 
    Co řekli jezdci po skončení úvodní etapy Rallye Dakar? Přinášíme vám vybrané ohlasy.
Motocykly
Daniel Sanders (GasGas Factory Racing)
"Navigačně to bylo vážně těžké. V noci hodně pršelo a bylo tak těžké najít tu správnou stopu. V závěru se spousta jezdců ztratila. Nám se naštěstí podařilo najít správnou cestu. Bylo to dobré, měl jsem silný finiš. Ze začátku jsem na to nemohl příliš tlačit, ale byl jsem v pěkném rytmu. Ke konci jsem jel, co to šlo. Myslím, že zítra zase pojedu jen na 70 nebo 80 %. Prioritně se chci soustředit na roadbook, protože můžete ztratit hodně času, jak jsme dnes mohli vidět. Při tankování jsem si mohl poměřit čas s kluky vepředu a bylo opravdu dobře, že jsem na to i nadále tlačil. Když jsem viděl, že už přede mnou nejsou žádné stopy, bylo důležité na to tlačit a získat co nejvíce času, protože právě to mě čeká i zítra (Sanders bude startovat první – pozn. red.)."
Pablo Quintanilla (Monster Energy Honda)
"Byl to těžký a komplikovaný den. V noci pršelo, což smylo nějaké stopy. Na cestu bylo vidět stěží. Snažil jsem se jet naplno celou etapu, dokonce i na 268. kilometru, kde byl skrytý kontrolní bod, který bylo velmi těžké najít. Byl jsem v klidu, z hlediska navigace jsem si vedl dobře a nakonec z toho byl dobrý den. Fyzicky to bylo hodně náročné. Museli jste hodně měnit směr, na trať nebylo moc dobře vidět, ale byla rychlá a plná kamení. Mám ale dobrý pocit, tempo je dobré. Myslím si, že to byl skvělý den."
Matthias Walkner (Red Bull KTM Factory Racing)
"Byl to dobrý den, ale navigačně hodně náročný. Kvůli dešti byl písek tvrdší a všechno to bylo složitější, pár z nás ale spolupracovalo a na konci jsme jeli v rychlé, silné skupině, abychom měli jistotu, že budeme mít dobrý závěr. Ráno byl písek díky dešti pevnější a pěkně se na něm jelo, na konci dne to ale bylo těžší. Ačkoli to dnes byl těžký den, byl to jenom první den soutěže. Viděli jsme to loni, můžete ztratit nebo získat například třicet minut, ale v této fázi závodu to mnoho neznamená."
Mason Klein (Bas Dakar KTM Racing Team)
Po startu to v dunách nebylo moc pohodlné, takže jsem byl šťastný, když jsem uviděl skály a dokonce i to šílené stoupání, kde jsem ztratil nějaký čas. S navigací to bylo hodně těžké, ale bral jsem to poznámku po poznámce (v roadbooku - pozn. red.) a také jsem celou dobu koukal na to, jak lidé přede mnou chybují. Snažil jsem se pořád řídit roadbookem. V dunách se ale rozhodně necítím ve své kůži.
Danilo Petrucci (Tech 3 KTM Factory Racing)
Jsem vážně šťastný, že jsem dokončil svou první etapu na Rallye Dakar. Na startu jsem byl hodně nervózní. V zásadě šlo všechno dobře, ale těch 120 kilometrů po tankování se mi zdálo už hodně dlouhých, zvláště když k tomu přidám ty velké duny.
Kevin Benavides (Red Bull KTM Factory Racing)
Jedinou věc, kterou můžu říct, je, že to pro mě nebyl zrovna ten nejlepší den. Ohledně jedné poznámky v roadbooku byl hodně velký zmatek, což zapříčinilo, že hodně jezdců včetně mě udělalo chybu. Byla to taková frustrující situace. Nakonec jsem byl schopen najít správnou cestu, samozřejmě jsem ale ztratil hodně času. Důležité je, že se na motorce cítím dobře. Stále zbývá spousta kilometrů, je tedy důležité zůstat pozitivní, zítra do toho jít znovu a pokusit se dosáhnout dobrého výsledku.
Jan Brabec (Strojrent Racing)
„Těžký navigační den. Udělal jsem chybu na jednom kontrolním bodě a ztratil dvanáct minut. Ale já jsem spokojen. Už jen jedenáct dní.“
Toby Price (Red Bull KTM Factory Racing)
„Byla to pro mě drsná etapa. Jedna poznámka v roadbooku mi úplně nedávala smysl, takže jsem nakonec ztratil 45 nebo 50 minut. Takže to nebyl zrovna nejlepší začátek soutěže. Jsme ale stále na začátku a uvidíme, co se stane. Neboural jsem, což je dobře, ale dělal jsem navigační chyby, které mě přišly draho. Sklopím hlavu a uvidím, co přinese zítřek.“
Milan Engel (Moto Racing Group (MRG) )
„Byla to dlouhá a písčitá etapa. Jelo se po zrádných dunách, které byly hrozně ostré. Velmi lehce se šlo v tom hlubokém písku s motorkou zapíchnout, takže to bylo nebezpečné. Potřeboval jsem trefit všechny body, abych neudělal fatální chybu, což se povedlo. Jsem rád, že jsem v cíli. Etapa byla fakt moc dlouhá, vše komplikoval hluboký písek. Vůbec to neutíkalo. Museli jsme makat a pracovat na motorce, co to šlo. Doufám, že mi budou tlumiče fungovat do konce Dakaru. S výsledkem jsem spokojený, ani jsem si čas neuvědomoval, prostě jsem furt jel.“
Ricky Brabec (Monster Energy Honda)
„Byl to pro mě možná nejtěžší den v rallye. Všechno šlo skvěle, než se to pokazilo. Po většinu času jsme jeli první a odváděli dobrou práci. Pak se nám ale nepodařilo poskládat pár kilometrů a nakonec jsme ztratili hodně času. Omlouvám se všem a také svému týmu. Zítra je nový den a Dakar teprve začíná. Je to ale nepříjemné.“
Martin Michek (Orion - Moto Racing Group)
„Startovat jako druhý byla určitě malinko nevýhoda. Tím, že před vámi nikdo nejede, tak je velmi důležitá navigace. Začali jsme bloudit ve skupinách. Hodně nás totiž zmátl Španěl Joan Barreda Bort. Když jsme jeli po pistě, najednou zastavil a začal se vracet zpátky. Tím celé startovní pole rozhodil. Když se podíváte na nedělní výsledky, tak všechny slavná jména hledejte od třicátého místa výš. Výsledkově to není dobré, ale nejsem v tom sám. Etapa byla krásná, jedna z nejlepších, co jsem kdy na Dakaru jel. Velmi mě bavila, jelo se po rychlých dunách. Na začátku jsme s jezdci ze světové špičky valili, co to dalo. Bylo to super.“
David Pabiška (Jantar Team s.r.o.)
„Dnešek nebyl vůbec zlý, osobně se mi jelo velmi dobře. S tím, jak fungovala motorka, jsem byl spokojen. Na trati jsem spolupracoval s některými jezdci, což bylo super. Každý jsme chvíli navigovali, což nám dávalo dost velkou rychlost. Postupně jsme dojížděli některé jezdce, kteří startovali před námi, poté ale přišla navigační chyba a pořádně jsme bloudili. Najel jsem asi dobrých třicet kilometrů a nakonec jsem se musel vrátit a znovu nastavit navigaci. Pak už jsem se naštěstí trefil správně, ztráta už ale bohužel byla na světě a s tím už jsem nic nedokázal udělat. Navigace dnes byla pořádně těžká. Naštěstí je ale za námi teprve první etapa a do cíle je ještě daleko.“
Čtyřkolky
Laisvydas Kancius (Story Racing s.r.o.)
„Byla to pro mě dobrá etapa. Byl jsem rychlý. Před startem jsem mířil na páté místo, ale skončil jsem první. Je to úžasné. O zítřku nepřemýšlím. Zkrátka dojedu do bivaku a budu v klidu, žádný stres.“
Manuel Andujár (7240 Team)
„Frustrující a smutný den. Do šedesátého kilometru jsem byl první, pak ale začaly problémy se čtyřkolkou. Musel jsem pětkrát zastavit, abych vyčistil injektor a mohl tak dojet do cíle. Kvůli tomu jsem ztratil asi hodinu, což je hodně. Pozitivní je, že nic není rozhodnuté, dokud nejste v cíli. Zítra je další den.“
Zdeněk Tůma (Barth Racing Team)
„Je to asi nejtěžší úvod dakarské rallye, jaký jsem zažil. Fakt dobrá zkouška. Osmdesát kilometrů před koncem jsem se ztratil. Jsme na začátku a v tom dalším průběhu bude určitě možnost čas zase stáhnout. Zhruba na třicátém kilometru jsem se musel vracet zpátky pro jeden bod. To jsem ještě netušil, co mě čeká dál. Na 256 kilometrech jsem se motal určitě přes hodinu. Co jsem hledal, tak jsem patrně nenašel. Už jsem byl celkem nedočkavý, chtěl jsem dál, ale nevěděl kudy. Pak jsem už odjel a bylo mi jedno, jestli ten bod mám nebo ne. V dunách jsem v neděli pohořel. Dokonce tovární elektrická Audi nevěděla, kudy kam. Vrátil jsem se na předešlý bod, ale z něho byl ten roadbook tak blbě napsaný... Ani v té době tam moc lidí nebylo. Ráno tady pršelo, bylo to mokré a těžké. Přes den to začalo usychat, pak byl písek rozježděný, bořilo se to v něm.“
Automobily
Násir al-Attíja (Toyota Gazoo Racing)
„Bylo to úžasné, protože to byla velmi náročná etapa. Očekával jsem, že to bude přímočařejší. Matthieu (spolujezdec Matthieu Baumel – pozn. red.) odvedl vynikající práci, zvláště ve druhé části etapy. Zažili jsme moment, kdy jsme viděli stopu, která šla doprava a on mi řekl, ať odbočím doleva. Když jsme se dostali k dalšímu kontrolnímu bodu, věděli jsme, že jedeme správně. Pak jsme jeli vepředu se Sebem (Sébastien Loeb – pozn. red.)) a tlačili jsme na to. Jsem velice spokojený. Toyota funguje kouzelně. V tomto voze T1+ si to užívám. Je klidný. Pokusíme se odvést co nejlepší práci. Dnes to pro nás byla dobrá etapa. Není čas jet konzervativně.“
Sébastien Loeb (Bahrain Raid Xtreme)
„Nebylo to tak jednoduché. Zpackali jsme to a před neutralizací jsme měli dva defekty. Ve druhé části nebyl prostor pro chybu. Pak nás Násir dohnal. V klidu jsem zůstal za ním. Na trati bylo méně kamení a tak to bylo trochu jednodušší. Měl jsem pocit, že můžeme pokračovat ve vysokém tempu a dojeli jsme do cíle v mnohem lepší formě než v neutralizaci. Násir a Matthieu jsou velice silní. Mohli jsme to vidět, když jsme jeli za nimi. Mohou si dovolit jet zkratkami a na trať se vracejí vysokou rychlostí. Byla to jen první etapa, která ani není považována za zvlášť obtížnou. Musíme zůstat soustředění. S Fabianem (spolujezdec Fabian Lurquin – pozn. red.) je to dobré. Udělali jsme pár chyb a ačkoli jsme nakonec dojeli za Násirem, vedl si dobře. První část dne nám trochu narušila naši sebedůvěru, ale všechno dobře dopadlo.“
Martin Prokop (Benzina Orlen Team)
„Trošku zklamání. Viděl jsem, jak kluci mají problémy s navigací. Viktor (spolujezdec Viktor Chytka – pozn. red.) odvedl skvělou práci, neztratili jsme žádný čas a jeli čistě. Bohužel nám ale nejede motor, nemáme výkon. Posádky, co byli za námi, nás na maximální rychlost předjeli jako nůž máslem. Nebylo v našich silách vyvinout nový motor. Máme, co jsme měli, ale kola mají takový odpor, že auto nejede rychle. Toto během Dakaru nedokážeme změnit, takže jediné, co můžeme, je snažit se jet co nejčistěji a vyvarovat se navigačních chyb. Toto mě ale zklamalo. Trochu jsem to ale po posledním závodě tušil.“
Miroslav Zapletal (Offroadsport)
„Startovali jsme sedmdesátí. Před námi byla spousta kamionů nebo bugin, takže jsme měli práci až do konce. Šedesát kilometrů před cílem jsme měli složitější navigační problém, hledali jsme skrytý bod. Nebyli jsme ale sami. Asi patnáct nebo šestnáct minut jsme tam jezdili. Také jsme měli defekt. Chvilku jsme stáli a museli jsme to vyměnit.“
Carlos Sainz (Team Audi Sport)
„Byla to velice komplikovaná etapa. Měli jsme problémy s poznámkami v roadbooku, tak jako mnozí další jezdci. Ztratili jsme kvůli tomu více než dvě hodiny. Zítra se to budeme snažit odčinit a učit se dále s autem.“
Kamiony
Dmitrij Sotnikov (Kamaz-Master)
„Dnes to byl rušný den. První část etapy byla písčitá a z hlediska navigace trochu nesrozumitelná. Asi po padesáti kilometrech jsme si museli s Eduardem (Eduard Nikolajev – pozn. red.) prohodit pozice. Vracel se pro skrytý kontrolní bod. Cesta byla čistá a neprášilo se, díky čemuž jsme mohli jet co nejrychleji. Když jsme byli blízko k zóně neutralizace, zvolili jsme správný směr, ale cesta se začala zužovat. Museli jsme to risknout a sjeli jsme dolů. V tu chvíli se přes nás přehnali Eduard a Andrej (Andrej Karginov – pozn. red.) a my je následovali. Po dvacetiminutovém odpočinku jsme se dostali na místo, kde jsme jeli už v roce 2020. Velké svahy a písčité a kopcovité cesty. Dále tam byl navigační zmatek. Viděli jsme Karginova, jak krouží dokola a snažili jsme se spolu s ním najít bod. I jezdci z ostatních kategorií sem přijeli. Všichni hledali cestu ven a zaměřovali se na zkušenější posádky. Andrej toto bohužel nebyl schopen vyřešit a ztratil hodně času.“
Eduard Nikolajev (Kamaz-Master)
„Dnes to byla náročná etapa s řadou navigačních výzev a velmi vysokých dun. Moje posádka odvedla vynikající práci. Kamion Kamaz se zkrátka jen vznáší nad dunami. Nakonec jsem byl dnes druhý, protože vyhrál Sotnikov. Kamiony našeho týmu předváděly po celý den skvělou bitvu.“
Aleš Loprais (Instaforex Praga)
„Kvantum velbloudí trávy, spousta skoků a děr, ale to mám rád, i když z toho hodně bolí krční páteř. S ohledem na startovní pozici, kterou jsme měli po prologu, jsme dneska kosili jedno auto za druhým. Speciálka byla navigačně náročná, ale zároveň nabídla opravdu hezké scenérie. Podle mě šlo o jednu z nejhezčích etap, jaké jsme zatím v Saúdské Arábii zažili. V polovině testu nám odešel levý přední brzdový buben. Každé razantnější přibrzdění od té chvíle posílalo auto do smyku, takže jsem měl nervy, ale tempo se nám podařilo udržet.“
Ignacio Casale (Tatra Buggyra Racing)
„Před začátkem etapy jsme si říkali, že včera nás nechali pořadatelé hezky projet, ale dnes to bude mnohem těžší. Celou dobu jsme jeli ve velmi měkkém písku, etapa bylo mimořádně těžká z hlediska navigace.“
Martin Macík (Big Shock Racing)
„Jede se od začátku vysoké tempo. Všichni jsou natěšení a letí. Ale trasy jsou zároveň hodně těžké. Navigace je složitá, jsou tu nejrůznější druhy písků, velké výjezdy, šutry, skály… Fakt to není sranda. Nesmíte nad tím ale moc přemýšlet, musíte pořád jet. My jsme od začátku nasadili tempo. Ale měl jsem v sobě vzpomínky z loňska, kdy jsme právě tady řešili spojovačky, takže jsem nejel na plný výkon. Jednou jsme nevyjeli dunu, museli jsme couvat a ztratili asi 2 nebo 3 minutky. V druhé části jsme ale chytli slinu, Ferry (František Tomášek – pozn. red.) dobře navigoval a všechno fungovalo. Zrychlili jsme ve skalách, šutrech a rozbitých pasážích, které nám vyhovují. Po neutralizaci nás čekalo 120 nepříjemných kilometrů v písku, obrovské sjezdy, rozježděná měkká trať, navigačně hodně těžká. Zřejmě jsme někde odbočili brzo, bloudili jsme, hledali jeden bod. Točili jsme se tam všichni.“
Martin Šoltys (Big Shock Racing)
„S klukama z posádky se sehráváme. Musíme se zkoordinovat. Ujasňujeme si co, kdo a jak bude v kabině hlásit a hlídat. Zároveň si zvykám na nové auto. Vidím to tak na den, dva a bude to dobré. S Romanem (navigátor Roman Krejčí – pozn. red.) jsme si sedli, hodně ho to baví a rychle se do navigace dostává. Po prvních 150 kilometrech, během kterých jsme spoustu kamionů předjeli, jsme píchli kolo. Za 5 minut jsme ho vyměnili, rozjeli jsme se a po 100 metrech bylo to nové kolo zase proražené. Znovu jsme měnili pneumatiku a jeli dál opatrně s vědomím, že už nemáme žádnou náhradní. Když jsme se vyhýbali jednomu ze zatarasených úseků, praskla další. Naštěstí se nám povedlo jedno z kol zalepit a poslední 2 hodiny jsme dojížděli za tmy a cestou trochu bloudili. Nakonec se nám povedlo dostat do cíle.“
Tomáš Vrátný (Fesh Fesh Team)
„Byla to pro nás poněkud nešťastná etapa. Měli jsme problémy technického rázu. Vymetli jsme díru a řešíme problém na levém kole. Moc se s tím nedalo jet. Každopádně ale chceme zítra nastoupit. Kluci se s tím pořád perou, děláme vše pro to, abychom dali auto dohromady. Chci moc poděkovat Albertovi (týmový kolega Albert Llovera – pozn. red.). Vezl s sebou totiž díl, který nám umožnil s autem vůbec jet. Chci také poděkovat Tomáši Tomečkovi, který u nás ochotně zastavil a pomáhal nám rovnat páku řízení, kterou jsme ohnuli.“
Lehké prototypy
Seth Quintero (Red Bull Off-Road Junior Team USA)
„První etapa byla dobrá. Podle mě to chce klid v náročných pasážích a v těch rychlých na to tlačit. A takt jsem to přesně udělal. Když jsem jel tankovat, měl jsem náskok osmi až devíti sekund. Kvůli nevyzpytatelné navigaci jsme pak ale ztratili, tak jako mnoho dalších. Už odmala se učím rychle a vždy se na to těším. A přesně tak to mám i na Dakaru.“
Josef Macháček (Buggyra Zero Mileage Racing)
„Ztratili jsme na jednom průjezdovém bodu. Bylo to opravdu náročné, hodně rozježděné, nakonec jsme to po hodině dvacet vzdali, takže nám chybí jeden waypoint. Jsem rád, že jsme nakonec dorazili za světla do bivaku. Na to, v jak hodně těžkém terénu se jelo, je auto v pohodě a funguje podle našich představ.“
Dakar Classic
Ondřej Klymčiw (Klymčiw Racing)
„Start byl odložen o dvě hodiny. Trať je opravdu rozbitá, oproti včerejšku to nebylo vůbec nic. Říkali jsme si, že budeme muset trochu ubrat a nedodržovat ty časy, protože jinak to auto nemůže přežít. Všechno je super, ale s navigací je to složité. V jednu chvíli jsme si mysleli, že máme defekt zadního kola, protože to hodně začalo vibrovat. Dnes jsem startoval jako první v kategorii H1, ale startovali jsme až po H2 a H3, takže celkově až někde kolem šedesátého nebo sedmdesátého místa. V prologu jsem byl celkově čtvrtý, takže v takovém případě byste měli jet po krásně čisté trati a ne po rozbité. A ve zbytku soutěže mě nic jiného nečeká. I kdybych vyhrál celkově, stejně zase budu startovat jako sedmdesátý. Žádal jsem, ať se kategorie zpřehází. Je to nefér. Dozvěděl jsem ale, že letos se to nezmění. Já akorát můžu složit zbraně v tom smyslu, že nejsme schopni útočit na celkové vítězství.“
Olga Roučková (Czech Samurais)
„Bylo to strašně těžké. Hrozně moc dun, hodně na ruce. Strašné kamenité výjezdy. Hlavně nám jde všechno dovnitř.“
Úvodní foto: KTM Factory Racing
 
                Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.