Podívejte se, jaké motorky nasadí jednotlivé týmy v nové sezoně MotoGP.
Nová YZR-M1 se bude po okruzích prohánět v mírně upraveném zbarvení. Dominantními barvami sice zůstávají i nadále modrá a černá, nově ale budou doplněny šedou barvou. Ta ale bude pouze sekundární. O zastoupení zelené se již tradičně postará logo výrobce energetických nápojů Monster Energy, který zůstává hlavním sponzorem týmu.
Nový motocykl by ale neměl přinést pouze vzhledová vylepšení. Fabio Quartararo i testovací jezdec Cal Crutchlow si totiž během loňských testů pochvalovali výkonnější motor. Právě nedostatečný výkon motocyklu byl pro značku z Iwaty v posledních sezonách achillovou patou.
Crutchlow ovšem upozorňuje, že vyšší výkon by s sebou mohl přinést i jiné potíže: „Budeme mít mnohem vyšší maximální rychlost a motorka s vyšší rychlostí na konci rovinky bude konkurenceschopnější. Už totiž nebude tak lehké Fabia předjet a on naopak možná bude moci předjíždět ostatní. Potřebuje něco k tomu, aby dokázal bojovat o titul a já věřím, že to, co jsme připravili pro letošní rok, mu něco takového dá. Musíme se ale postarat o to, aby byla motorka klidnější,“ nechal se Brit nedávno slyšet.
Kromě Fabia Quartarara bude letos za tovární Yamahu závodit také Franco Morbidelli. Ital se pokusí napravit loňský rok. Na rozdíl od svého kolegy, který bojoval až do posledního závodu o titul a nakonec skončil druhý, se totiž Morbidelli trápil. Vicemistr z roku 2020 dojel nejlépe sedmý a celkově obsadil až 19. příčku.
2023 - let's go, gang! ????#MonsterYamaha | #MotoGP pic.twitter.com/YbTEahHBGa
— Monster Energy Yamaha MotoGP (@YamahaMotoGP) January 17, 2023
Na motocyklu týmu Gresini bude letos opět znát, že jde o satelitní stáj značky Ducati. Na jejích motorkách totiž opět budou nominovat světle modrá s červenou, která je charakteristickou barvou pro Ducati.
U týmu bude i letos pokračovat Fabio di Giannantonio, který se pokusí vylepšit své výkony z loňské nováčkovské sezony. V ní Ital dojel nejlépe osmý při Velké ceně Německa a s 24 body obsadil až celkovou 20. příčku. Upozornil ale na sebe na mokru při kvalifikaci v Mugellu, kterou dokázal vyhrát.
Di Gianantonio ovšem dostane nového týmového kolegu. Enea Bastianini se totiž přesouvá do továrního týmu Ducati a nahradí ho Álex Márquez. Španěl bude poprvé ve své kariéře v MotoGP startovat na jiné motorce než Hondě. Zatímco rok 2020 strávil u tovární Repsol Hondy, v nadcházejících dvou sezonách hájil barvy týmu LCR. U Gresiniho bude mít Márquez na co navazovat. Jeho předchůdce Bastianini totiž loni ovládl čtyři závody, které ho dovedly ke třetímu místu v celkovém pořadí.
Zatímco traťovým inženýrem Márqueze bude Donatello Giovanotti, který loni spolupracoval jako šéfmechanik s Di Giannantoniem, pozici datového inženýra bude u Španěla zastávat Andrea Mattioli. Zbytek týmu zdědí Márquez po Bastianinim.
Ke změnám dojde i u Di Giannantonia. Jeho novým šéfmechanikem totiž bude Frankie Carchedi, který dosud působil u Suzuki jako šéfmechanik šampiona z roku 2020 Joana Mira.
Stáj Gresini dostane i letos k dispozici rok staré motocykly Ducati, to znamená Ducati Desmosedici GP22.
U Ducati se po vzhledové stránce nic zásadního nemění. Italská značka zůstává podle očekávání věrná své tradiční červené. V nemalé míře ale bude na motorkách zastoupena také černá a bílá, zejména díky logu hlavního sponzora stáje, společnosti Lenovo. Za povšimnutí stojí logo výrobce energetických nápojů Monster Energy ve spodní části motocyklu. Tento gigant se od letoška rovněž řadí mezi sponzory týmu.
Daleko větší rozruch než zbarvení ovšem budí startovní čísla. Francesco Bagnaia se totiž rozhodl využít práva, které jako úřadující šampion má a svou tradiční 63 vymění za jedničku. Startovní číslo 1 uvidíme v MotoGP poprvé od roku 2012. Tehdy s ním závodil Casey Stoner v barvách stáje Repsol Honda.
Number 1! #GoFree and let's have fun! ???? #ForzaDucati #DucatiLenovoTeam pic.twitter.com/gVzbGBDAFr
— Ducati Corse (@ducaticorse) January 23, 2023
Nová posila týmu Enea Bastianini, který nahrazuje do KTM odcházejícího Jacka Millera, bude i nadále používat do růžova zbarvené číslo 23. Bývalý jezdec stáje Gresini musel kvůli novému partnerství mezi Ducati a Monster Energy ukončit spolupráci s Red Bullem, do jehož portfolia doposud patřil.
Zbarvení motocyklů stáje Pramac se v porovnání s loňským rokem moc nezmění. Tým bude i nadále používat červeno-bílo-fialový design. Toto zbarvení k týmu patří od loňska, kdy se jeho hlavním sponzorem stala italská pojišťovna Prima Assicurazioni. Ta bude hlavním partnerem stáje až do roku 2024.
Nemění se ani jezdci. Zůstávají jak Johann Zarco, tak Jorge Martín. O Španělovi se loni dlouho spekulovalo jako o kandidátovi na místo u továrního týmu Ducati uvolněné po odchodu Jacka Millera, přednost ale nakonec dostal Enea Bastianini.
Pramac bude letos jedinou satelitní stájí Ducati, která dostane nejnovější specifikaci motocyklu Ducati Desmosedici GP23. Pokud je o ostatní satelitní týmy, Gresini i VR46 pojedou s rok starými motorkami.
U KTM se žádný šok nekoná. Její motorky budou i letos vedeny v oranžových a tmavě modrých barvách. Z motorek nezmizí ani logo Red Bull, který zůstává hlavním sponzorem stáje.
U stáje zůstává Brad Binder, který s rakouskou továrnou podepsal smlouvu až do konce roku 2024. Bude mít ovšem nového týmového kolegu. Po konci u Ducati totiž přichází Jack Miller. Australan nahradí Miguela Oliveiru, který si musel najít nové působiště u satelitní stáje Aprilie RNF. S KTM podepsal Miller smlouvu na dva roky.
V MotoGP sice bude Miller za KTM závodit poprvé, přesto už ale zkušenosti s touto značkou má. V letech 2011 a 2014 se na jejím motocyklu objevil ve třídách do 125 ccm, respektive Moto3. V sezoně 2014 se dokonce stal vicemistrem světa.
Nebudou to ale pouze Binder a Miller, kdo si letos za KTM zazávodí. Čeká nás totiž také jeden jednorázový návrat legendy. KTM už totiž potvrdilo, že při Velké ceně Španělska v Jerezu nastoupí na divokou kartu testovací jezdec stáje Dani Pedrosa. Trojnásobný vicemistr MotoGP z let 2007, 2010 a 2012 si zazávodí poprvé od Velké ceny Štýrska 2021 na Red Bull Ringu. Už tehdy nastoupil za KTM na divokou kartu.
Další zajímavostí je, že KTM před letošní sezonou uzavírá partnerství s automobilovou značkou Cupra. Společnost Cupra Austria se dokonce stane partnerem továrního týmu pro mobilitu.
Tovární Honda vstoupí do letošní sezony MotoGP s tradičním oranžovo-červeno-bílým zbarvením, pozměněnou jezdeckou sestavou a upravenou motorkou RC213V. Cílem japonské značky bude vrátit se zpátky na vrchol poté, co se jí loni nepodařilo zvítězit v jediném závodě.
Barvy motocyklu odkazují na partnerství s olejářskou společností Repsol. Španělská firma je hlavním sponzorem stáje už od roku 1995 a bude jím minimálně do roku 2024. Právě do konce této sezony totiž platí stávající smlouva.
Do konce sezony 2024 mají smlouvu rovněž jezdci továrního týmu Marc Márquez a Joan Mir. Druhý jmenovaný se do Hondy přesouvá poté, co se jeho předchozí tým Suzuki rozhodl na konci loňského roku MotoGP opustit. Mistr světa z roku 2020 vystřídá Pola Espargara, který bude závodit za GASGAS.
Here they are, our 2023 colours in all their glory.#RepsolHonda2023 pic.twitter.com/qkBtzt5xBm
— Repsol Honda Team (@HRC_MotoGP) February 22, 2023
Pro Márqueze půjde už o 11. sezonu s týmem. U stáje působí již od roku 2013, tedy od začátku své kariéry v MotoGP. Dokázal s ní získat již šest titulů. Při pádu během VC Španělska 2020 si ale zlomil pravou paži a od té doby ho sužovaly zdravotní trable. K paži, která mu byla celkem čtyřikrát operována, se přidalo i dvojité vidění. Po prvních předsezonních testech v Sepangu už se ale cítí lépe.
Co se motocyklu týče, přichází letos Honda na svém stroji RC213V s přepracovaným podvozkem, novým motorem nebo novými aerodynamickými řešeními. Díky lepšímu kroutícímu momentu motoru má mít letošní motorka lepší výjezdy ze zatáček.
Po prvních předsezonních testech ale měli Márquez i Mir výhrady. Šestinásobný mistr světa královské kubatury cítí, že by bylo potřeba zlepšení v oblastech maximální rychlosti a trakce. Kromě toho uvedl, že momentálně by s tímto motocyklem nebyl schopen bojovat o titul. Podle Mira se nyní Honda nachází daleko za Ducati a Aprilií.
Honda do letošní sezony vstupuje mimo jiné i s novým technickým ředitelem. Tím se stává Ken Kawauchi, který přichází podobně jako Mir ze Suzuki.
Gas Gas při své premiérové sezoně v MotoGP vsadí podle očekávání na červené zbarvení. Stáj ho v sobotu představila ve své nové továrně nedaleko Barcelony.
Formálně sice půjde o tovární tým Gas Gas, za touto stájí se ale skrývá tým Tech3. Stáj Hervého Poncharala je od roku 2019 satelitním týmem KTM. Právě rakouská značka je mateřskou společností Gas Gasu. Motocykly týmu sice ponesou název Gas Gas, ve skutečnosti ale půjde o stroje KTM RC16, které Tech3 využívá už od roku 2019.
Aren’t they beautiful? We are in love❤️ pic.twitter.com/3hZDam0eTF
— Tech3 Racing (@Tech3Racing) March 4, 2023
Tým vsadí na kombinací zkušeností a mládí. Po neúspěšném působení u tovární Hondy do týmu přestupuje Pol Espargaró. Pro Španěla jde o návrat jak do stáje Hervého Poncharala, tak do rodiny KTM. Zatímco za Tech3 závodil v letech 2014-2016, když ještě používal motocykly Yamaha, barvy tovární KTM hájil v sezonách 2017-2020.
Mládí bude v sestavě představovat Augusto Fernández. Pětadvacetiletý jezdec míří do MotoGP poté, co loni vybojoval titul v Moto2. Půjde o jediného nováčka v letošním startovním poli.
Zbarvení motocyklů stáje Valentina Rossiho se v letošní sezoně nezmění. Nadále bude dominovat černá barva, kterou doplní žluté a oranžové pruhy. Ze sponzorů bude vidět zejména bankovní společnost Mooney, která zůstává titulárním partnerem stáje.
K drobné změně ale dojde, co se týče motorek. Stáj sice bude i nadále odebírat stroje od Ducati, tentokrát ale pojedou Luca Marini i Marco Bezzecchi na rok starých motocyklech. Loni měl Marini k dispozici tovární motocykl. O trochu více byl ale přesto vidět Bezzecchi, který skončil druhý v Assenu a kromě toho vybojoval pole position v Thajsku. Celkově ale dopadl lépe Marini. Obsadil 12. příčku. Bezzecchi skončil čtrnáctý.
The wait is OVER! ???? Our 2023 starts NOW ????#SwipeLeft ⬅️ for the photo family and the new colours #MooneyVR46Launch ????@MooneyGroup @CUPRA_it @MotoGP #MooneyVR46RacingTeam #MotoGP #Welcome2023 #LM10 #LucaMarini #MB72 #MarcoBezzecchi pic.twitter.com/0Mdt9G3JkO
— Mooney VR46 Racing Team (@VR46RacingTeam) March 6, 2023
U stáje LCR Honda letos opět uvidíme na každém motocyklu jiné zbarvení. Zatímco Álex Rins pojede na modro-bílo-červeno-zeleném stroji sponzorovaném společností Castrol, na červeno-černo-bílo-zlatý motocykl sponzorovaný společností Idemitsu opět usedne Takaaki Nakagami.
Rins bude v řadách stáje LCR Honda nováčkem. Do týmu přichází poté, co se jeho předchozí stáj Suzuki rozhodla na konci loňské sezony MotoGP opustit. Za Suzuki závodil Rins od roku 2017, tedy od svého vstupu do královské kubatury. U LCR Hondy vystřídá Álexe Márqueze, který zamířil ke Gresinimu.
???? season ???? team
— MotoGP™???? (@MotoGP) March 7, 2023
We can finally see @Rins42 with the @lcr_team colours! ???? #SprintingInto2023 pic.twitter.com/PV94sh1SEd
Takaaki Nakagami závodí za LCR Hondu už od roku 2018. Letošní sezona ale může být jeho poslední. V předchozích pěti sezonách totiž nebyl schopen vybojovat jediné stupně vítězů a LCR Honda a Honda ho pro letošek chtěla vystřídat vicemistrem Moto2 Ajem Ogurou. Ten se ale rozhodl nabídku odmítnout a strávit ještě jeden rok v Moto2. Pokud tedy Nakagami výrazně nezabere nebo se Ogura výrazně nezhorší, dojde k této výměně nejspíše v roce 2024. Rinsova smlouva s LCR je dvouletá.
2023 IDEMITSU Honda @lcr_team launch ✔️@takanakagami30 is all set for his sixth season on an RC213V! ????#SprintingInto2023 pic.twitter.com/KGI8zrWSJF
— MotoGP™???? (@MotoGP) March 7, 2023
Jak Rins, tak Nakagami budou mít k dispozici tovární motocykly stejné specifikace jako Repsol Honda.
I letos bude na strojích Aprilia RS-GP dominovat černá barva, kterou doplní odstíny červené, bílé, fialové a zelené. Na první pohled se sice nezdá, že by motocykly značky z Noale prošly přes zimu změnami, po technické stránce tomu ale tak je. Byl totiž vylepšen motor, který má nyní vyšší výkon a bude také schopen dosahovat vyšších otáček. Na základě zpětné vazby od jezdců byl přepracován i rám, a to tak, aby motocykl dosahoval lepší trakce a stability. Nová je i elektronická řidící jednotka od Magneti Marelli. Aerodynamický koncept motorky zůstává stejný.
U Aprilie bude pokračovat stejná jezdecká dvojice jako loni. Aleix Espargaró i Maverick Viňales totiž mají smlouvy až do konce roku 2024. Loni se Španělé postarali o nejlepší sezonu Aprilie v MotoGP. Espargaró pro ni vybojoval při Velké ceně Argentiny první vítězství. Poté se dlouho držel v boji o titul a nakonec skončil čtvrtý. Viňales se sice v první polovině sezony s motorkou sžíval, pak ale i on vybojoval dvě pódiová umístění. V hodnocení týmů skončila Aprilia třetí.
Meet the RS-GP23!????
— MotoGP™???? (@MotoGP) March 10, 2023
What do you think about @AleixEspargaro and Maverick's 2023 machine? ????#MotoGP | #SprintingInto2023 pic.twitter.com/xgiAiQZomA
Kromě Espargara a Viňalese letos opět uvidíme v barvách Aprilie i jejího testovacího jezdce Lorenza Savadoriho. Ital totiž nastoupí do tří závodů na divokou kartu.
Letošní sezona by ovšem mohla být pro Aprilii o něco složitější než ta loňská. Díky loňským dobrým výsledkům totiž pro letošek ztrácí koncesci. Ta jí umožňovala například vyvíjet motor během sezony nebo neomezeně testovat.
Jako poslední představil v pondělí 20. března motocykl pro letošní sezonu tým RNF. Pro malajsijskou stáj půjde o první rok v roli satelitního týmu Aprilie. Motocykly italského výrobce bude tým využívat v nadcházejících dvou sezonách poté, co se loni nedohodl na další spolupráci s Yamahou.
Tým vstoupí do letošní sezony nejenom s novými motorkami, ale také s novou jezdeckou dvojicí. Tu utvoří bývalý jezdec továrního týmu KTM Miguel Oliveira spolu s Raúlem Fernándezem. I Španěl loni sedlal motocykl KTM, ale v barvách satelitního týmu Tech3. Zatímco Oliveira musel u továrního týmu rakouského výrobce uvolnit místo Jacku Millerovi, Fernández byl u KTM nespokojen a dohodl se s týmem na ukončení spolupráce.
Jak Oliveira, tak Fernández zůstanou se stájí RNF minimálně do roku 2024. Oba totiž podepsali smlouvu na dva roky. Že by ovšem ještě před vypršením kontraktu přišla šance na přechod do továrního týmu Aprilie, se nejeví pravděpodobně. Zde totiž podepsali až do konce roku 2024 Aleix Espargaró i Maverick Viňales.
RACE READY!
— RNF MotoGP Team (@rnfracingteam) March 20, 2023
We’ve officially launched and check out @_moliveira88 and @25RaulFernandez now in full 2023 team design. #SwipeLeft ⬅️
Launch news here https://t.co/7jy8FhKBpO#rnfmotogpteam | #CryptoDATA | #DiscoverPrivacy | #greenpowergenerators | #MotoGP pic.twitter.com/RMM4c9XNKi
Oliveira a Fernández nahrazují u týmu Andreu Doviziosa a Darryna Bindera. Zatímco Binder místo v MotoGP nesehnal a po jedné sezoně mezi elitou se přesouvá o krok níže do Moto2, Dovizioso se během loňské sezony trápil a z týmu odešel již po Velké ceně San Marina. Zbytek sezony za něj odjel testovací jezdec Yamahy Cal Crutchlow.
I v sezoně 2023 bude hlavním sponzorem stáje společnost CryptoDATA. Ta se hlavním sponzorem stala už v závěru loňské sezony, kdy v této úloze nahradila WithU. Smlouva mezi RNF a CryptoDATA je čtyřletá. CryptoDATA není ale jenom hlavním sponzorem. Stalo se rovněž většinovým akcionářem týmu.
Foto: Aprilia Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.