Zuffenhausen slaví 75 let výroby sportovních vozů Porsche

Továrna, kde se zrodil legendární model 911, zůstává srdcem značky i v nové éře.

Psal se 6. duben 1950, když se ze zkušební haly v Zuffenhausenu poprvé vyhoupl na světlo světa zbrusu nový vůz Porsche 356. Byl to první exemplář vyrobený na německé půdě, a přestože vypadalo jeho tělo spíš jako elegantní hliníková skořápka, šlo o začátek jednoho z nejúspěšnějších příběhů v historii automobilismu. Od té chvíle se Zuffenhausen, část Stuttgartu, stal domovem sportovních vozů Porsche. A jak říká člen představenstva pro výrobu Albrecht Reimold: „Zuffenhausen je a zůstane domovem našich sportovních aut. Ztělesňuje průkopnického ducha, špičkové výrobní technologie a kvalitu zpracování.“

Porsche sice vzniklo už v roce 1938, tehdy však jen jako konstrukční kancelář. Po válce se firma přesunula do rakouského Gmündu, kde mezi lety 1948 a 1950 vzniklo ručně 52 kusů modelu 356 s hliníkovou karoserií. Prvotní prototyp, označený jako 356 'No.1' Roadster, získal silniční homologaci 8. června 1948. Ale teprve návrat do Zuffenhausenu a spuštění sériové výroby znamenaly opravdový start značky Porsche, jak ji známe dnes.

První kus z nové série spatřil světlo světa právě 6. dubna 1950. Do konce téhož roku už bylo hotovo 317 vozů. A poptávka rostla závratně, zejména kvůli úspěchům v motoristickém sportu a obrovskému zájmu z vývozních trhů. Porsche přitom na začátku fungovalo v provizorních podmínkách – konstrukční kancelář sídlila v baráku na Schwieberdinger Strasse, výroba probíhala v pronajatých prostorách karosárny Reutter, která zajišťovala i lakování a montáž karoserií.

V roce 1952 se Porsche konečně dostalo ke stavbě vlastního montážního závodu, takzvaného Werk 2. Autorem moderní haly byl renomovaný architekt Rolf Gutbrod. O dva roky později už probíhalo její rozšíření a v roce 1955 se firma mohla vrátit i do původní budovy Werk 1. Výroba motorů se pak přesunula do Werk 3 a v roce 1963 došlo k zásadnímu kroku – Porsche koupilo Reutterovu karosárnu i s tisícovkou zaměstnanců. A tím si pojistilo nejen výrobní know-how, ale hlavně budoucnost v Zuffenhausenu.

Ve stejném roce, tedy 1963, začala výroba tehdy nového modelu 901, později slavného jako Porsche 911. Do ukončení produkce „třistašestapadesátky“ v roce 1965 bylo vyrobeno zhruba 78 tisíc kusů. Porsche ale nespalo na vavřínech a továrnu neustále rozšiřovalo. Flexibilita, která je pro výrobu ve Stuttgartu typická i dnes, začala už v 50. letech – tehdy z jediné linky vyjížděly současně různé verze jako Coupé, Cabriolet, Roadster i Speedster. Stejný princip zůstává i v současnosti, kdy z jedné linky vyjíždějí modely 911 Carrera, GT3 nebo závodní Cupy.

Přelom 60. a 70. let přinesl další expanzi. Výroba se optimalizovala, budovaly se nové haly a v roce 1969 vznikla vícepodlažní budova č. 41 určená pro finální montáž. V roce 1973 už v Porsche pracovalo na čtyři tisíce lidí, a do konce 80. let se jejich počet více než zdvojnásobil. Vedle Zuffenhausenu se rozrostla i vývojová základna ve Weissachu a administrativní zázemí v Ludwigsburgu.

S rostoucí poptávkou bylo nutné znovu rozšířit i samotnou výrobu. V roce 1988 vznikla nová karosárna Werk 5. Nejviditelnějším symbolem tehdejší modernizace se stal dopravní most přes rušnou Schwieberdinger Strasse – hotové karoserie jím ve výšce 35 metrů mířily do závodu Werk 2 na finální montáž.

Ale žádná továrna nemůže žít jen z minulosti. Porsche neustále modernizuje, což platí dvojnásob pro 21. století. V roce 2019 se v Zuffenhausenu spustila sériová výroba Taycanu – prvního čistě elektrického Porsche. Pro potřeby elektromobility vznikly nové haly, moderní lakovna a kompletně nová montážní budova s modulární konstrukcí. Vedle stávajícího mostu přibyl druhý, aby nové logistické centrum efektivně spojil s ostatními částmi závodu.

V současnosti se v Zuffenhausenu rodí jak tradiční boxerové motory pro 911, tak osmiválce pro čtyřdveřové modely i elektromotory pro Taycan a elektrický Macan. A to všechno v prostorách o rozloze zhruba jednoho čtverečního kilometru.

„Výroba v Zuffenhausenu je kombinací high-tech a řemesla,“ říká Reimold. „Najdete tu automatizované přepravní systémy bez řidiče, centrální výrobní cloud i umělou inteligenci. A zároveň zde ručně vznikají interiéry a speciální edice.“ Součástí areálu jsou také tři manufaktury: Porsche Exclusive Manufaktur pro individuální přání zákazníků, Sonderwunsch pro naprosto unikátní vozy a CFRP Manufaktur pro karosářské díly z lehkých kompozitů, které se skládají ručně mimo hlavní výrobní linku.

Vedle Zuffenhausenu hrají důležitou roli i další lokace – Weissach s vývojem a Leipzig, kde se vyrábí modely jako Panamera či Macan. Ale právě Zuffenhausen je srdcem značky. Místem, kde před 75 lety začal sen o sportovním autě a kde dnes vznikají vozy, které fascinují celý svět. „Tady se nevyrábějí jen auta,“ dodává Reimold. „Tady vzniká vášeň, tradice a budoucnost značky Porsche.“

Foto: Porsche

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.