Žádná Ducati nebo Yamaha, místo toho americké legendy Harley-Davidson a Indian. Někdejší jezdci MotoGP Bradley Smith a Loris Baz se letos rozhodli přijmout neobvyklou výzvu. Dvojice absolvuje v USA sezonu seriálu pro cestovní motorky. Hned při úvodním podniku v Daytoně oba patřili k nejlepším.
Není to tak dávno, co jsme je oba mohli vídat v MotoGP. Bradley Smith závodil mezi elitou v období 2013-2020 za týmy Yamaha Tech3, KTM nebo Aprilia. Dvakrát se dostal na stupně vítězů a v roce 2015 se dokonce stal nejlepším satelitním jezdcem, když obsadil konečné 6. místo. Loris Baz sice takovou díru do světa neudělal, i jeho jsme ale mohli v šampionátu během let 2015-2017 vídat s týmy Forward a Avintia. Letošek se však u obou jezdců nese ve zcela jiném duchu.
Smith i Baz totiž překvapili nejednoho motocyklového fanouška a zlákal je stále populárnější americký seriál King Of The Baggers, který doprovází při vybraných víkendech místní superbikový šampionát MotoAmerica. Smith podepsal smlouvu s továrním týmem Harley-Davidson, Baz spojil síly pro změnu s konkurenční značkou Indian.
Ačkoli mají oba jezdci na svém kontě spoustu zkušeností z řady prestižních šampionátů, King Of The Baggers jim přináší spoustu nových výzev. Jako první vás jistě napadne hmotnost. Trefa! Minimální váha těchto motocyků totiž činí 281 kilogramů. U Smithe i Baze proto patří k tomu nejtěžšímu, s čím oba jezdci kdy závodili. Jen pro srovnání – v MotoGP je minimálním limitem 157 kilogramů. I když se ale bavíme o šampionátu pro cestovní motocykly, rozhodně si nepředstavujte žádné hromadné poklidné víkendové vyjížďky a „kochání“ se krásami okolí.
Stroje Harley-Davidson Road Glide a Indian Challenger sice nedosahují tak působivých čísel jako „mašiny“ MotoGP, ani tyto motorky se ale pochopitelně nenasazují do akce v čistě sériové podobě. Dovoleny jsou úpravy světlé výšky, ergonomie nebo také motoru. Například na oválové části okruhu v Daytoně jsou proto závodníci schopni dosahovat rychlostí atakujících 300 km/h.
Obě značky využívají vidlicový dvouválec. U Harleye činí objem motoru 2 146 ccm, u Indiana 1 835. Výkon se pohybuje okolo 185 koní. Maximální otáčky motoru činí u Harley-Davidson 7 000 za minutu, u Indiana je to 7 700. Ztráta na superbikové stroje se v závislosti na okruhu pohybuje v řádech jednotek vteřin.
The most exciting moments from Mission King Of The Baggers at Daytona - Mission King Of The Baggers Race 1 pic.twitter.com/lOXbc2gIvo
— MotoAmerica (@MotoAmerica) March 7, 2025
Bradley Smith i Loris Baz při svých prvních dvou závodech v Daytoně potvrdili, že jsou jezdci světové úrovně. Dokázali totiž držet krok s nejlepšími. Oba si ale kromě chvil úspěchu vybrali také porci bolesti.
Lépe začal Smith. Brit totiž do cíle pátečního závodu dojel jako druhý, když vyhrál bitvu s Cameronem Petersenem. Tu dvojice sváděla až do samotného závěru. V cíli měl bývalý jezdec MotoGP velkou radost.
Kyle Wyman and his new teammate Bradley Smith went one-two in Mission King Of The Baggers race one at Daytona, and Cam Petersen finished third in the very first Baggers race of his career. pic.twitter.com/Md24H3fKej
— MotoAmerica (@MotoAmerica) March 8, 2025
„Už jsem si myslel, že je má kariéra u konce. Je vtipné, jak se věci někdy zničehonic otočí, když už s tím vůbec nepočítáte,“ byl spokojen. Současně ale přiznal, že měl z floridské trati respekt. „Když sem dorazíte poprvé, je jedno, jak jste se připravovali. Máte zkrátka jen vyvalené oči, jedete a říkáte si „proboha, co tady dělám?“. V noci jsem si to nechal projít hlavou, v kvalifikaci jsem zajel nějaký čas, pak jsem dobře odstartoval a dělal, co umím,“ dodal.
V sobotu vyhasly Smithovy naděje na další pódiový výsledek velmi brzy. Brit totiž boural už v první zatáčce druhého kola, když se nacházel na čtvrté příčce. Do cíle sice dojel, ovšem až jako desátý. Chvíli slávy si tentokrát vychutnával Loris Baz. Francouz se umístil na třetí pozici a šlo pro něj o emotivní moment.
.@BradleySmith38 has an unfortunate crash in Mission King Of The Baggers Race Two. pic.twitter.com/AWvq5B0KN2
— MotoAmerica (@MotoAmerica) March 8, 2025
„Po 45 letech opět na stejném místě. Jsem hrdý a vděčný, že mohu stát v Daytoně na stupních vítězů se svým otcem. Je to na tom stejném místě, kde v roce 1980 stál s Patrickem Ponsem poté, co vyhrál (Pons – pozn. red.) Daytonu 200,“ prozradil.
Baz si tak spravil chuť po nepovedeném pátku. Do prvního závodu se sice kvalifikoval jako třetí, hned v úvodní zatáčce ho ale sestřelil James Rispoli. Tím pro oba závod skončil a Baz navíc incident odskákal poraněním levé paže. Na ní utrpěl tržnou ránu, která mu poté musela být zašita šesti stehy. Jak později ukázal na sociálních sítích, havárii pořádně odnesla i jeho přilba. Splnila však svůj účel. „Děkuji společnosti LS2 Europe za to, že mě opět zachránila,“ napsal na sociálních sítích k fotografii, na níž je zachycen šrám, který helma utrpěla.
Disaster struck at the start of Mission King Of The Baggers race one for James Rispoli and Loris Baz, as Rispoli appeared to run into the back of Baz and send them both down. Rispoli quickly made amends with Baz but, for both riders, their day was over. pic.twitter.com/OVbeZdMpXK
— MotoAmerica (@MotoAmerica) March 7, 2025
V průběžném pořadí šampionátu je na tom po úvodním podniku lépe Bradley Smith, kterému patří třetí pozice s 26 body. Loris Baz je s 16 body jako devátý.
Letošní ročník seriálu King Of The Baggers se skládá ze sedmi podniků. Po Daytoně budou následovat závody na okruzích Road Atlanta (2.-4. května), Road America (30. května – 1. června), Laguna Seca (11.-13. července), Mid-Ohio (15.-17. srpna), Austin (12.-14. září) a New Jersey (26.-28. září).
Foto: MotoAmerica
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.