Nejdražší závodní auta světa na okruzích neuvidíte. Exkluzivní veterán může stát i miliardu

Nenechte se mýlit. Nejdražší závodní vozy nejsou ty, které se právě prohánějí po závodních okruzích. Naopak, cenovým mapám kralují veteráni. Samozřejmě (v téměř) dokonalém stavu a patřičně atraktivní historií.

Za nejdražší závodní auto všech dob si můžete v klidu koupit celý startovní rošt německého šampionátu sportovních vozů ADAC GT Masters a ještě vám pěkných pár milionů korun zbude.  Nevěříte? Tak si počkejte na konec našeho výčtu pěti nejdražších závodních aut na světových aukcích.

5 Ferrari 290 MM (1956)

Cena: 28 050 000 USD (599 119 000 Kč)

Aukce: RM Sotheby's, New York, 2015

Ferrari 290 MM z továrního týmu stanovilo rekord za nejdražší auto prodané v roce 2015, za nejdražší auto prodané v New Yorku a vůbec nejdražší vůz, jaký do té doby prodala aukční síň RM Sotheby's. Ferrari tuhle krásku postavilo pro Juana Manuela Fangia, aby s ní závodil  v roce 1956 na Mille Miglia. Na světě existují jen čtyři exempláře. Typ 290 MM je spojen také s takovými jmény, jako byli Alfonso de Portago a Wolfgang von Trips.

4 Mercedes-Benz W196 (1954)

Cena: 29 600 000 USD (632 226 400 Kč)

Aukce:  Bonhams, Goodwood Festival of Speed, 2013

Také tento monopost formule 1 pilotoval pětinásobný světový šampion Juan Manuel Fangio. Typ W196 s odkrytými koly (pak tu byla ještě verze W196s s proudnicovou karosérií) pomohl slavnému Argentinci k pěti vítězstvím ve Velkých cenách. Auto bylo za více než 630 milionů korun prodáno v původním stavu a špinavé tak, jako by právě zajelo do boxů po náročné Grand Prix.

3 Ferrari 335 Sport Scaglietti (1957)

Cena: 35 700 000 USD (762 516 300 Kč)

Aukce:  Artcurial, Paříž, 2016

V sexy křivkách Ferrari 335 Sport Scaglietti jakoby se zhmotnil étos značky z Maranella. Od prvního startu ve dvanáctihodinovce v Sebringu přes Mile Miglia až po Le Mans se tohle auto prosadilo všude.

2 Ferrari 250 GTO (1962)

Cena: 38 115 000 USD (814 098 285 Kč)

Aukce:  Bonhams, The Quail, 2014

Plné čtyři roky byla rudá kráska nejdražším autem světa.  Speciál Ferrari 250 GTO Berlinetta byl vyroben pro MS sportovních vozů, které v sezoně 1963 také opanoval. Na světě existuje jen 39 kusů 250 GTO,  ale právě ročník 1962 je považován za zlatý grál.

1 Ferrari 250 GTO (1962)

Cena: 48 405 000 USD (1 033 882 395 Kč)

Aukce: RM Sotheby's, Monterey, 2018

Kdepak, to není chyba. Po čtyřech letech překonalo cenu Ferrari 250 GTO z roku 1962 jiné Ferrari 250 GTO z roku 1962. A to o plnou čtvrtinu. Tento exemplář měl číslo šasi 3413 GT. Dlouhá léta patřil milovníku Ferrari a účastníku závodů historických vozů Dr. Gregorymu Whittenovi. Na aukci ho stylově přivezl pětinásobný vítěz z Le Mans Derek Bell a vyvolávací cena začínala na 35 milionech dolarů. Za deset minut bylo hotovo, tři zájemci svedli bitvu, která zvýšila cenu auta o 13 milionů.

A teď k otázce na začátku. Loni se ke startu na závodech ADAC GT Masters přihlásilo celkem 38 vozů. Vezme-li cenu jedné gé té trojky cca 600 000 USD, má celý šampionát hodnotu 22 800 000 amerických dolarů. Jinými slovy, abyste si pořídili Ferrari 250 GTO z roku 1962, museli byste vyprodat kompletní garáže ADAC GT Masters skoro dvakrát. Ano, do takových závratných výšine se vyšplhaly ceny exkluzívních závodních veteránů.

Foto: RM Sotheby's, Bonhams a Artcurial

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.