Problémy s vodní pumou stály Macíka na Baja Aragón vítězství. Příště už pojede s novým kamionem

Návrat Martina Macíka za volant kamionu značky Liaz přezdívaného Franta skončil na Baja Aragón třetí příčkou mezi kamiony. Nebýt však potíží s vodní pumou v úvodní etapě, mohl sedlčanský závodník pomýšlet i na vítězství. Při říjnové Marocké rallye už nastoupí s novým speciálem.

Z celkové trojice etap se Macíkově partě podařilo vyhrát dvě - druhou sobotní a nedělní. V úvodním sobotním úseku se ovšem Macík spolu se svým spolujezdcem Františkem Tomáškem a mechanikem Davidem Švandou museli spokojit až se čtvrtou pozicí. Mohly za to potíže s vodní pumpou, kterou trefil jeden z kamenů. Posádka tak musela zhruba hodinu a půl opravovat. Právě tato časová ztráta rozhodla o tom, že na konci soutěže nebrali u Big Shock Racingu vítězství, ale třetí místo.

"S Frantou to bylo jako za mlada. Na to, že před startem neprošel žádnou zásadní renovací a jen jsme ho trochu pošolichali, tak se držel statečně. Je to tank," řekl Macík o svezení s kamionem, u kterého se musel obejít mimo jiné bez automatické převodovky.

Macíka během víkendu netrápila pouze vodní puma. Při druhé sobotní etapě totiž dostala zabrat i převodovka.

"Byl to opravdu masakr. Všechny jsme předjeli, ale posledních 70 kilometrů z celkových 230 už fungovaly na převodovce jen dva kvalty. V kabině jsme měli přes 50 stupňů. Ale do cíle jsme přiletěli jako nejrychlejší. Já si ještě o volantovku ukopnul koleno," přibližuje Macík situaci ze závěru druhé etapy.

Valtr nejlepším kamioňákem

Martin Macík sice v kategorii kamionů na vítězství nedosáhl, přesto se ale mohly české barvy radovat z triumfu. Na prvním místě totiž skončil Jaroslav Valtr.

"Máme radost. Hlavně mě těší to, že jsme si pozávodili s Janusem van Kasterenem. Na toto srovnání jsem byl hodně zvědavý. Jsme spokojeni, příště do toho půjdeme zase. Děkujeme za podporu a těšíme se na další závody," uvedl Valtr v cíli.

I Valtrova cesta za vítězstvím ale vedla přes překážky. Během první etapy nejprve nedobrzdil do jedné ze zatáček a vycestoval do křoví. Poté ho ještě potkal defekt pneumatiky. Před startem druhé etapy pak na jeho kamionu začalo ucházet kolo, které tak musel vyměnit. Zatímco v první etapě zvítězil, ve zbylých dvou si připsal druhou příčku za krajanem Macíkem.

Valtrův triumf mohl těšit i Macíkův tým. Valtr Racing totiž závodí s jedním z několika kamionů, které vznikly ve vývojovém centru Martina Macíka staršího s názvem MM Technology. Tento vůz značky Iveco nese přezdívku Andrej.

Příště už s novým kamionem

Další závodní vystoupení plánuje Macík v říjnu, kdy se chce zúčastnit Marocké rallye. Zde už by měl usednout do nového speciálu pro Rallye Dakar 2023, který se momentálně připravuje v dílnách MM Technology. V porovnání s předchozím kamionem se ten nový bude lišit zejména v použití nových materiálů, elektronice, umístění palivových nádrží nebo v nastavení podvozku.

S kamionem Iveco přezdívaným Karel, se kterým Macík absolvoval svá poslední tři dakarská vystoupení, už příští Dakar Macík nepojede. Kamion byl totiž prodán německému týmu Ruhrtal. Stejný osud potkal i kamion se jménem Arnošt, který na loňském Dakaru řídil Martin Šoltys. Ten už nyní patří nizozemské stáji Fireman a nadcházející ročník Rallye Dakar s ním absolvuje Richard de Groot.

Foto: Big Shock Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.