Italská společnost Pirelli připravila zajímavá čísla o letošním ročníku světového šampionátu F1.
Sezona 2023 byla pro společnost Pirelli, výhradního dodavatele pneumatik pro šampionát F1, významným rokem. Během 22 Velkých cen ujely pneumatiky Pirelli celkem 307 925,8 kilometrů. Tato vzdálenost se téměř rovná osminásobnému obkroužení obvodu Země. Pneumatiky, na nichž alespoň jedno kolo ujeli jezdci všech 10 týmů, ujely neuvěřitelných 60 473 kol s 6 847 sadami.
Slicky tvořily 93,69 % celkové ujeté vzdálenosti. Naproti tomu pouze 6,31 % kilometrů bylo ujeto na pneumatikách Cinturato Intermediate nebo Cinturato Extreme Wet. Mezi pneumatikami bez vzorku se jako klíčová ukázala směs C3. Bylo s ní ujeto 105 499 kilometrů, což je více než třetina (36,57 %) celkové ujeté vzdálenosti. To je logické, protože C3 byla nominována na každý závod. Za C3 následovaly z hlediska využití C4, C2, C5 a nejméně používaná směs C1, které se na celkové vzdálenosti podílely 27,43 %, 15,41 %, 13,55 % a 5,73 %. Kromě toho bylo na prototypových pneumatikách během víkendů Velkých cen v Barceloně, Suzuce či v Mexico City najeto 3 800 kilometrů.
Nejdelšího stintu dosáhl Oscar Piastri z McLarenu při Velké ceně Saúdské Arábie. Při svém druhém startu v závodě formule 1 byl australský jezdec nucen na konci prvního kola předčasně zastavit v boxech, aby vyměnil poškozené přední křídlo po kontaktu s Pierrem Gaslym. Současně přezul na sadu pneumatik C2, se kterou působivě dojel až do cíle a ujel celkem 302,5 kilometru.
Druhý nejdelší výkon na jedné sadě předvedl Esteban Ocon, který v Baku ujel na C3 300,5 kilometru. Francouz startoval z boxové uličky a povinnou zastávku v boxech absolvoval v předposledním z 51 kol. Na ázerbájdžánském uličním okruhu Valtteri Bottas absolvoval celou vzdálenost sprintu na sadě pneumatik C5 a ujel 102 kilometrů. Bottas vytvořil také rekord v nejdelší vzdálenosti na nejtvrdší směsi C1. V Silverstonu ujel 32 kol (188,4 kilometru). Nejdelšího stintu na pneumatikách C4 dosáhl Sezóna ze stáje Alfa Romeo, který v Singapuru na nich odjel 212,7 kilometru.
Letošní rok nabídl tři různé víkendové formáty se specifickými pravidly pro používání pneumatik. Čtrnáct závodů se jelo podle tradičního víkendového harmonogramu tří volných tréninků, kvalifikace a závodu. Víkendů se sprintem bylo šest a skládaly se z jednoho volného tréninku v pátek, následovaného kvalifikací na závod, sobotním sprintovým rozstřelem a následným sprintem a hlavní Grand Prix v neděli.
Dvakrát byl vyzkoušen formát ATA (Alternative Tyre Allocation), jehož cílem bylo prozkoumat efektivnější strategie správy pneumatik. Pozoruhodné je, že nebylo použito přibližně tisíc sad slicků, zatímco dalších 732 sad absolvovalo pouze jedno až tři kola. Pro extrémní mokré pneumatiky zavedla společnost Pirelli přístup "strip and fit", který umožnil přenášení namontovaných, ale nepoužitých pneumatik do dalších závodů.
Závodem s největším počtem výměn pneumatik byla Velká cena Nizozemska. Stalo se tak zásluhou proměnlivého počasí a občasného deště. V tomto závodě došlo k 82 zastávkách v boxech kdy přičemž byly použity všechny typy pneumatik: tři směsi slicků, přechodné gumy a extrémní mokré pneumatiky. Naproti tomu ve Velké ceně Miami bylo vyměněno nejméně pneumatik a všech 20 jezdců absolvovalo pouze povinnou návštěvu depa. Celkový počet výměn pneumatik za celý rok, včetně sprintů závodů, činil 871.
Z teplotního hlediska se jako nejteplejší ukázal závod v Austinu, kde okolní teplota dosáhla 34,7 stupně Celsia během sprintu a 32,8 stupně v den Velké ceny. Naopak nejchladnější byl závod v Zandvoortu, kde bylo v průměru 15,1 stupně Celsia. Na Hungaroringu byla zaznamenána nejvyšší teplota asfaltu 53,6 stupně Celsia, zatímco v Las Vegas naměřil teploměr na asfaltu jen 18,5 stupně Celsia.
Zdroj: Pirelli
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.