tak asi za čtyři, pět kilometrů jsem cítila něco divného. Šla jsem auto zkontrolovat a uviděla, že náboj kola praskl a začal doutnat. Proto jsme museli vyměnit i náboj kola," říká Aliyyah.

V závěrečných kilometrech si musela dávat pozor na brzdy. "Zadní brzdy se doslova usmažily. Proto jsme jeli jen na přední brzdy a museli také zamknout diferenciál. Na posledních patnácti kilometrech naštěstí nebylo moc velkých dun, takže jsme to zvládli. Občas jsme se museli otočit, protože jsme neměli výkon na všech kolech. Musela jsem duny víc objíždět a taky jsem nechtěla rozbít diferenciál," popisuje.

Po všech zmíněných potížích Kolocová dorazila do cíle poslední etapy se ztrátou více než šest a půl hodiny. V absolutní klasifikaci automobilů končí jako padesátá sedmá, v rámci kategorie Ultimate je z toho 35. místo. V kategorii Ultimate byla Aliyyah jedinou ženou, která soutěž letos dokončila. Svůj loňský výsledek nevylepšila. Tehdy skončila jako dvacátá pátá.

Foto: Buggyra Racing

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.