Na první pohled drobná změna v pravidlech může výrazně ovlivnit průběh kvalifikací i složení startovního roštu. MotoGP od Velké ceny Malajsie zavádí novinku, která zakazuje jezdcům znovu nastoupit do kvalifikační sekce, pokud havarují během posledních tří minut.
Cílem této úpravy je omezit situace, kdy pád v závěru kvalifikace vyvolá dlouhé žluté vlajky a znemožní soupeřům zajet čisté rychlé kolo. Pravidlo se bude týkat nejen sobotních kvalifikačních částí Q1 a Q2, ale i pátečního odpoledního tréninku, který rozhoduje o přímém postupu do druhé části kvalifikace.
Změna reaguje na incident z indonéské Mandaliky, kde Alex Rins upadl v poslední minutě tréninku a zůstal se svou Yamahou v kačírku. Dlouhá žlutá vlajka, kterou pád vyvolal, zhatila poslední pokusy několika jezdců, kteří přišli o šanci zlepšit své časy.
Podobné situace nejsou ve světě MotoGP ničím neobvyklým a často rozhodují o tom, kdo postoupí mezi nejrychlejší. Nové pravidlo tak má přinést větší férovost i plynulost kvalifikačních bojů, i když může vzbudit diskuzi – například v případech, kdy jezdec stihne rychle naskočit zpět na motorku a pokračovat bez většího zdržení.
Součástí balíčku menších úprav jsou i další bezpečnostní opatření. Jezdcům bude nově zakázáno zahřívat pneumatiky kličkováním v boxové uličce a budou muset jasně signalizovat svůj záměr zajet do boxů zvednutím nohy z řidičských stupaček.
Fabio Quartararo, tovární jezdec Yamahy, uznal, že si bude muset na nová pravidla zvykat – i když s nimi není úplně ztotožněn. „Považují to za nebezpečné, ale já to dělám už 15 let a nikdy se nic nestalo,“ řekl. „Pro mě je to spíš otázka zvyku – po tolika letech to udělám automaticky, i když vím, že bych neměl. Ale není to žádný zásadní problém.“
MotoGP tak vstupuje do další fáze drobných, ale důležitých úprav, které mají zvýšit bezpečnost i spravedlnost závodního víkendu. A jak ukazuje praxe – i zdánlivě malá změna může zásadně zamíchat pořadím na startu.
Foto: Lukáš Ston
Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.