Porsche vzdalo hold legendě. Siffertovi věnovalo výjimečný model 911 GT3 RS

Jako poctu zesnulému švýcarskému závodníkovi Jo Siffertovi představilo Porsche model 911 GT3 RS Tribute to Jo Siffert.

Tento výjimečný vůz je nejen oslavou Siffertova odkazu, ale také připomínkou prvního vítězství legendárního vozu Porsche 917 před téměř 55 lety. 10. srpna 1969 Siffert spolu s Kurtem Ahrensem ovládl závod na 1000 km na Österreichringu. Tam se začala psát slavná závodní kariéra modelu 917.

Michael Glinski, generální ředitel společnosti Porsche Schweiz AG, vyjádřil svůj obdiv k Siffertovu vlivu na historii značky Porsche: "Jo Siffert společně s Kurtem Ahrensem odstartoval vítězstvím v Zeltwegu v roce 1969 úspěšnou historii modelu 917. Vášeň, s jakou šel za svým závodním snem, je působivá i dnes a dokonale zapadá do jádra naší značky - Driven by Dreams."

Model 911 GT3 RS Tribute to Jo Siffert, vyrobený společností Porsche Exclusive Manufaktur v rámci programu Sonderwunsch, bude vystaven ve švýcarských centrech Porsche v srpnu 2024 a poté se představí na veletrhu "Auto Zürich" začátkem listopadu. Vůz bude prodáván prostřednictvím náhodného výběru mezi zájemci.

Siffert zůstává ve Švýcarsku uctívanou osobností. Jeho kariéra trvala pouhých 11 let, zúčastnil se 298 závodů a často během jediného víkendu odjel několik podniků. Na vzniku tohoto vozu se podíleli syn Philippe Siffert, který šel v otcových závodnických stopách, a vnuk Jérémy Siffert.

"Být svědkem vzniku tohoto Porsche na počest mého otce bylo nesmírně vzrušující. S pečlivou pozorností věnovanou historickým detailům a řemeslným zpracováním nejvyšší kvality zaměstnanci Porsche Sonderwunsch Manufaktur proměnili již tak výjimečný model 911 GT3 RS v naprosto unikátní dílo - prodchnuté duchem Jo Sifferta,“ uvedl syn legendy.

V designu modelu vzdávajícího hold slavnému jezdci se objevuje řada odkazů na legendární model Porsche 917. "Tento model je inspirativním vozem ve dvojím smyslu: na jedné straně jeho vizuální provedení vychází z designu modelu 917, s nímž Jo Siffert a Kurt Ahrens před 55 lety dojeli k vítězství na Österreichringu," vysvětlil Alexander Fabig, viceprezident pro individualizaci a klasiku společnosti Porsche AG. "Na druhou stranu tento unikát ukazuje rozsáhlé možnosti individualizace exteriéru a interiéru, které nabízíme v rámci programu Sonderwunsch."

Exteriér vozu je převážně lakován v barvě Pure White se zelenými akcenty Viper Green, což odráží barevné schéma původního modelu 917. Číslo "29", které Siffert použil v zahajovacím závodě, je výrazně vyvedeno na dveřích, přední kapotě, zadním křídle a dokonce i na víčkách ventilků pneumatik. Porsche s pomocí firem Bosch a Shell pečlivě obnovilo dobové sponzorské nálepky, což zvyšuje autenticitu vozu.

Uvnitř tribute modelu vyzařuje závodní atmosféra díky materiálům Race-Tex v černé a červené barvě Guards Red. Na opěrkách hlavy je vyšitý motiv přilby a na ochranných krytech dveří je silueta modelu 917 v kombinaci se Siffertovým podpisem. Dokonce i klíček od vozidla je jedinečně upraven s vyraženým autogramem Jo Sifferta na krytu středové konzoly a koženém pouzdře na klíček.

Peter Falk, bývalý vedoucí závodní inženýr, se zamyslel nad Siffertovým přínosem k úspěchu značky Porsche: "Za titul mistra světa sportovních vozů v roce 1969 vděčíme z velké části Jo Siffertovi. Byl zdaleka nejrychlejším mužem našeho týmu." Siffertova vítězství, včetně klíčového vítězství v Zeltwegu, měla zásadní význam pro upevnění dominance modelu 917.

Siffertova kariéra byla tragicky přerušena, když v roce 1971 zemřel při smrtelné nehodě během závodu Formule 1 v Brands Hatch. Jeho odkaz však nepřestává inspirovat, jak dokazuje tato výjimečná pocta od Porsche.

Obnovený program Sonderwunsch, který Porsche zahájilo koncem 70. let, umožňuje vytvářet individuální, ojedinělé vozy. Zákazníci nyní mohou spolupracovat přímo se společností Porsche při navrhování vozů na míru, přičemž možnosti sahají od specifických požadavků na barvu a materiál až po zcela individuální koncepty vozů.

Zájemci o takovéto jedinečné individualizace mohou kontaktovat centrum Porsche, čímž se zahájí proces Sonderwunsch, který vede k individuální konzultaci v Zuffenhausenu nebo v jiných mezinárodních lokalitách, jako je Atlanta nebo Los Angeles, což zajistí, že každý požadavek na míru bude splněn s odbornou precizností a péčí.

Foto: Porsche

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.