Nejdřívější Brno v historii. MotoGP zavítá příští rok na Masarykův okruh už před prázdninami

19.-21. června. To je termín, ve kterém se v příštím roce uskuteční motocyklová Velká cena České republiky v Brně. Světová elita ještě nikdy na Masarykův okruh nezavítala tak brzy. Přesuny čekají také na Balaton Park, Red Bull Ring, Silverstone nebo Barcelonu. Po 22 letech se do kalendáře vrátí Brazílie.

„Podoba kalendáře je velmi podobná jako letos,“ říká sportovní ředitel šampionátu Carlos Ezpeleta. Organizátoři se snažili jezdcům dopřát odpovídající přestávky mezi závody a rovněž delší letní pauzu. Přesto startovní pole příští rok zažije více dvojitých závodních víkendů než letos – bude jich osm, kdežto pro rok 2025 jich je sedm. Letní pauza zůstane čtyřtýdenní.

„Jedna z věcí, o které jsme s jezdci mluvili, byly také trojité závodní víkendy,“ naráží Ezpeleta na praxi, která se už několik sezon využívá například ve F1. MotoGP, jehož kalendář na příští rok čítá 22 velkých cen, se jí ale vyhne. Ezpeleta je spokojen také s délkou letní přestávky. „Chtěli jsme, aby jezdci dostali nějakou slušnou pauzu. Není to možné každý rok, ale myslím si, že pro rok 2026 jsme se s tím dokázali vypořádat,“ dodává.

Pár závodů se pojede příští rok v jiném termínu. To se týká i našich fanoušků. Velká cena České republiky, která se letos vrátila do Brna po pěti letech, se totiž přesune o měsíc dopředu a uskuteční se již od 18. do 20. června. Nové datum se dalo očekávat už od konce uplynulého víkendu. Tuto možnost totiž připustil prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček. Mluvilo se však spíše o přesunu na srpen, který byl do roku 2020 pro český závod tradiční.

Příští Velká cena České republiky bude historicky nejdřívějším závodem mistrovství světa u nás. Od roku 1965, kdy do Brna zavítalo MS silničních motocyklů poprvé, se nikdy nejelo dříve než v červenci. Závod dostal pokaždé letní termín v červenci nebo srpnu.

Letos obnovenou Velkou cenu České republiky v Brně navštívilo během víkendu 219 544 diváků. Poprvé od roku 2015 se tak závod mohl těšit z více než dvousettisícové návštěvnosti. Právě ze sezony 2015 pochází dosavadní rekord, který činí 248 434 fanoušků.

Pokud budou zachovány aktuální termíny, znamenalo by to, že se čeští fanoušci budou moci těšit na tři velké motocyklové akce ve třech měsících po sobě. V květnu se letos konalo MS superbiků, které se na jaro přesunulo kvůli MotoGP právě z července, a týden po MotoGP je letos na programu světový motokrosový šampionát v Lokti nad Ohří.

Jisté je, že do Brna se MotoGP podívá minimálně ještě čtyřikrát. Stávající kontrakt totiž platí do sezony 2029.

Do Česka z Balatonu

 Brno není jediným okruhem, který se příští rok v kalendáři přesune. To samé čeká na maďarský Balaton Park. I sem zavítá MotoGP už v červnu, a to dva týdny před Masarykovým okruhem. Letos se u jezera Balaton jede až v srpnu.

Zásadnější změny čekají také na Silverstone, MotorLand Aragón, Barcelona a Red Bull Ring. Silverstonu se letos neosvědčil květnový termín a tak se vrací na srpen. Více méně opačným směrem míří Barcelona – ze září na květen. V Aragónu se místo letošního června pojede až v srpnu, rakouští fanoušci si počkají na domácí velkou cenu ne do srpna, ale až do září.

Zpátky v Brazílii!

 Z globálního hlediska největší změnou je ovšem návrat Velké ceny Brazílie po dlouhých 22 letech. V příštích pěti sezonách totiž bude MotoGP závodit na Autodromu Ayrtona Senny v Goianii. Závod se pojede v březnu jako druhý v pořadí a v kalendáři nahradí argentinský Termas de Río Hondo.

Argentinská kapitola se ale zcela neuzavírá. MotoGP už totiž oznámilo, že se místní velká cena vrátí v roce 2027. V tomto případě už se ale pojede na nově zrekonstruovaném a zrenovovaném Autodromu Oscara a Juana Gálvézových v Buenos Aires.

Rok 2026 uzavře stávající éru MotoGP. Od sezony 2027 totiž vstoupí v platnost nové technické regule. Stávající motocykly o objemu 1000 ccm nahradí slabší motory s objemem 850 ccm. Rovněž dojde k omezení aerodynamických prvků a také se změní dodavatel pneumatik. Michelin šampionát opustí a nahradí ho Pirelli.

Foto: Automotodrom Brno – Brno Circuit

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.