Kdo jsou? V Česku rapidně ubývají řidiči kamionů

V České republice chybí až 20 tisíc řidičů kamionů.

Ještě před několika lety to bylo o čtvrtinu méně a už tehdy byl tento stav kritický. Se stárnutím populace a odchodem pracovníků do důchodu dochází k rychlému úbytku pracovních sil, pro mladou generaci však celé dny na cestách nejsou atraktivní. Zaměstnávání brigádníků či cizinců komplikuje česká legislativa. Situace s nedostatkem profesionálních řidičů se přitom napříč Evropou příliš neliší.

Stres, fyzická náročnost, špatné sociální podmínky. Nedostatečné finanční ohodnocení a proti tomu velké náklady na získání oprávnění. To jsou faktory, které v posledních 10 letech zapříčiňují prudký nárůst nezájmu o povolání řidiče kamionu. Ročně jich z oboru odejde na 8 tisíc, nastoupí však pouze 5 tisíc.

Mladé lidi zásadně odrazují dlouhé hodiny i celé dny na cestách mimo domov, které se špatně spojuje s rodinným životem. „Společnost prošla v posledních dvou dekádách zásadními změnami v životním stylu a pracovních návycích. Lidé dnes hledají více než jen stabilní zaměstnání. Hledají možnost, jak sladit pracovní a osobní život a jak se profesně rozvíjet. Tyto preference často vedou k odmítání pracovních nabídek, které vyžadují dlouhé hodiny strávené mimo domov,“ řekl Tomáš Bicera, ředitel ISD ČESMAD Bohemia.

Profese řidiče, zejména co se týče dlouhých turnusů, často nenabízí flexibilitu ani možnosti seberealizace a růstu. Právě to jsou ale klíčové požadavky takzvané generace Z, jejíž zástupci se v současnosti uplatňují na svých prvních pracovních pozicích na plný úvazek. Uvědomují si, že výkon práce nemusí být vázán na kancelář a preferují možnost skloubit pracovní a osobní život. Práci řidiče nákladního vozidla proto nevyhledávají.

A pracovní trh je jim ve výběru povolání podle jejich preferencí nakloněn. Podíl nezaměstnaných činil na konci června 3,6 procenta.„Nezaměstnanost v Česku stále zůstává velmi nízká, dokonce opět nejnižší v celé EU,“ uvedl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. A tak zatímco ještě v roce 2012 hledali v důsledku hospodářské krize práci stovky řidičů, dnes je situace dramaticky odlišná.

Nízký zájem o povolání řidiče kamionů ovšem není definován jen příslušností k určité generaci. Ženy se do práce v tomto oboru příliš nehrnou bez ohledu na věk. Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) uvádí, že podíl žen mezi řidiči nákladních automobilů v EU tvoří pouze 4 procenta.

Hlavními překážkami jsou špatné pracovní podmínky a nízká úroveň bezpečnosti, nedostatečná infrastruktura a dlouhé doby mimo domov.Nejen řidičky pak postrádají bezpečná místa k odpočinku, na parkovištích i místech vykládek, kde si mohou dát pauzu, uvádí server TruckJobs.cz. Přitom právě zaměstnávání žen je další z možností, jak nedostatek profesionálních řidičů řešit.

Že odvětví silniční dopravy trpí trvalým nedostatkem kvalitních řidičů, je extrémně znát zejména v letních měsících, kdy si někteří řidiči vybírají dovolenou a dopravci často nejsou schopni plně uspokojovat poptávku. Najímání sezónních pracovníků, jako je tomu v případě nedostatku pracovní síly u řady jiných oborů, není podle odborníků efektivním řešením. Než člověk usedne za volant kamionu, musí splnit řadu podmínek.

Základem je vlastnictví příslušného řidičského oprávnění, v případě kamionů se jedná o C+E pro řízení nákladních vozidel s přívěsem nebo návěsem. To lze ale získat až od 21 let, a to pouze s předchozími skupinami B a C. „Sezonní brigádníci přitom disponují zpravidla maximálně prvním zmíněným, případné rozšíření je pak otázkou absolvování autoškoly, což může trvati celé měsíce. Řidičský průkaz je navíc záležitostí dosti finančně nákladnou na to, aby si jej někdo pořídil jen pro občasný přivýdělek,“ sdělil Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, největšího silo cisternového dopravce v Česku.

Kromě řidičáku potřebuje řidič nákladního vozu profesní průkaz a lékařské potvrzení zdravotní způsobilosti. „V případě, že řidič ovládá vůz nad 7,5 tuny, potřebuje navíc psychotesty. Speciální proškolení v bezpečnosti pak mají ti, kteří přepravují nebezpečný náklad. To je spousta zákonných požadavků na to, aby člověk mohl vykonávat tuto práci. Pomíjím pak psychickou i fyzickou odolnost, smysl pro odpovědnost, trpělivost a další vlastnosti, které práce kamioňáka vyžaduje,“ doplnil Stöhr.

Dalším řešením nedostatku řidičů by mohlo být zjednodušení procesu zaměstnávání zahraničních pracovníků na řidičské pozice. Z výsledků výzkumu IRU z roku 2023 vyplývá, že v Česku je pouhých 12 procent řidičů cizinců, kdežto v zemích Evropské unie se podíl pohybuje průměrně okolo 37 procent. „Důvodem nízkého zastoupení zahraničních řidičů v tuzemsku je nepříznivá situace v oblasti získávání pracovních a pobytových povolení cizinců. V současné době trvá proces zaměstnání cizince řádově čtyři až osm měsíců,“ vysvětluje Ondřej Stöhr. V zahraničí, například v Polsku, je přitom možné stejného zahraničního pracovníka zaměstnat v řádu týdnů.

Ani to se však nezdá být univerzálním řešením nastalé krize. Nedostatek řidičů kamionů je celoevropským problémem, již zmíněné Polsko postrádá dokonce 150 tisíc profesionálních řidičů nákladních vozidla a autobusů. V Německu aktuálně chybí na 70 tisíc řidičů kamionů, Slovensko se potýká s přibližně 8 tisíci neobsazených míst. Absence pracovních sil v tomto oboru se ovšem dotýká nejen logistiky, ale i širší ekonomiky, jelikož ovlivňuje dodavatelské řetězce a dostupnost zboží.

Zdroj: CONTI-RSC
Foto: CONTI-RSC, Shutterstock a Newspress

Autor

Redakce

Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.