Zatím jsem pořád bez smlouvy, vyvrací König spekulace. MotoGP je pro něj sci-fi

Oliver König zatím s týmem Orelac smlouvu na příští sezonu MS superbiků nepodepsal, ačkoli z řady neoficiálních zdrojů přicházejí opačná tvrzení. Český jezdec něco takového popřel v našem rozhovoru, v němž přišla řeč rovněž na jeho letošní sezonu, vytrvalostní mistrovství světa nebo na Toma Sykese.

Máš za sebou svou první kompletní sezonu v MS superbiků. Dlouho jsi čekal na první body, nakonec jsi ale získal tři a v celkovém pořadí jsi porazil například i zkušenějšího Leandra Mercada. Jak tedy letošní sezonu hodnotíš?

Nemůžu říct, že bych byl spokojen, zároveň si ale myslím, že není důvod být na sebe naštvaný nebo zklamaný. Ohodnotil bych to tedy tak nějak neutrálně.

Všechny ze svých tří bodů jsi získal až při posledních dvou podnicích v Mandalice a na Phillip Islandu. Dlouho jsi tedy byl jediným stálým účastníkem bez bodů. Předpokládám, že to asi nebylo příjemné. Musel jsi čelit například nějakým negativním reakcím od okolí?

To úplně ne. Příjemné to určitě nebylo, ale neměl mi to nikdo za zlé. Nejvíce jsem to měl za zlé asi já sám sobě.

Říkáš, že jsi to měl za zlé hlavně ty sám sobě. Zažil jsi tedy během sezony například i momenty, kdy jsi pochyboval o sobě a o tom, zdali jsi do superbiků nepřestoupil moc brzy?

Určitě. Bylo to tak v podstatě v prvních tří čtvrtinách sezony. Byl jsem na vážkách. Říkal jsem si, jestli tu mám vůbec být nebo se na to raději vykašlat. Nakonec jsme to ale dobojovali a řekl bych, že se ctí.

Teď si představ, že by ses vrátil v čase, ale měl jsi už dnešní zkušenosti a stál před rozhodnutím, zdali přejít ze třístovek rovnou do superbiků. Rozhodl by ses i dnes stejně nebo bys nejprve zvolil třídu Supersport 600?

Asi bych do toho šel znovu. Řídím se heslem, že lidé, kteří neriskují, se nikdy nedostanou výše. Já patřím mezi ty, kteří riskují. Proto jsem zariskoval a zariskoval bych znovu.

Jak už jsme zmínili, bodované výsledky jsi vybojoval při posledních dvou podnicích v Mandalice a na Phillip Islandu. Čemu bys tyto výsledky přičetl? Přišlo to zkrátka samo se zkušenostmi a najetými kilometry nebo bys řekl, že ti tyto dva okruhy obzvlášť sedly?

Bylo v tom více věcí. Měl jsem více zkušeností s motorkou a týmem, už to bylo takové, že jsem si dokázal s motorkou i hrát. Roli ale hrálo například i to, že ani ostatní jezdci toho nemají na mimoevropských tratích najeto tolik jako na těch evropských.

Dobrou rychlost jsi ale ukázal i před domácími fanoušky v Mostě. Tam jsi se sice zranil po pádu v superpole závodě, v prvním a druhém závodě jsi ale vybojoval dvě šestnáctá místa. Předpokládám tedy, že i tento víkend hodnotíš pozitivně…

Most byl určitě úžasný. Jel jsem na domácí půdě před fanoušky a před rodinou. Škoda, že se nám nepovedlo získat body už tam, nebyli jsme od toho daleko. Most beru určitě jako jeden z lepších víkendů, i když to nebyl ten úplně nejlepší.

Momentálně se mluví o tvé budoucnosti. Z některých neoficiálních zdrojů dokonce přicházejí i informace, že už máš smlouvu s Orelacem na rok 2023. Je to pravda? Co všechno můžeš v tuto chvíli říct ke své budoucnosti?

To, že máme smlouvu, není pravda. Miloš Čihák a Sandro Moretti ale jednají s Orelacem a zkoušejí se dohodnout na další spolupráci. To je ale jediné, co já momentálně vím. Více toho nevím, ani například nevím, do kdy má padnout finální rozhodnutí. Zkrátka vím, že jenom jednají o mé budoucnosti v Orelacu. Jistého ale ještě není nic.

Kdyby pokračování u Orelacu z nějakého důvodu nevyšlo, máš nějaké alternativy? Ať už v MS superbiků nebo jinde?

Kdyby to nevyšlo, tak bych šel asi zpátky studovat (směje se – pozn. red.). Orelac je totiž v podstatě jediný tým, kde bych mohl závodit. Ještě je volno u Pederciniho, ale tam se mi moc nechce. Zbytek stájí už má obsazeno. Co se týče supersportů, tak popravdě nevím, jestli Miloš s někým jedná. Dávám jemu a Sandrovi důvěru. Věřím, že pro mě vymyslí to nejlepší a nechám se překvapit, co to bude.

Tvým velkým kamarádem, se kterým se i připravuješ mezi závody, je Filip Salač. Ten letos odjel svou první sezonu v Moto2 a v Thajsku dokonce vybojoval pódium, když dojel druhý. Jak se ti tedy jeho výkony líbily?

Já si myslím, že jsem byl jedním z mála, kdo před sezonou veřejně řekl, že Filip může být na pódiu. Jsem rád, že se to potvrdilo. Filipa trochu mrzelo, že to o jednu zatáčku nevyhrál (v poslední zatáčce se před něj po chybě dostal Tony Arbolino – pozn. red.) a také to, že se jelo na vodě. Myslím si ale, že ukázal, že to není jenom vodník a že se s ním musí počítat i na suchu, například na Silverstone. Příští rok se s ním podle mě musí počítat hodně vysoko.

Letos jsi se chtěl soustředit hlavně na to, abys se sžil s Kawasaki v MS superbiků. Kvůli tomu jsi obětoval i možnost startů ve vytrvalostním MS. Je to sice ještě daleko, ale dovedl by sis představit, že už bys příští rok nějaké vybrané podniky ve vytrvalostním MS absolvoval? Například opět s Filipem Salačem, tak jako loni v Mostě?

Dovedu si to představit, ale asi jenom s TME Racingem, Dominikem Jůdou a Filipem. Jinak se mi do toho nechce. I letos jsme měli nějaké nabídky, ale pokud bych neměl důvěru v tým, tak bych do toho nešel. A já teď důvěřuji právě asi jenom TME. S nimi jsme jeli už v Mostě, kde vše fungovalo bez problémů. S kluky bych do toho určitě rád šel. Už jsme to řešili, ale co jsem tak slyšel, tak chybějí nějaké peníze. Kdyby tedy někdo chtěl, tak nás může podpořit a může nás vidět v nějakém vytrvalostním závodě. Já bych si to určitě rád zkusil a příští rok bych do toho už šel.

Kalendář příští sezony vytrvalostního MS obsahuje 24 hodin Le Mans, 24 hodin Spa-Francorchamps, osmihodinovku v Suzuce a poté také čtyřiadvacetihodinový Bol d´Or na okruhu Paula Ricarda v Le Castellet. Co by tě lákalo nejvíce?

Asi Le Mans. Suzuka je sice Suzuka, ale tam bychom s TME určitě nejeli z finančních důvodů. Líbilo by se mi Le Mans. Nikdy jsem tam nejel a navíc je to takový legendární podnik, takže tam bych rád jel.

Nyní jsi ve fázi kariéry, kdy se snažíš uchytit v MS superbiků. Za sen každého závodníka je přitom považováno MotoGP. Ovlivnilo tvé angažmá v MS superbiků tvůj zájem o MotoGP? Je to pro tebe pořád vysněná série nebo tvá hlavní pozornost směřuje právě k MS superbiků?

Já měl superbiky raději asi odjakživa, asi už od doby, kdy jsme se s tátou rozhodli sejít z cesty Moto3 a řekli jsme si, že tudy cesta nevede. Už od té doby sleduji více superbiky než MotoGP. MotoGP je určitě nejvíce, ale jak pro koho. Já se teď chci uchytit hlavně v superbicích a něco tam dokázat. Vůbec nemám potřebu se do MotoGP cpát. Pro mě je to jiná planeta a asi i planeta, na kterou nepatřím. Nelíbí se mi, jakým směrem tam jdou motorky. Přijde mi to už trochu jako sci-fi.

Co konkrétně se ti na motorkách v MotoGP nelíbí?

Křidélka, snižování zadní části motorky, startovní pomůcky a všechny tyto vychytávky, které z mého pohledu dělají z toho sportu F1. Líbí se mi více královská kubatura z 90. let nebo z roku 2000 než ta současná.

Zkrátka máš raději závodění, které tolik neovlivňují technické pomůcky?

Přesně tak. Já samozřejmě chápu, že je za tím politika a snaha být vpředu, po těch vychytávkách, které se vymýšlejí, už ale ty stroje nevypadají ani jako motorky.

V příští sezoně rozšíří MS superbiků řada zvučných jmen. Vrací se mistr světa z roku 2013 Tom Sykes a přicházejí také bývalý jezdec MotoGP Danilo Petrucci, šampion britských superbiků Bradley Ray, další bývalý jezdec MotoGP Remy Gardner nebo dvojnásobný šampion supersportů Dominique Aegerter. Třeba takový Tom Sykes pojede stejně jako ty na satelitní Kawasaki, akorát v týmu Puccetti. Věříš tedy, že by sis s ním mohl zazávodit kolo na kolo, pokud zůstaneš?

Když jsem koukal, jak jel Sykes na testech, tak nevím, jestli bychom si spolu úplně zazávodili. Jel totiž pěknou kudlu. Shodou okolností odchází k Puccettimu a Sykesovi můj parťák, co mi dělal elektroniku. To mě trochu mrzí, protože byl skvělý a v Orelacu bude chybět. Ale přeji mu to, je to dobré pro jeho rozvoj a posune se díky tomu o kus dále. Jsem překvapen, jak se Tomu Sykesovi na testech dařilo. Jel opravdu rychle. V příštím roce bude konkurence v MS superbiků ještě větší a diváci se mají na co těšit.

Dovedeš si představit, že bude Sykes schopen prohnat i tovární jezdce Kawasaki Jonathana Reu a Alexe Lowese?

Možná v nějakých kvalifikacích by mohl potrápit Alexe Lowese, ale v závodě si myslím, že je to bez šancí. Když ještě závodil za BMW, tak to také bylo tak, že třeba vyhrál v kvalifikaci, ale v závodě dojel až šestý nebo sedmý. On je vyhlášený tím, že je to jezdec na jedno kolo. Je to samozřejmě mistr světa, o tom žádná, ale v posledních letech, kdy závodil v superbicích, se mu dařilo hlavně v kvalifikacích. Neříkám, že měl špatné závody, ale od mistra světa by se čekalo více.

Foto: Oliver König via Facebook

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.