Poslední podnik letošní sezony WRC, kterým byla Rallye Monza, skončil vítězstvím pro Sébastiena Ogiera. Francouz se tak již poosmé stal mistrem světa. Závodníkovi Toyoty byl po celou dobu soutěže vyrovnaným soupeřem jeho týmový kolega Elfyn Evans, který měl před podnikem jako jediný matematickou šanci sebrat ještš Ogierovi titul. Nakonec se ale musel spokojit se druhou příčkou jak v soutěži, tak v šampionátu. Toyota slaví titul i mezi týmy.
Letošní sezona Mistrovství světa v rallye vyvrcholila během předposledního listopadového víkendu v italské Monze. Před začátkem podniku stále nebylo rozhodnuto o novém šampionovi. Blíže byl k mistrovské koruně Sébastien Ogier. Francouz měl před svým týmovým kolegou od Toyoty Elfynem Evansem náskok sedmnácti bodů. Právě Brit zůstával jediným závodníkem, který ještě mohl Ogiera na cestě za osmým titulem zastavit. Hotovo ještě nebylo ani mezi týmy. Zde to ale vypadalo pro vedoucí Toyotu velmi dobře. Před Hyundai totiž měla k dobru již 47 bodů.
Ogier poosmé mistrem světa
Během celého víkendu to byla právě dvojice aspirantů na titul Ogier a Evans, kdo sváděl boj o vítězství. Jejich bitva trvala po celý víkend a oba jezdci se několikrát prohodili v pořadí. Po pátečním dopoledni na tom byl lépe Ogier, který před Evansem vedl o 6,5 sekundy. Pátek ale zakončil na prvním místě Evans s náskokem 1,4 sekundy, když využil mimo jiné i Ogierových potíží s brzdami v páté erzetě.
V sobotu dopoledne se ale Ogier zase vrátil do čela. Francouz po skončení dopolední části vedl o 5,2 sekundy. Na první příčce zůstal i po odpoledním programu. Před závěrečným dnem ovšem oba jezdce dělila pouhá půlsekunda.
V úvodní nedělní erzetě zajeli Ogier i Evans shodný čas. Lídr šampionátu ale zažil moment, při kterém mu jistě zatrnulo. Kolidoval totiž s bariérou. Incident ale pro něj neměl žádné vážné následky a na druhé rychlostní zkoušce dne navíc navýšil své vedení na 7,6 sekundy. Využil zaváhání Evanse, který probrzdil a poté mu dvakrát zhasl motor. První místo udržel Ogier i po závěrečné powerstage a dojel si tak nejen pro své 54. vítězství v kariéře, ale i pro osmý titul mistra světa. Jedná se o jeho poslední titul ve WRC. Příští rok už se totiž bude Ogier s Toyotou zúčastňovat pouze vybraných podniků. Současně šlo o Ogierův poslední start s dlouholetým spolujezdcem Julienem Ingrassiou, který po této sezoně končí s navigátorskou kariérou. Evans se musel spokojit se druhým místem jak v Rallye Monza, tak v šampionátu.
???? pic.twitter.com/xKwHaD5UvO
— WRC - FIA World Rally Championship (@OfficialWRC) November 21, 2021
Dvojité vítězství Toyoty v letošním ročníku Rallye Monza současně znamená, že japonská značka může oslavovat titul mezi týmy. Jedná se o historicky páté prvenství Toyoty. Její předchozí čtyři úspěchy pocházejí z let 1993, 1994, 1999 a 2018. Pátým titulem Toyota vyrovnala v historické tabulce Peugeot, se kterým se nyní dělí o třetí místo. Úspěšnější jsou jen Lancia (10) a Citroën (8).
Sordo využil Neuvilleova zaváhání, životní výsledek Solberga mladšího
Na cestě za třetím místem byl po pátku Thierry Neuville, přestože ho v páté rychlostní zkoušce trápila převodovka. Při druhé sobotní erzetě ale Belgičanovi ustřelil v rychlé pravé zatáčce zadek a byl z toho čelní náraz do bariéry. Jezdec Hyundai byl sice schopen v soutěži pokračovat, třetí místo mu ale po této krizovce sebral týmový kolega Dani Sordo. Španěl se na bronzové příčce udržel až do konce soutěže a získal tak druhé umístění na stupních vítězů v řadě. Třetí totiž skončil i v říjnu při domácí soutěži ve Španělsku.
#WRC @DaniSordo & @Candido_Carrera bring home a podium finish at @AciRallyMonza in the final round for the Hyundai i20 Coupe WRC! ???????? #HMSGOfficial #ACIRallyMonza pic.twitter.com/KsQK2FTGYM
— hmsgofficial (@HMSGOfficial) November 21, 2021
Neuville se musel spokojit se čtvrtou příčkou. I na pátém místě se umístil jezdec startující s vozem Hyundai. Byl jím závodník stáje 2C Competition Oliver Solberg. Syn šampiona z roku 2003 Pettera Solberga dosáhl svého nejlepšího výsledku v kariéře. Body získali i šestý Teemu Suninen, který nahradil u továrního týmu Hyundai Otta Tänaka, sedmý Takamoto Kacuta, osmý Gus Greensmith, devátý Kalle Rovanperä a nejlepší desítku zkompletoval vítěz kategorie WRC 3 Andrea Crugnola.
First stage of the day done, the full Grand Prix stage ???? 6th fastest - trying a different tyre strategy just for some experience and to try stuff out! pic.twitter.com/brTSFrJON5
— Oliver Solberg (@OliverSolberg01) November 21, 2021
Ani u Solberga, Suninena, Kacuty a Greensmithe se cesta za bodovaným výsledkem neobešla bez komplikací. Solberg se ocital v potížích v závěru. Zatímco na předposlední erzetě šel do hodin, na závěrečné powerstage mu dvakrát zhasl motor. Suninen si v sobotu na jedenácté rychlostní zkoušce poškodil vůz po kontaktu s bariérou. Kacuta ulomil na předposlední erzetě kolo, což ho stálo šestou příčku. Greensmithe trápily v sobotu brzdy a na předposlední nedělní rychlostní zkoušce se dostal do hodin.
@TakamotoKatsuta Trouble at WRC FORUM8 ACI Rally Monza 2021! #RallyMonza #acirallymonza #WRC pic.twitter.com/yk93W3PgFP
— Sofia Siriatou (@sophia_wrc) November 21, 2021
Devátý Rovanperä přistoupil k poslednímu podniku sezony opatrně. Cílem bylo dojet na bodech, které by Toyotě zajistily titul mezi týmy i v případě, že by Evans nebo Ogier nespatřili cíl (do hodnocení stájí se započítávají vždy jen dva nejlepší výsledky).
Rossel je novým šampionem WRC 3
Rozhodnuto nebylo před začátkem víkendu ani o šampionovi třídy WRC 3. Zde měli šanci na titul Yohan Rossel a Kajetan Kajetanowicz, kteří navíc měli na kontě stejný počet bodů. Z titulu se nakonec radoval Rossel, který skončil ve WRC 3 druhý o čtyři sekundy za vítězným Crugnolou. Kajetanowicz obsadil třetí místo a na Rossela ztratil pouze tři sekundy a jednu desetinu. Před poslední erzetou se navíc ještě nacházel před ním. Ve WRC 2 zvítězil Jari Huttunen. Druhou pozici obsadil již jistý šampion Andreas Mikkelsen a třetí z celkových čtyř účastníků skončil Enrico Brazzoli.
Fourmauxova havárie
Na poslední podnik sezony 2021 nebude nejlépe vzpomínat Adrien Fourmaux. Jezdec M-Sportu se sice po prvních dvou rychlostních zkouškách nacházel na šesté příčce, v té třetí ale boural a šel přes střechu. Příčinu nehody viděl Francouz ve volbě pneumatik. Na vlhký asfalt zvolil kombinaci měkké a tvrdé směsi. Zatímco vepředu nasadil napravo měkkou směs a nalevo tvrdou, vzadu dal doprava tvrdou směs a doleva měkkou. Páteční program sice nedokončil, v sobotu se ale do soutěže vrátil a nakonec dojel až do cíle.
Bit of an accident for @AdrienFourmaux ???????? and @AlexandreCoria ???????? this morning.
— M-Sport (@MSportLtd) November 19, 2021
Not how we wanted to start @acirallymonza ???????? that’s rallying and the crew is ok ????. Time to get the Fiesta WRC back to service and see if we can restart tomorrow ????.#MSPORTERS #FordPerformance #WRC pic.twitter.com/9xxYXVrfmq
Výsledky ZDE
Konečné pořadí ZDE
Úvodní foto: Red Bull Content Pool
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.